کد خبر: 957541
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
رقابت تنگاتنگ دو فیلم جدی اکران عید فطر
در همان روز‌های پایان جشنواره فیلم فجر قابل پیش بینی بود که مخاطبان بی صبرانه منتظرند تا بهترین فیلم جشنواره را بر پرده عریض سینما به نظاره بنشینند...
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین - حامد طبیعت پور: در سال‌های اخیر اکران عید فطر به یکی از بهترین زمان‌ها برای دیده شدن فیلم‌های سینمایی تبدیل شده است، امسال نیز از ۱۵ خرداد ماه همزمان با عید فطر، فیلم شبی که ماه کامل شد، سرخپوست، ما همه با هم هستیم و دختر شیطان روی پرده سینما‌ها رفت تا پرده جادویی بتواند بار دیگر نفسی تازه کند.

اما فارغ از فیلم کمدی «ما همه با هم هستیم» کمال تبریزی که تقریبا همه المان‌های مورد نیاز برای کشاندن مخاطب به سینما را داراست و توانسته تا اینجای کار از دیگر رقبا پیشی بگیرد، باید رقابت اصلی اکران عید قطر را بین آخرین ساخته نرگس آبیار و نیما جاویدی دانست. درواقع درست است که فیلم تبریزی در فروش روز‌های ابتدایی بسیار موفق بوده، اما مشکل فیلم کمال تبریزی آنجاست که مخاطب را با خود همراه نمی‌کند و در آخر مردم با رضایت از سینما بیرون نمی‌آیند. در واقع آن همه اسم و ستاره برای فروش شاید جذاب باشد، اما برای ماندگاری در ذهن مخاطب هیچ کاربردی نداشته است. اما اکنون دو فیلم «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست»، که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر بسیار مورد توجه قرار گرفتند؛ حالا هم با اکران عمومی توانسته‌اند رقابت تنگاننگی را در فروش تجربه کنند. البته همانطور که پیش بینی می‌شد «شبی که ماه کامل شد» گوی سبقت را در فروش گیشه از سرخپوست ربود و بر اساس اعلام آمار سایت سینما تیکت فیلم آبیار تا امروز (جمعه ۱۷ خرداد) به فروشی حدود ۸۷۰ میلیون تومانی دست پیدا کرده است.

گرچه در همین چند روز ابتدایی رفتار‌های ناپسندی از سوی برخی صاحبان دیگر آثار روی پرده اتفاق افتاد تا آمار فروش فیلم نرگس ابیار را تغییر دهند و فیلم او را از سکه بیندازند، اما تیرشان به سنگ خورد و تا امروز بعد از «ما همه با هم هستیم» بیشترین فروش اکران عید فطر متعلق به شبی که ماه کامل شد است.

بعنوان نمونه در ابتدای صبح چهارشنبه ۱۵ خرداد خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی با بازی نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار، توانسته رقبا را جا بگذارد و برنده رقابت اکران در روز اول اکران عیدفطر باشد. روزی که تا ساعت ۵ عصر سینما‌ها تعطیل بودند! این خبر، اما خیلی زود تکذیب شد و علت آن گاف سینماتیکت در اضافه کردن رقم فروش اکران‌های مردمی جشنواره فیلم فجر به رقم فروش افتتاحیه فیلم‌ها بود.

با حذف این رقم فروش و تصحیح سامانه سینماتیکت، «شبی که ماه کامل شد» بعد از ماه همه با هم هستیم در رده دوم قرار گرفت و توانست در همان روز اول به رقم فروش ۳۶۰میلیون تومانی دست پیدا کند.
 
«شبی که ماه کامل شد» گوی سبقت را از «سرخپوست» ربود

اما چرا «شبی که ماه کامل شد» تا اینجای کار گوی رقابت را از سرخپوست ربوده است؟
در همان روز‌های پایان جشنواره فجر قابل پیش بینی بود که مخاطبان بی صبرانه منتظرند تا بهترین فیلم جشنواره فجر را بر پرده عریض سینما به نظاره بنشینند. نرگس آبیار پس از فیلم «نفس» که آنچنان با استقبال مخاطبان مواجه نشد، این‌بار سراغ سوژه‌ای ملتهب و جسورانه رفت. از زمانی‌که خبر ساخت «شبی که ماه کامل شد» منتشر شد، اغلب گمانه‌زنی‌ها بر ساخت فیلمی درام در بستر جغرافیایی خاص بود؛ اما کمی بعد، اخباری مبنی بر ورود آبیار به موضوع ریگی منتشر و معلوم شد قصه فیلم آبیار درباره مقطعی از زندگی عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک است. همین خبر به‌اندازه کافی جذاب و حساسیت‌زا بود که همه برای اکران این فیلم در جشنواره منتظر باشند. نکته مهم دیگرش این بود که یکی از فیلمسازان زن سراغ چنین سوژه‌ای رفته بود. فیلم آبیار با روایت قصه‌ای ملتهب با خط تعلیقی جذاب توانست با استقبال گسترده مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شود. این فیلم با آرامش شروع و به اوج بحران ختم می‌شود. درامی که در «شبی که ماه کامل شد» روایت می‌شود، به‌دلیل کیفیت خاصش یکی از متفاوت‌ترین نمونه‌های سینمای ایران است. پایان درام با تراژدی در سینمای ایران، آن‌قدر خاص و غیرتکراری است که مخاطب را با خودش همراه می‌سازد. فیلم آبیار در جشنواره فیلم فجر بسیار درخشید و ۶ سیمرغ را ازآن خود کرد.
نکته‌ی دیگر پیرامون فروش موفق فیلم آبیار درگیر شدن مخاطب با لحظه لحظه‌ی فیلم و خیره شدن بر پرده سینماست که باعث می‌شود مردمی که به سینما رفته‌اند دیگران را نیز ترغیب کنند تا به دیدن آخرین ساخته نرگس آبیار بنشینند. موضوعی که دیگر فیلم‌ها از آن بی بهره‌اند و مخاطب بعد از دیدن فیلم رغبتی ندارد تا دیدنش را به دیگران توضیه کند و اصطلاحا آن کشش لازم را به جهت ماندگاری در ذهن ندارند.

البته در فیلم‌های اکران عید فطر یک نام دیگر هم به چشم می‌خورد که شاید به تنهایی می‌توانست به فروش خوبی دست پیدا کند اگر رقبایی این‌چنین سرسخت نداشت؛ «دختر شیطان» با ستاره‌های بالیوودی‌اش و با حضور حمید فرخ‌نژاد که فعلا به سایه رفته و درروز اول اکران خود فقط ۵۷ میلیون فروخته است.

به هرحال گویی بعد از مافیای اکران و پول‌های کثیف، حالا نوبت رسیده است به تبلیغات کثیف که با تبلیغات دروغ با دستکاری در اعداد و ارقام فروش فیلم‌ها سعی می‌کنند فیلم خودشان را در نگاه مخاطب پرفروش جلوه دهند. حربه‌ای که باید برای آن فکر اساسی کرد تا تمام فیلم‌ها در رقابتی سالم و یکدست به فروش خودشان ادامه دهند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا کمالی
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
0
0
فیلمی که به تمام دوستانم توصیه کردم تا ببینند.و واقعا همین ویژگی،این فیلم را از تمام فیلمهای دیگر متمایز کرده.دست مریزاد خانم کارگردان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار