کد خبر: 957427
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴
در جــریـان معـاملات روز گـذشته بـورس تهران شاخص کل این بازار در حدود یک درصد رشد کرد و خود را به محدوده ۲۲۴ هزار و ۵۴۴ واحد رساند، این در حالی بود که سهام بانک ملت، پتروشیمی مبین، پتروشیمی پارس، بانک تجارت، بانک صادرات، مخابرات ایران، سایپا، نفت سپاهان، پتروشیمی فناوران، خدمات انفورماتیک بیشترین تأثیر را بر رشد شاخص داشتند.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، صعود ۲ هزار و ۱۵۶ واحدی شاخص بورس تهران به رشد ۹۷ /۰ درصدی این نماگر نسبت به ماقبل معاملاتی انجامید. در این روز نماد‌های «وبملت»، «مبین» و «پارس» بیشترین تأثیر را بر حرکت روزانه شاخص کل گذاشتند. حرکت این روز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح ۲۲۴ هزار و ۵۴۴ واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نماد‌های حاضر در برخی گروه‌ها نظیر بانکی و پتروشیمی روی داد.
حجم معاملات بورس تهران کمتر از ۵ میلیارد سهم به ارزش هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان بوده‌است که از این میان هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده‌است در این میان مجموع ارزش بورس اوراق بهادار تهران نیز به بیش از ۸۵۳ هزار میلیارد تومان رسید.

حواشی حوزه بانک
در حوزه بانک حواشی، چون در پیش بودن فصل مجامع عادی سالانه، تعیین‌تکلیف دارایی‌های سمی که عموماً مرتبط با حوزه زمین و ساختمان است و مطرح‌شدن موضوع افزایش سرمایه از محل تسعیر ارز و واگذاری سهام دولت در بانک‌های سهام عدالتی ملت، تجارت و صادرات مطرح است. گویا بازار ساماندهی صورت‌های مالی بنگاه‌هایی، چون بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه از محل تسعیر ارز و همچنین تعیین‌تکلیف دارایی‌های سمی داغ شده‌است، به ویژه آنکه عموم دارایی‌های سمی بانک‌ها به بخش زمین و ساختمان تعلق دارد و حال آنکه طی یکسال گذشته بهای مسکن در شهر تهران با رشد بیش از ۱۰۰ درصد همراه شده‌است. نماد‌های گروه بانک و مؤسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات ۱۶۷ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های خودرو، شیمیایی، فلزات اساسی و سیمانی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را از آن خود کردند.
گفتنی است که سهام بانک تجارت بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و ضمن تبادل ۳۴ /۱ میلیارد سهم معاملاتی به ارزش حدود ۶۰ میلیارد تومان را در کانامه روزانه خود ثبت کرد. لازم به توضیح است که ارزش بازاری این سهم نیز بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین وبملت با تبادل ۲۹ /۱۲۵ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۴۷ میلیارد تومان مجموع ارزش بازاری خود را به بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان رساند. «خساپا» هم که به لطف شایعه نزدیک شدن به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها چند روزی است حجم بالایی از معاملات را به ثبت می‌رساند با صف خرید سنگین و تبادل ۳۸۲ میلیون سهم به ارزش ۵۸ میلیارد تومان معاملاتش را به پایان برد تا مجموع ارزش بازاری این سهم نیز به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برسد.

افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی همراه اول
گفتنی است که مجمع فوق‌العاده شرکت همراه اول با افزایش سرمایه صددرصدی از دو محل سود انباشته و مطالبات سهامداران و آورده نقدی موافقت کرد. مجمع فوق‌العاده شرکت ارتباطات سیار ایران صبح روز گذشته با حضور ۴ /۹۱ درصدی سهامداران و با دستور جلسه تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه در پژوهشگاه نیرو برگزار شد. در این مجمع با توجه به دریافت مجوز توسط سازمان بورس، افزایش سرمایه صددرصدی از محل سود انباشته (۷۲۰ میلیارد تومان معادل ۷۵ درصد) و مطالبات سهامداران و آورده نقدی (۲۴۰ میلیارد تومان معادل ۲۵ درصد)، مورد موافقت قرار گرفت.
به این ترتیب، سرمایه اسمی «همراه» از ۹۶۰ میلیارد تومان به ۹۲ /۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد تا صرف جبران مخارج سرمایه‌ای، بهبود ساختار مالی و حفظ نقدینگی مورد نیاز برای انجام سرمایه‌گذاری‌های آتی شود.
در پایان باید عنوان داشت، هر چند ریسک‌های بین‌المللی همچنان سایه بر اقتصاد ایران دارد، اما به‌رغم وجود ریسک‌های مختلف ورود پول‌های جدید را به بازار سرمایه نمی‌توان کتمان کرد به‌طوری که طی یک هفته اخیر روزانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان پول جدید وارد بازار شده‌است که این امر نشان می‌دهد عده‌ای به آینده بازار سرمایه خوش‌بین هستند، به ویژه آنکه هنوز بسیاری از سهم‌های موجود در بازار در مقایسه با تورم یا حجم نقدینگی یا بهای دلار محل افزایش قیمت دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار