کد خبر: 957414
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲
دیدگاه‌های ضد اروپایی دولت امریکا که زمانی خود را حامی یکپارچگی اتحادیه اروپا معرفی می‌کرد، بیش از هر زمان دیگری در حال آشکار شدن است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق امریکا سال ۲۰۱۵ برای تشویق انگلیسی‌ها به رأی منفی به برگزیت به لندن رفت، اما حالا ترامپ آشکارا می‌گوید که اگر جای بریتانیا بود، بدون توافق و پرداخت ۵۰ میلیارد بدهی به اتحادیه اروپا، از آن خارج می‌شد. او از نایجل فاراژ حمایت کرده، کسی که نماد اروپاستیزی در انگلیس است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ امروز یکی از جنجالی‌ترین سفر‌های یک رئیس‌جمهور امریکا به انگلیس را شروع می‌کند، سفری سه روزه که با فاصله کمی از انتخابات پارلمانی اروپا و اعلام استعفای ترزا می‌انجام می‌شود. بیش از ۲۵۰ هزار انگلیسی چند روز است که خودشان را برای برگزاری تظاهرات علیه رئیس‌جمهور امریکا آماده می‌کنند. تعداد زیادی از جوانان انگلیسی این روز‌ها مشغول فراهم کردن لوازم تظاهرات هستند تا جایی که گاردین برآورد کرده که آن‌ها هر ساعت به طور متوسط ۲۰۰پلاکارد می‌سازند. ظاهراً همین وضعیت باعث شده دولت انگلیس برای تأمین امنیت سفر ترامپ بیش از ۱۰هزار مأمور پلیس را به کار گیرد که بنابر تخمین‌ها، ۳۱ میلیون دلار خرج روی دست انگلیسی‌ها خواهد گذاشت. عملیات نیرو‌های پلیس انگلیس برای تأمین امنیت ترامپ مواردی از قبیل: استفاده از تک‌تیراندازها، سگ‌های بمب‌یاب و بالگرد‌های گشت را در بر می‌گیرد.

حمایت از نایجل جنجالی
باراک اوباما سه سال قبل در ماه آوریل، به انگلیس رفت تا انگلیسی‌ها را از رأی مثبت به همه‌پرسی برگزیت که چند ماه بعد (ژوئن ۲۰۱۶) برگزار شد، منع کند. سناریوی اوباما جواب نداد و اکثریت انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه رأی دادند. اما حالا دونالد ترامپ با دستور کاری کاملاً متضاد، به فاصله کمی بعد از اعلام استعفای ترزا می‌و با فاصله کمی از انتخابات پارلمانی اروپا راهی لندن شده، انتخاباتی که تقویت قابل‌توجه کرسی راست‌های افراطی و اروپاستیزان در آن، ترامپ را بیش از هر موقع دیگری ترغیب کرده که به تحولات داخل اتحادیه اروپا سمت و سو بدهد. استیو بنن، رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ و مشاور جنجالی او که حدود دو سال قبل در آگوست ۲۰۱۷ استعفا کرد، در آستانه انتخابات پارلمان اروپا سازمان «جنبش» در اروپا را راه انداخت تا با ایفای نقشی شبیه بنیاد سوروس، از قدرت گرفتن ملی‌گرایان راست حمایت کند، موضوعی که انتقاد تند رهبران اروپایی از جمله امانوئل ماکرون را به دنبال داشت. حالا، تقویت ملی‌گرایان در پارلمان اروپا، ترامپ را ترغیب کرده یک گام جلوتر، از نخست‌وزیری اروپاستیزان حمایت کند. ترامپ که روز جمعه پیش از سفر رسمی به بریتانیا، از بوریس جانسون، وزیر امور خارجه سابق برای عهده‌دار شدن رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری انگلیس حمایت کرد، دیروز هم در فاصله ۲۴ ساعت قبل از سفر به لندن، با صریح‌ترین لهجه ممکن از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت سخت) حمایت کرد تا اروپاستیزی او بیش از هر موقع دیگری نمایان شود. ترامپ در گفت‌وگو با ساندی‌تایمز گفته اگر او جای نخست‌وزیر جدید بریتانیا بود زیر بار پرداخت ۵۰میلیارد دلار به اتحادیه اروپا نمی‌رفت چرا که از نظر او این رقم بسیار بزرگی است و نخست‌وزیر بعدی باید آماده شود که در صورت برآورده نشدن انتظاراتش از مذاکره با رهبران اروپا، این اتحادیه را بدون هرگونه توافقی ترک کند. در حالی که هنوز واکنش‌ها به حمایت او از بوریس جانسون فروکش نکرده، ترامپ از نخست‌وزیری نایجل فاراژ چهره جنجالی اروپاستیزان، حمایت کرده و گفته که نخست‌وزیر بعدی انگلیس باید نایجل فاراژ، حامی اصلی برگزیت را برای انجام مذاکرات با اتحادیه اروپا بفرستد. او گفته است: «پس از پیروزی نایجل فاراژ در انتخابات پارلمان اروپا در ماه گذشته محافظه‌کاران اشتباه می‌کنند که نایجل فاراژ، رهبر حزب برگزیت را وارد مذاکرات بروکسل نمی‌کنند.»‌رئیس‌جمهور امریکا افزود: «من نایجل را بسیار دوست دارم و او پیشنهادات بسیاری برای ارائه دارد و فرد بسیار باهوشی است. آن‌ها نایجل را وارد مذاکرات نمی‌کنند، اما به نظرم اگر آن‌ها این کار را کرده بودند پیشرفت بهتر و بیشتری داشتند. آن‌ها هنوز به این موضوع نرسیده‌اند.»

ترامپ و برگزیت دو روی یک سکه
همزمان با سفر ترامپ، انتقادات از دخالت‌های او در روند‌های سیاسی انگلیس هم تشدید شده است. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس دعوت برای ضیافت حضور ترامپ در انگلیس را رد کرده و گفته که تلاش ترامپ برای تصمیم درباره اینکه چه کسی نخست‌وزیر آینده بریتانیا خواهد بود یک دخالت کاملاً غیر قابل قبول در دموکراسی این کشور است. کوربین گفته که نخست‌وزیر آینده باید با رأی مردم در انتخابات عمومی انتخاب شود نه به وسیله رئیس‌جمهور امریکا یا اعضای حزب محافظه‌کار. «صادق‌خان» شهردار لندن، ادبیات ترامپ را با فاشیست‌های قرن بیستم مقایسه کرده و در مطلبی در هفته‌نامه آبزرور نوشت: «رئیس‌جمهور ترامپ، یکی از مثال‌های برجسته درباره افزایش تهدید جهانی است. راست افراطی در جهان رو به رشد است که تهدیدی برای حقوق، آزادی و ارزش‌های ما محسوب می‌شود همان مواردی که جوامع دموکراتیک و لیبرال ما را بیش از ۷۰ سال است که تعریف کرده‌اند.» صادق‌خان، ترامپ را با «ویکتور اوربان» در مجارستان، «ماتئو سالوینی» در ایتالیا، «مارین لوپن» در فرانسه و «نایجل فاراژ» در انگلیس مقایسه کرد و گفت که همه این افراد از همان تعابیر فاشیست‌های قرن بیستم استفاده می‌کنند تا هوادار جمع کنند، اما به این منظور، روش‌های شوم جدیدی را به کار می‌برند. اون جونز، ستون‌نویس گاردین و فعال چپ انگلیسی از تقویت ترامپیسم در انگلیس سخن می‌گوید: (شعار) دوباره عظمت امریکا و انگلیس را برگردانید، بسته به هم‌اند و از بسیاری از جهات، برگزیت و ترامپ دو روی یک سکه‌اند. مهدی حسن، روزنامه‌نگار انگلیسی هم معتقد است که انگلیس شاهد تقویت ترامپیسم است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار