کد خبر: 957351
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
در حالی که قرار است ترامپ به انگلیس سفر کند در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره این کشور مرتکب یک گاف دیپلماتیک شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به نقل از العالم، ترامپ در اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک که به منزله دخالت در امور داخلی انگلیس است، گفته که از نظر او نخست وزیر آتی بریتانیا باید بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود.

این درحالی است که پس از همه پرسی در باره برگزیت فضای عمومی این کشور در برزخ جدایی یا ماندن در اتحادیه اروپا قرار دارد و اختلافات سیاسی، این کشور را فرا گرفته است به طوری که تا کنون دو نخست وزیر از حزب حاکم "محافظه‌کار" قربانی این اختلافات شده‌اند. پس از "دیوید کامرون"، "ترزای می" به دنبال شکست درخصوص دستبابی به راه حل مناسب برای خروج از اتحادیه اروپا، با چشمانی اشکبار از نخست وزیری و ریاست حزب حاکم استعفا کرد.

ترزا می‌که با وعده اجرایی کردن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وارد دفتر نخست وزیری شده بود به علت ناتوانی در عملی کردن این وعده و ایجاد شکاف در حزب محافظه کار مجبور به کناره گیری شد.

در چنین شرایطی اظهار نظر‌های عجیب دونالد ترامپ و برخی مسوولان آمریکایی در خصوص برگزیت و جانشین نخست وزیر مستعفی انگلیس تعجب محافل سیاسی را در این کشور برانگیخته است.

ترامپ جمعه گذشته نیز در اظهار نظری جنجالی از بوریس جانسون، وزیرخارجه سابق انگلیس و از مدافعان سرسخت برگزیت به عنوان بهترین گزینه برای رهبری حزب محافظه کار نام برده بود.

رییس جمهور آمریکا همچنین به روزنامه ساندی‌تایمز انگلیس گفته اگر جای نخست‌وزیر جدید انگلیس بود زیر بار پرداخت مبلغ ۵۰ میلیارد دلار به اتحادیه اروپا نمی‌رفت. نخست وزیر بعدی باید آماده شود که در صورت برآورده نشدن انتظاراتش از مذاکره با رهبران اروپا، این اتحادیه را بدون هرگونه توافقی ترک کند.

پیش از این اظهارات جنجالی ترامپ، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اظهارات مشابهی در گفت و گو با روزنامه انگلیسی تلگراف مطرح کرده بود. وی جمعه گذشته به این نشریه گفته بود که "ترجیح آمریکا این است انگلیس از آنچه مردم این کشور می‌خواهند پیروی کرده و از اتحادیه اروپا خارج شود. این اقدام درسی برای همگان در پیروزی دمکراسی است. "

اظهارات جنجالی بولتون و ترامپ در حالی است که قرار است روز دوشنبه (۱۳ خرداد، سوم ژوئن) رییس جمهور آمریکا به همراه هیاتی بلندپایه برای دیدار رسمی سه روزه به لندن برود و با ملکه الیزابت دوم و رهبران سیاسی این کشور دیدار کند.

جدی‌ترین واکنش به رفتار جنجالی ترامپ تا کنون از سوی صادق خان شهردار لندن صورت گرفته که یک روز مانده به سفر رییس جمهور آمریکا به انگلیس، با انتشار یادداشتی در هفته نامه آبزرور انگلیس ترامپ را یک فاشیست و مظهر تهدید جهانی معرفی و خاطرنشان کرده، وی فردی است که پس از حمله تروریستی در لندن مردم را تحریک کرد، توییت گروه‌های راست افراطی انگلیسی را بازنشر داد، هشدار دانشمندان درباره تغییرات آب و هوایی را خبر جعلی می‌نامد و تلاش می‌کند تا در انتخابات حزب محافظه‌کار با حمایت از بوریس جانسون، دخالت کند.

شهردار لندن گفته ترامپ فکر می‌کند که از این طریق می‌تواند برای اهداف نفرت انگیزش یک متحد در خانه شماره ۱۰ (دفتر نخست‌وزیری) مستقر کند.

درهمین حال روزنامه انگلیسی"سان" نیز اظهارات ترامپ را "ناقض" اصول دیپلماتیک خوانده و گفته در صورتی که جانسون در انتخابات درون حزبی شکست بخورد، مشکلات دیپلماتیک میان دو کشور به وجود خواهد آمد.
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار