کد خبر: 957308
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
امشب پرسپولیس – داماش در فینال جام حذفی
تکلیف آخرین جام این فصل فوتبال باشگاهی ایران امشب با بسته شدن پرونده رقابت‌های جام حذفی مشخص می‌شود. جایی که پرسپولیس و داماش ساعت ۲۱ در آره‌نا فولاد برابر یکدیگر صف‌آرایی می‌کنند.
دنيا حيدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: چمن نامناسب ورزشگاه خرمشهر باعث شد تا بعد از چند فصل، میزبانی فینال جام حذفی امسال به ورزشگاه ۳۰ هزار نفری فولاد آره‌نای اهواز، تنها ورزشگاه مدرن اختصاصی در فوتبال ایران برسد. انتخابی که پرسپولیسی‌ها را نگران کرده، چراکه از چهار بازی این فصل، پرسپولیس دیدار‌های اهواز را با تساوی و یکی را با شکست پشت سر گذاشته و در طول فصل جاری نتوانسته در این شهر به برتری برسد. البته برانکو می‌گوید به این مسائل اعتقادی ندارد و نتیجه بازی را ساق‌های شاگردانش و تلاش‌های آن‌ها رقم می‌زند، اما باید دید پرسپولیس آنطور که برانکو می‌گوید می‌تواند با تکیه بر ساق‌ها و تلاش بازیکنانش طلسم اهواز را بشکند و با نخستین برتری این فصل در این شهر به تنها جام باقی مانده امسال دست یابد، آن‌هم در حالی که شایان مصلح را به دلیل مصدومیت به همراه ندارد.
پرسپولیس در آستانه یک هت‌تریک دیگر قرار دارد. بعد از کسب جام در جام (که استقلال به شدت به آن اعتراض دارد) و جام قهرمانی لیگ، حالا برانکو می‌تواند با بالا بردن جام رقابت‌های حذفی بعد از هت‌تریک قهرمانی در لیگ، دومین هت‌تریک را نیز به نام خودش در پرسپولیس ثبت کند. البته به‌رغم ظاهر ماجرا، سرخپوشان کار ساده‌ای در فینال برای کسب قهرمانی ندارند و هیچ بعید نیست که داماش در ادامه شگفتی‌سازی‌های خود نخستین قهرمانی لیگ دویی جام حذفی باشد.
نگاهی به نتیجه‌گیری داماش گیلان نشان می‌دهد که این تیم سخت گل می‌خورد، به طوری که دو مرتبه تا پای فینال بازی‌هایش به ضربات پنالتی کشیده و در کل نیز از یک شانزدهم تا فینال تنها دو گل در جریان بازی‌ها خورده و این کار پرسپولیس را سخت می‌کند. در واقع نقطه قوت داماش (سخت گل خوردن)، نقطه‌ضعف پرسپولیس است (سخت گل زدن) و همین مسئله باعث می‌شود تا برخلاف آنچه تصور می‌شود، برانکو شب سختی را در ورزشگاه آره‌نا فولاد در پیش داشته باشد. در اصل داماش که حضورش در فینال را مدیون مدافعان خود است، می‌تواند با ارائه یک بازی تدافعی کار را به ضربات پنالتی بکشاند تا شانس خود را برای کسب قهرمانی افزایش دهد، خصوصاً که در دو باری هم که کارش در جریان این رقابت‌ها به پنالتی کشیده شد، تیم برنده میدان بود.

آخرین جام این فصل از رقابت‌های فوتبال برای پرسپولیس اهمیت بسیاری دارد. برتری شاگردان برانکو در دیدار امشب برابر داماش ششمین قهرمانی سرخپوشان در جام حذفی را رقم خواهد زد. علاوه بر آن، این قهرمانی نه‌فقط هت‌تریک قهرمانی در این فصل خواهد بود، بلکه هفتمین جام سرخپوشان پایتخت در دهه ۹۰ نیز به شمار می‌رود و این تیم را به آمار هر سال یک جام می‌رساند. پرسپولیس سال ۹۰ را با قهرمانی در جام حذفی آغاز کرد و اگرچه بعد از آن چند سال ناکام را پشت سر گذاشت، اما بعد از حضور برانکو جز اولین سال که با تفاضل گل از دستیابی به قهرمانی باز ماند، هر سال یک جام کسب کرد و کسب جام قهرمانی رقابت‌های حذفی می‌تواند آمار درخشانی از این تیم با برانکو بر جای بگذارد.

پیش از صعود داماش به فینال جام حذفی تا به حال در فوتبال ایران سابقه نداشته که تیمی از لیگ دو به فینال این تورنمنت برسد و از بین تمام شگفتی‌سازانی که نام خود را در جام حذفی بر سر زبان‌ها انداختند، تنها بهمن کرج، گسترش فولاد و خونه به خونه از لیگ یک به فینال راه یافته بودند که از این بین تنها بهمن توانست جام را بالای سر ببرد و دو تیم دیگر (گسترش فولاد و خونه به خونه) با قبول شکست برابر پرسپولیس و استقلال در حسرت جام ماندند. حالا داماش گیلان که چوکای تالش، مقاومت تهران، ماشین‌سازی تبریز و سپس سایپا را از سد راه برداشته، خود را به عنوان نخستین تیم لیگ دویی فینالیست شده به فینال رسانده و امیدوار است دومین تیمی باشد که بتواند جام قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود کند. البته به شرط آنکه به روندی که در پیش گرفته ادامه دهد و قهرمان لیگ را هم در گام آخر از سد راه بردارد.

شاگردان برانکو بعد از برتری برابر نود ارومیه، سپیدرود رشت، پدیده خراسان و سپاهان اصفهان حالا برای دستیابی به سومین جام این فصل باید داماش گیلان را هم از سد راه بردارند. این نخستین بار است که پرسپولیس در فینال با یک تیم از لیگ دو روبه‌رو می‌شود. سرخپوشان پیش از این نیز یک مرتبه در فینال با تیمی از لیگ یک روبه‌رو شده بودند. گسترش فولاد تبریز زمانی که در لیگ یک بازی می‌کرد در فینال جام حذفی با پرسپولیس دیدار کرده بود که البته ادامه شگفتی‌سازی‌های آن تیم با قهرمانی پرسپولیس در فینال به پایان رسید و حالا سرخپوشان برای نخستین بار در فینال با تیمی از لیگ دو مصاف می‌دهند که باید دید می‌توانند به شگفتی‌سازی داماش هم پایان دهند یا برانکو همچنان در حسرت کسب جام قهرمانی رقابت‌های حذفی خواهد ماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار