کد خبر: 957299
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲
سه نشست بی‌نتیجه حاصل تمام تلاش سعودی‌ها در تهدیدنمایی از مقاومت بود. اجلاس‌های سه‌گانه مکه نشان داد جز امارات و شورای نظامی سودان کسی در کنار ملک سلمان نیست.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، وبگاه خبری المیادین در یادداشتی به قلم «قاسم عزالدین» با عنوان «آیا اجلاس‌های سه‌گانه مکه نشانه افول عربستان است»، تأکید کرد، محاسبات ملک سلمان و ولیعهدش درباره بسیج حمایت حداکثری از تشدید تنش با ایران به بن‌بست رسید. در این یادداشت آمده است: انتخاب شهر مکه مکرمه برای برگزاری سه اجلاس سران عرب، شورای همکاری و سران کشور‌های اسلامی بیشترین کاری بود که عربستان می‌توانست انجام بدهد به امیدی که این‌گونه القا کند که ریاض نیازمند دریافت کمک برای حفاظت از مکان‌های مقدس و بسیج بیشترین حمایت برای مقابله با خطر موجودیتی است.
نویسنده افزود: در همین راستا عربستان تصور می‌کند که با متهم کردن ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به حمله به شهر مکه مکرمه در نشانه‌گیری ایران به هدف زده است و از همین رو در برابر چشمان هیئت‌های شرکت‌کننده در اجلاس مکه قطعه‌هایی را هم از پهپاد‌هایی به نمایش گذاشت که ادعا کرد ایرانی است و در آسمان عربستان سرنگون شده است. بر اساس همین القائات، ملک سلمان در برابر اجلاس فوق‌العاده سران عرب خواهان «به‌کارگیری همه ابزار‌ها برای مهار ایران» شد و از شرکت‌کنندگان خواست «تدابیر جدی برای توقف فعالیت‌های خرابکارانه در منطقه» اتخاذ کنند.
مقصود عربستان از تدابیر جدی، دستیابی به یک موضع یکپارچه حداقلی از سوی کشور‌های شرکت‌کننده در اجلاس علیه ایران و فراهم کردن چتر حمایتی عرب‌ها از جنگ علیه ایران است.
این گزارش افزود: «این تلاش عربستان به نتیجه نرسید و تنها از سوی «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای نظامی سودان پاسخ داده شد که اعلام کرد از همه تدابیری که برادران در کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس برای حفظ امنیت‌شان انجام می‌دهند حمایت می‌کند به‌خصوص آنچه را که مشارکت در «حمایت از مشروعیت در یمن» خواند.
المیادین نوشت: دیگر کشور‌های عربی و کشور‌های اسلامی و حاشیه خلیج فارس از عربستان هیچ‌یک از گزینه جنگ علیه ایران حمایت نکردند، بلکه هر کدام به شیوه‌ای با درخواست صباح الاحمد الصباح، امیر کویت در «پایبندی به گزینه گفت‌وگو برای اجتناب از درگیری منطقه با مصیبت جنگ‌هایی که سال‌های مدیدی است از آن رنج می‌برد»، همسو بودند.
این وبگاه خبری افزود: فراتر از این، عراق هم تأکید کرد که به خطر انداختن امنیت ایران امنیت منطقه خلیج فارس و کشور‌های عربی را تهدید می‌کند. عراق در تدوین بیانیه پایانی اجلاس هم که مخالفت خود را با آن اعلام کرد مشارکتی نداشته است، چرا که بیانیه‌ای دیپلماتیک بود که خواسته‌های کشور میزبان را ملاحظه کرده و تحت تأثیر آن تدوین شده بود و اصلاح آن هم ضرورتی نداشته است.
المیادین نوشت: صحبت از محکومیت «مداخله‌های مستقیم یا غیرمستقیم ایران در امور داخلی کشور‌های عربی» برای بزک کردن موضع عربستان است نه اینکه واقعاً کسی موضعی در حمایت از عربستان اتخاذ کند، همان‌گونه که عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله هم بیان داشت. شاید حمایت از موضع عربستان حرف‌هایی باشد که جان بولتون در ابوظبی قبل از اجلاس مکه بیان داشت تا اگر عربستان طبق پیش‌بینی‌ها در اجلاس مکه نتوانست به هدف خود دست یابد به تندرو‌های دولت امریکا اتکا کند. در اجلاس‌های سابق سران کشور‌های عربی هم حمایتی از مواضع جنگ‌طلبانه عربستان نشده است برای مثال در خصوص جنگ یمن این فقط عمرالبشیر بود که از عربستان حمایت کرد و پس از اینکه خطر‌های جنگ روشن شد عربستان و اسرائیل و تندرو‌های دولت امریکا نتوانستند در پیشبرد طرح ناتوی عربی یا ائتلاف ورشو عربی در کنفرانس لهستان موفق شوند. در اجلاس‌های دو روز اخیر در مکه هم عربستان، کسی بیشتر از امارات و شورای نظامی سودان را در کنار خود نیافت، علاوه بر اسرائیل و تندرو‌های دولت امریکا که از حامیان ریاض در جنگ علیه ایران هستند. آن هم در دشوار‌ترین شرایط که حتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا هم از بیم کشیده شدن به جنگی ویرانگر از تشدید تنش علیه ایران عقب‌نشینی کرده است و «جان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه هم که از حامیان عربستان بود ناچار شد عربستان و امارات را به توقف «جنگ کثیف» علیه یمن دعوت کند.
المیادین تأکید کرد، محاسبات عربستان درباره جنگ علیه ایران، تجاوز در یمن و خرابکاری در لیبی و سودان و ... به بن‌بست رسیده است و تغییر مواضع شرکت‌کنندگان در اجلاس‌های فوق‌العاده مکه گواه این قضیه است.

کسی برای عربستان اشک نریخت
محمد عبدالسلام، سخنگو و رئیس هیئت مذاکره‌کننده جنبش انصارالله یمن در سخنانی در واکنش به سه نشست سران اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس و سازمان همکاری اسلامی در مکه اظهار کرد: عربستان رهبران جهان اسلام را دعوت کرد تا به خاطر مخمصه‌ای که از روی حماقت در آن گرفتار شده بر آن‌ها اشک بریزند، اما آن‌ها یک قطره هم برای عربستان اشک نریختند.
وی افزود: عربستان حتی در ظاهر هم نتوانست از سه نشست مکه دستاوردی برای خود محقق کند و سخنرانی رهبران جهان اسلام بیشتر درباره مشکلات کشور‌های خودشان بود.
سخنگوی انصارالله یمن جمعه نیز در اعتراض به بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب گفت: بیانیه نشست سران عرب در مکه صرفاً رویکرد عربستان را نشان داده و جایگاه شرکت‌کنندگان در این نشست رعایت نشد. سه نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس، سران اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی پنج شنبه و جمعه به دعوت عربستان در کاخ «الصفا» در شهر مکه برگزار شد.

غیبت قابل توجه اردوغان
یکی از عکاسان خبرگزاری فرانسه گفته رئیس‌جمهور ترکیه در یکی از نشست‌های کلیدی سازمان همکاری اسلامی که اوایل روز شنبه در مکه به کار خود پایان داد، حضور نداشت.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در عوض مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به نمایندگی از کشورش در این نشست حضور داشت.
اگر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به مکه سفر می‌کرد، این نخستین سفر وی به عربستان از زمان قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی در اکتبر سال گذشته میلادی در کنسولگری عربستان در استانبول محسوب می‌شد؛ رویدادی که به وجهه بین‌المللی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان خدشه شدیدی وارد کرد.
خاشقجی یکی از مقاله‌نویسان روزنامه واشنگتن‌پست در اکتبر سال گذشته کشته و بدنش تکه تکه شد؛ اقدامی که عربستان آن را یک عملیات «سرکشانه» توصیف کرده، اما تحلیل‌های سازمان سیا انگشت اتهام را به طرف محمد بن‌سلمان نشانه گرفته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار