کد خبر: 957118
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
پرواز بی صدای ملخ‌ها به پایتخت
هنوز مشخص نیست آمدن این حشرات با توجه به اقلیم و شرایط پایتخت طبیعی است یا واقعا لشکر ملخ‌ها قصد هجوم دارند و تا کنون فقط دیده بانان خود را برای رصد اوضاع فرستاده‌اند.
سرویس جامعه جوان آ‌نلاین:‌ اگر صبح زود در پشت پنجره و شیشه اتومبیل خود با موجودی جهنده روبرو شدید شک نکیند که میهمان ناخوانده‌ای به شهر شما و محله تان سر زده است. میهمانان ناخوانده کم کم از راه می‌رسند، برخی از اخبار و تصاویر در شبکه‌های اجتماعی حاکی از ورود ملخ‌ها به پایتخت است؛ البته فعلا ملخ ها هجوم جدی نداشته‌اند، ولی آنچه مسلم است اینکه امسال سال پر بارانی داشتیم و هنوز هم رحمت الهی ادامه دارد! حالا ملخ ها به چند استان کشور هجوم اورده اند. بماند که مسئولان دیر جنبیدن! به هر حال معلوم نیست این ملخ‌های پایتخت نشین از لشکر ملخی جنوب کشور جدا شده‌اند و یا سرو کله یشان از جایی دیگر پیدا شده است؟!
 
هجوم میلیونی ملخ‌ها به استان‌های جنوبی مسئولان را غافل گیر کرد. چند روزی طول کشید تا مبارزه با این افات شکل جدی به خود بگیرد. حالا گویا ملخ ها قصد کرده‌اند از شهر ستان‌های جنوبی راه هی پایتخت شوند. خبر گزاری مهر در خبر کوتاه که همراه با فیلم منتشر کرده از ورود ملخ‌ها به رباط کریم و پرند خبر داده.
در این خبر آمده است، طی چند روز گذشته تعداد ملخ‌ها در پرند رو به افزایش است که به گفته کارشناسان ملخ‌ها در پرند به دلیل شرایط آب و هوایی و رطوبت افزایش یافته‌اند.
بارش خوب باران و سرسبزی اراضی و فضا‌های سبز استان تهران وشهر ستان‌های آن سبب شده است ملخ¬ها هم از این نعم بی نصیب نمانند.

هجوم ملخ‌ها به شهر ستان‌های استان تهران بدلیل وجود اراضی کشاورزی و باغات افزایش یافته است و تهدید این میهمانان ناخوانده از آن جهت اهمیت دارد که باغ‌ها و اراضی کشاورزی در معرض این افت قرار گرفته‌اند.
پروانه‌ها تهران را رنگین کمان کرده بودند. حالا با کم شدن رنگین کمان‌های پایتخت، ملخ دارد خودنمایی می‌کند. از خیابان تا پشت بام و فضا‌های سبز می‌توان با کمی کنجکاوی ردی از این افت‌ها را دید.

هنوز مشخص نیست آمدن این حشرات با توجه به اقلیم و شرایط پایتخت طبیعی است یا واقعا لشکر ملخ‌ها قصد هجوم دارند و تا کنون فقط دیده بانان خود را برای رصد اوضاع فرستاده‌اند.
به هر رو باید دید مسئولان با ورود این حشرات امادگی دارند و یا همانند سفید بالک‌ها غافلگیر خواهند شد.

ملخ‌های به قم رسیدن
درحالی که هجوم ملخ‌ها در قم طی چند روز اخیر موجب نارضایتی مردم در شهر قم شده است که این امر موجب شد که جهاد کشاورزی استان در مناطقی که تراکم بیشتری وجود داشت اقدام به سم پاشی کند. البته به دلیل خشکسالی‌های اخیر و تاثیر مستقیم بر اکوسیستم، اداره محیط زیست این ملخ‌ها را که در زنجیره غذایی پایین دست پرندگان و برخی دیگر از حیوانات قرار دارند را موقعیت مناسبت برای اکوسیستم استان در نظر می‌گیرند.
محمد رضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور درباره احتمال ورود ملخ‌های مهاجم صحرایی به نیمه شمالی کشور و شهر‌هایی مانند تهران و مشهد اظهار کرد: ملخ‌هایی که در فضای مجازی از آن یاد می‌شود که به نیمه شمالی کشور آمده‌اند مهاجر یا صحرایی نیستند و ملخ‌های بومی کشور خودمان به حساب می‌آیند که هر ساله در نیمه شمالی کشور مشاهده می‌شود.
وی افزود: این ملخ‌ها به مراکشی معروف هستند و با توجه به شرایط آب و هوای مناسب کشور این ملخ‌ها مانند دیگر آفات جمعیت آن‌ها در کشور زیاد شده است که امری طبیعی به حساب می‌آید.
سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور افزود: افزایش تعداد پروانه‌ها که در سطح شهر تهران نیز به خوبی قابل مشاهده است به خاطر همین افزایش بارندگی‌ها است، اما این حشرات (پروانه) در دسته آفات قرار نمیگیرند.
وی تصریح کرد: در استان‌های نیمه شاملی مانند اردبیل، گلستان، مازنداران همکارانمان در سطحی بالغ بر ۳۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ‌های بومی انجام داده‌اند.
میر گفت: نباید این آفت را با ملخ صحرایی مقایسه کرد، زیرا از نظر فزیولوژی، میزان خسارتی که بر جای می‌گذارد و قدرت جابجایی، تفاوت‌های زیادی با ملخ صحرایی مهاجر دارند.
وی اظهار داشت: بر اساس اقدامات صورت گرفته برای مقابله با ملخ‌های مهاجر، این آفات دیگر تهدیدی برای استان‌های نیمه شمالی کشور از جمله تهران و خراسان رضوی به حساب نمی‌آیند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار