کد خبر: 957050
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۱
گزارش«جوان» از مراسم معارفه سرمربي جديد تيم ملي فوتبال
سرمربی جدید تیم ملی فوتبال دیروز در مراسم معارفه‌اش برخلاف کی‌روش، از باز بودن در‌های تیم ملی برای همه بازیکنان گفت.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: سالن هگمتانه هتل المپیک در غرب تهران دیروز میزبان مراسم معارفه مارک ویلموتس به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال کشورمان بود تا این مربی بلژیکی کارش را به‌صورت رسمی در ایران آغاز کند.

مربی جوان و سازنده می‌خواستیم
ساعت از ۱۱ گذشته بود که تاج و ویلموتس وارد سالن شدند، فلش دوربین‌ها تمامی نداشت. سرمربی بلژیکی هم با لبخند سعی می‌کند در اولین مواجهه خود با عکاسان، عکس‌های خندانی از وی ثبت شود. ابتدا مهدی تاج پشت تریبون می‌رود و از مذاکراتش صحبت می‌کند: «از بازی‌های جام ملت‌های آسیا در تدارک انتخاب سرمربی مناسب بودیم و در برنامه و جزئیات ما رنج سن ۴۵ تا ۵۵ سال بود و بر انتخاب سرمربی جوان تأکید داشتیم. یکی از ویژگی‌های مهم ویلموتس این است که در سازندگی کار اساسی دارد. او همه بازی‌های تیم ملی را دیده است و شب گذشته تا نزدیک صبح، فیلم‌ها را تماشا می‌کرد. فکر می‌کنم این پشتکار می‌تواند به ما کمک کند تا با برنامه‌ریزی خوبی پیش برویم. برای نهایی شدن قراردادی که بین ما و ویلموتس بود باید مذاکرات زیادی انجام می‌شد و تا امروز صبح نیز ما درباره بند‌های قرارداد صحبت می‌کردیم.»
مشکلات و حاشیه‌های دوران هشت ساله کی‌روش در ایران سبب شده مهدی تاج در ادامه صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کند که راه تکرار این اتفاقات در قرارداد ویلموتس بسته شده است: «این قرارداد نسبت به قرارداد‌های قبل با سایر مربیان کامل‌تر است. تجربیات ما نشان داده که همه مواردی را که ممکن است مورد اختلاف باشد، در این قرارداد لحاظ کنیم. تلاش کردیم موضوعی جا نمانده باشد و می‌خواستیم که احترام متقابل به یکدیگر، باشگاه‌ها، سرمربیان تیم‌ها، هواداران و همه موارد را در قرارداد ببینیم.»

رونمایی ویلموتس از برنامه‌هایش
در ادامه مارک ویلموتس با گفتن «سلام‌علیکم» به زبان فارسی حرف‌هایش را آغاز کرد تا نشان دهد برخلاف برخی مربیان خارجی شاغل در ایران، سعی دارد خیلی زود زبان فارسی را یاد بگیرد. ویلموتس صحبت‌هایش را پس از انتخاب شدن به‌عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال اینطور آغاز کرد: «درباره ایران مطالعاتی کردم. در فیلم‌ها و کتاب‌های مختلف به مردم ایران و آداب و رسوم آن‌ها و همین‌طور اخلاقیاتشان پی بردم. من سه فرزند دارم و برای حضور در ایران شرایط سختی را باید تجربه کنم. باید به یک تصمیم خانوادگی می‌رسیدم و به ایران اثاث‌کشی می‌کردم. به هر حال تصمیم گرفتم این جابه‌جایی انجام شود.»
هر چقدر در زمان کی‌روش این مربی پرتغالی از کمبود امکانات گلایه می‌کرد، ویلموتس در اولین حضورش در تهران معتقد است که مشکلی در این رابطه وجود ندارد: «کشور ایران از مجموعه‌های ورزشی حرفه‌ای و بسیار خوبی برخوردار است و من امیدوارم مجموعه ورزشگاه آزادی هم تسهیلات و شرایطی را که برای همه تیم‌ها از جمله تیم‌های پایه المپیک، جوانان و تیم ملی بزرگسالان لازم داریم در اختیارمان بگذارد.»
مهدی تاج حتی از قول ویلموتس نقل می‌کند که در توصیف امکانات تیم ملی از عبارت «کم‌نظیر» استفاده کرده است و در روز‌های حضور این مربی، دعوایی بین او و فدراسیون برای چمن و زمین تمرین شکل نخواهد گرفت.
ویلموتس از همین حالا درباره جام جهانی ۲۰۲۲ صحبت می‌کند: «فیلم برخی بازی‌های ایران در یکی، دو سال گذشته را دیدم. مطمئناً دو بازی دوستانه‌ای که هفته آینده مقابل سوریه و کره‌جنوبی هماهنگ شده نیز به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به ارزیابی اولیه مناسبی برسیم. امیدوارم تیم ملی ایران که حالا خودم هم بخشی از آن هستم، موفق باشد و بتوانیم به جام جهانی راه پیدا کنیم.»
سرمربی بلژیکی در ادامه درباره اهمیت لیگ هم صحبت کرد. البته گوشی را دست برخی بازیکنان داد که مانند زمان کی‌روش صرف لژیونر بودن با وجود بازی در لیگ‌های سطح پایین خارجی، دیگر ملاکی برای دعوت به تیم ملی نیست: «مطمئناً افرادی را مأمور می‌کنیم تا بازی‌های لیگ برتر را رصد کنند. ما همه بازیکنان را می‌بینیم و اینطور نیست که فقط لژیونر‌ها به تیم ملی دعوت شوند. هر هفته مسئولانی برای تماشای مسابقات مشخص می‌شوند و خودم هم تا جایی که بتوانم لیگ را تماشا می‌کنم. من پیش از این برای تیم ملی بلژیک بازی کردم؛ اینکه یک نفر پیراهن تیم ملی کشورش را به تن و بازی کند، هدف بزرگی است. باید بگویم همه بازیکنانی که می‌توانند پیراهن تیم ملی را بپوشند باید فرصت این کار را پیدا کنند. ما این فرصت را در اختیار همه بازیکنان می‌گذاریم تا بتوانند برای تیم ملی کشورشان تلاش کنند.»
 ویلموتس از دستیارانش هم رونمایی می‌کند، نام‌هایی که سورپرایزی به نام وحید هاشمیان داشت: «مانوئل فریرا را که ۲۵ سال سابقه همکاری با هم داریم، به‌عنوان دستیار خود انتخاب کردم. او در المپیک مارسی مدت زیادی کار کرده است. درباره دستیار ایرانی من به دنبال فردی بودم که با فرهنگ و مردم ایران آشنا باشد و سابقه بین‌المللی نیز داشته باشد، به همین خاطر وحید هاشمیان را برگزیدم. یکی از دلایل انتخاب من هم این بود که هاشمیان به زبان آلمانی صحبت می‌کند و من هم به این زبان مسلط هستم که این ارتباط گرفتن را برایمان راحت می‌کند. هم‌اکنون پست آنالیزور‌ها خالی است که در آینده درباره‌اش تصمیم می‌گیرم.» با پایان صحبت‌های ویلموتس و امضای قرارداد و گرفتن عکس‌های دو نفره تاج و سرمربی جدید، مراسم معارفه تمام می‌شود. حالا همه در انتظار اولین تمرین تیم ملی با سرمربی جدید هستند که قرار است شنبه برگزار شود، آن‌هم با حضور بازیکنانی که نامشان امروز اعلام می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار