کد خبر: 956972
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: جدول نرخنامه ای که از سوی شرکت های هواپیمایی با نظارت سازمان هواپیمایی کشوری تهیه شده، در ایام پیک سفرهای عیدفطر هم ملاک عمل خواهد بود.
 

سرویس اقتصادی جوان آنلاین:‌ با فرارسیدن ایام سفرهای تعطیلات عید فطر و روزهای پایانی ماه مبارک رمضان که از سه شنبه ۱۴ خرداد تا جمعه ۱۷ خرداد به طول می‌انجامد، بخش زیادی از مردمی که قصد مسافرت با هواپیما را دارند، دغدغه افزایش قیمت بلیت را خواهند داشت. به خصوص که با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از آذر ماه سال ۹۴ بر اساس تکلیف قانون برنامه ششم توسعه، همزمان با ایام پیک سفرها، شرکت‌های هواپیمایی اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما می‌کنند.

با توجه به تجاربی که در بیش از ۳ سال از اجرای این قانون برای سیاست گذاران صنعت حمل و نقل هوایی به دست آمده، در آذرماه سال گذشته و با توجه به افزایش هزینه‌های ارزی شرکت‌های هواپیمایی در پی افزایش نرخ ارز که به افزایش شدید قیمت بلیت هواپیما و کاهش شدید استقبال مسافران از این صنعت در سال گذشته منجر شد، شرکت‌های هواپیمایی با همراهی مدیران سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به تعیین سقف قیمتی برای هر یک از مسیرهای پروازی و هر یک از ایرلاین‌ها به صورت جداگانه کردند که به نرخنامه پروازی مشهور شد.

این نرخنامه در خصوص سفرهای نوروزی ملاک و معیار تعیین سقف و کف نرخ بلیت‌ها قرار گرفت هر چند که سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی مدعی بودند که در طول ایام نوروز هیچیک از ایرلاین‌ها تخطی‌ای از نرخنامه مذکور نداشتند؛ اما با این حال رسانه‌ها و مسافران از وجود برخی تخلفات از سوی شرکت‌های هواپیمایی درباره فروش بلیت هواپیما خارج از نرخنامه مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشوری خبر دادند.

رئیس سازمان هواپیمایی: جدول نرخنامه آذر ۹۷، همچنان ملاک تعیین سقف قیمت بلیت است

در همین خصوص علی عابدزاه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که آیا سقف قیمتی تعیین شده برای مسیرهای پروازی در آذر ماه سال گذشته، همچنان ملاک عمل است، گفت: همان جدولی که با عنوان نرخنامه در سایت سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شده و کف و سقف قیمتی همه مسیرهای پروازی برای همه شرکت‌های هواپیمایی در آن آمده، به عنوان ملاک سقف قیمتی در سفرهای عید فطر لحاظ می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: فعلاً قرار نیست این نرخنامه تغییر کند و همان جدولی که برای سفرهای نوروزی مورد استفاده قرار گرفت برای ایام پیک سفرهای پیش رو نیز باید از سوی شرکت‌های هواپیمایی اعمال شود.

گفتنی است پیش از این نیز در دو سال ۹۶ و ۹۷ شرکت‌های هواپیمایی در توافقی که با یکدیگر داشتند، برای قیمت فروش بلیت پروازهای عتبات در ایام اربعین، سقف قیمتی تعیین کرده بودند.

مقاصد کیش و قشم، معاف از ممنوعیت فروش پروازهای چارتری

به گزارش خبرنگار مهر، از سوی دیگر با دستوری که وزیر راه و شهرسازی به سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر حذف فروش بلیت چارتری برای مسیرهای غیر گردشگری (غیر از کیش و قشم) از اول بهمن سال گذشته داده است، این ابلاغیه به تدریج عملی شده و در حال حاضر در مسیر مشهد هیچیک از ایرلاین‌ها اقدام به فروش چارتری بلیت نمی‌کنند.

کدام شرکت‌های هواپیمایی سقف قیمتی بلیت را رعایت می‌کنند؟

به عنوان مثال برای روز دوشنبه ۱۳ خرداد به عنوان یک روز قبل از آغاز تعطیلات عید فطر برای مسیر تهران به مشهد، قیمت بلیت سیستمی هواپیما از سوی هواپیمایی کاسپین در پرواز ساعت ۶:۴۰ صبح، ۳۹۲ هزار تومان تعیین شده که سقف قیمتی این مسیر در نرخنامه سازمان هواپیمایی کشوری، ۶۰۶ هزار و ۳۰۰ تومان آمده است. همچنین ایرتور نیز بلیت سیستمی پرواز ساعت ۶:۵۵ صبح در همین روز را ۴۰۰ هزار تومان نرخ گذاری کرده که در نرخنامه سازمان هواپیمایی کشوری، سقف قیمتی این مسیر ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه پروازهای مذکور در ساعات ابتدایی روز غیر تعطیل است، از سقف تعیین شده به دلیل کمتر بودن متقاضی، پایین‌تر است. با این حال در ساعات عصر و شبانگاهی روز ۱۳ خرداد، به دلیل افزایش متقاضیان سفر، قیمت بلیت‌ها نیز گران‌تر است. به عنوان مثال ایرتور بلیت سیستمی ساعت ۱۷:۵۵ روز ۱۳ خرداد تهران- مشهد را ۶۰۰ هزار تومان تعیین کرده که تنها ۶ صندلی از آن باقی مانده است. همین شرکت بلیت سیستمی پرواز ساعت ۲۲:۲۰ را ۶۴۰ هزار تومان به فروش می‌رساند که از این پرواز نیز تنها ۴ صندلی باقی مانده است.

با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد صندلی‌های پروازهای تهران- مشهد بیشتر شرکت‌های هواپیمایی در روز ۱۳ خرداد تا لحظه تنظیم این گزارش به فروش رفته است، پیش بینی می‌شود برای روزهای آتی پروازهای فوق العاده ای برای این مسیر در ایام مذکور پیش بینی شود. براین اساس باید منتظر ماند و دید آیا پروازهای فوق العاده نیز با رعایت نرخنامه مصوب به فروش می‌رسد یا خیر.

هواپیمایی زاگرس بلیت پرواز سیستمی تهران-کیش ساعت ۱۷:۴۵ در تاریخ ۱۳ خرداد را ۷۴۶ هزار تومان به فروش می‌رساند این در حالی است که سقف تعیین شده برای این مسیر در نرخنامه سازمان هواپیمایی کشوری، ۸۹۰ هزار تومان است و فقط ۳ صندلی از این پرواز باقی مانده است.

هواپیمایی ایرتور نیز همان مسیر و تاریخ را برای فروش بلیت سیستمی در ساعت ۱۹:۳۰، ۷۵۰ هزار تومان اعلام کرده که سقف نرخ آن ۹۵۰ هزار تومان و ۷ صندلی باقی مانده است.

همچنین در مسیر کیش با توجه به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری، دو مسیر قشم و کیش را از ابلاغیه ممنوعیت فروش بلیت چارتری مستثنی کرده، از سوی ماهان و تابان به صورت چارتری نیز در تاریخ ۱۳ خرداد بلیت به فروش می‌رسد که ماهان پرواز تهران-کیش در ساعت ۱۲:۴۰ به قیمت ۶۵۴ هزار تومان و در ساعت ۱۴:۱۰ را ۷۰۰ هزار تومان عرضه کرده است. تابان نیز پرواز چارتری تهران-کیش در ساعت ۱۴:۲۰ را به قیمت ۶۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه کرده است.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار