کد خبر: 956929
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
دبیر سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران:
هیدرولوژی در قاب رسانه عنوان برنامه‌ای است که در کنار سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران در شهریورماه سال‌جاری به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

احمد فاخری فرد دبیر سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران از برگزاری سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران به مدت سه روز در روزهای 26 تا 28 شهریور ماه سال‌جاری به میزبانی دانشگاه تبریز خبر داد و اظهار داشت: در این کنفرانس برای اولین بار به" هیدرولوژی در قاب رسانه" نیز به عنوان یک برنامه جانبی نگریسته شده است و این امکان برای فعالان عرصه خبر، عکس، فیلم کوتاه، فیلم مستند، تصویرسازی آموزش‌های عمومی و ...... به همراه نشست‌های تخصصی همراه با فرهیختگان و فعالان این عرصه نیز فراهم آمده تا هر چه بهتر به جایگاه علم هیدرولوژی و نگرش‌ها و کاربردهای آن از نگاه رسانه‌ای پرداخته شود.

این استاد دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به محورهای اصلی این کنفرانس افزود: تغییر اقلیم، سیلاب‌­ها و خشکسالی‌ها، هیدرولوژی و مدیریت منابع آب، هیدرولوژی، سیستم‌های هشدار سیل و مدیریت ریسک، داده کاوی و سنجش از دور در هیدرولوژی، هیدرولوژی و مدیریت حوضه‌های شهری، هیدرولوژی، محیط ­زیست و آب‌های غیرمتعارف، هیدرولوژی، اقتصاد و حکمرانی آب، هیدرولوژی، آبخیزداری و حفاظت از منابع آب، شبیه‌سازی و مدل‌سازی در هیدرولوژی، هیدروژئولوژی و آب‌های ژرف، هیدرولوژی و سازه‌های آبی، هیدرولوژی در علوم کشاورزی و هیدرولوژی، فرهنگ سازی و اخلاق آب از جمله محورهای این کنفرانس است.

فاخری‌فرد گفت: با توجه به اهمیت موضوع هیدرولوژی هدف از برگزاری این کنفرانس، اهمیت جایگاه علم هیدرولوژی و نقش آن در جوامع بشری با تاکید بر نوع نگاه علمی است.

وی با اشاره به لزوم برگزاری این کنفرانس در دانشگاه تبریز خاطر نشان کرد: یکی از فعالیت‌های مهم دانشگاه‌ها برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی است که از طریق همکاری مشترک معاونت پژوهشی دانشگاه با گروه‌های آموزشی، مراکز تحقیقات و سازمان‌ها اجرا می‌شود و از این رو برگزاری همایش و سمینارهای علمی تلاشی در راستای پاسخ به روحیه جستجوگری و کاوشگری جامعه علمی دانشگاهی برای کسب معلومات و اطلاع از یافته‌های جدید در عرصه علم و دانش است که علاوه بر آن، برگزاری همایش‌ها به تبادل تجربیات، برقراری ارتباط مستقیم پژوهشگران و علم آموزان و ایجاد زمینه‌ای برای فعالیت‌های جمعی، کمک شایانی می‌کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه  توجه به اهمیت علم هیدرولوژی که به چرخه آب در طبیعت می‌پردازد و تاثیر آن بر تمام ارکان اکوسیستم و موجودات آن ساری و جاری است، اضافه کرد: پرداختن به اهمیت آن اولین بار در قالب "اولین کنفرانس هیدرولوژی ایران" در سال 1368 در دانشگاه تهران برگزار شد و بعد از وقفه طولانی از برگزاری اولین کنفرانس هیدرولوژی، ناهنجاری اقلیمی و مسائل مرتبط با تغییر اقلیم، باعث گردید تا به همت انجمن هیدرولوژی ایران، دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی در 20 و 21 تیرماه 1396 در دانشگاه شهرکرد برگزار گردد تا دوباره نگاه‌ها به اهمیت علم هیدرولوژی معطوف شود.

به گفته وی با توجه به اینکه ایده‌ها و یافته‌های پژوهشی در قالب دستاوردهای علمی در چنین محافلی در معرض نمایش و در محک آزمون قرار می‌گیرد، از این رو فرصت چالشی فراهم می‌گردد تا تبادل نظرات مفیدی جهت ارزیابی‌های علمی روش‌ها و ایده‌های جدید صورت گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز تاکید کرد: چنین فرصتی‌هایی برای دانشجویان و تلاشگران عرصه‌های علمی نیز مغتنم خواهد بود تا با مصائب و مسائل روز و راهکارهای برون رفت از آنها آشنا گردند و با پویایی دانش خود در عرصه‌های علمی و کاری، موفق‌تر عمل کنند. شاید بتوان آغاز سال 1398 را از نظر مخاطرات هیدرولوژیکی، سالی هیجانی نام برد که بسیاری از مصائب سیل و آبگرفتی در اقصی نقاط کشور به عینه مشکلاتی را به وجود آورد که شاید حلاوت شروع یک ترسالی خوب را به تلخی مبتلا کرد.

به گفته وی در طول برگزاری کنفرانس محققان و پژوهشگران، یافته‌ها و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند تا رهنمونی برای آینده‌ای بهتر و توسعه‌ای پایدارتر رقم خورد و عرصه این تبادل نظرات و بحث و نقدها خود در دانشگاه عملی خواهد شد برای دانشجویان جوانی که قدم در فراگیری علم و دانش نهادند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: در سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران علاوه بر ارائه سخنرانی‌ها و یافته‌های علمی و پژوهشی به صورت پوستر توسط شرکت‌کنندگان، کمیته علمی سمینار، کارگاه‌های آموزشی متعددی را تدارک دیده است که در کنار سمینار برگزار خواهد شد.

وی، امکان برگزاری نمایشگاه که شرکت‌ها و صنایع مرتبط بتوانند دستاوردهای خود را ارائه کنند نیز از دیگر برنامه‌های جانبی این سمینار  عنوان کرد.

فاخری‌فرد تصریح کرد: سومین روز کنفرانس، اختصاص خواهد داشت به برنامه‌های تورگردی از چشم‌اندازهایی که دست طبیعت آثار بدیعی در پیکره طبیعت استان برجای گذاشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر