کد خبر: 956870
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹
جواد محرمی
پیش‌بینی اینکه باید منتظر تولید یک موج آثار اسلام‌هراسانه این بار نه از هالیوود بلکه از اروپا باشیم را می‌شد از خیمه‌شب‌بازی شارلی ابدو حدس زد. وقتی بنیامین نتانیاهو همراه با سران مهم‌ترین کشور‌های اروپایی خود را به فرانسه رساندند و در صف اول تظاهراتی قرار گرفتند که ظاهراً برای نفی خشونت برگزار می‌شد، اما به واقع به موازات ایجاد یک موج تازه اسلام‌هراسی بود که می‌شد پیش‌بینی کرد به واسطه رسانه‌ها در اروپا منجر به این شود که مهم‌ترین فیلمسازان اروپایی نیز متقاعد شوند درباره این موضوع فیلم بسازند.
اسلام‌هراسی در اروپا گرچه سعی می‌شود هر از گاهی به واسطه جریان‌های پشت پرده و گروه‌های بانفوذ صهیونیستی با ایجاد وقایع مشکوکی، چون ماجرای شارلی ابدو و حملات کور مسلحانه دیگر در افکار عمومی اروپایی‌ها زنده بماند، اما سینمای اروپا آنطور که دامن زنندگان به این وقایع انتظار داشتند با آن همراهی نشان نداد تا اینکه چند روز پیش جشنواره کن جایزه بهترین کارگردانی‌اش را به فیلمی از برادران داردن با نام «احمد جوان» داد. داردن‌ها دو برادر بلژیکی هستند که شهرت جهانی دارند. جشنواره کن از جمله جشنواره‌هایی است که محل درخشش دائمی داردن‌ها بوده است. آن‌ها دو بار بابت فیلم‌های «رزتا» (Rosetta) و «بچه» (LEnfant) برنده نخل طلای کن شده‌اند. برای فیلم «سکوت لورنا» (Le Silence de Lorna) جایزه بهترین فیلمنامه را از شصت‌ویکمین جشنواره فیلم کن به دست آوردند و فیلم دیگرشان «پسری با دوچرخه» (The Kid with a. Bike) برنده جایزه بزرگ جشنواره کن ۲۰۱۱ شد، اما فیلم جدید لوک و ژان- پیر داردن مربوط به پسری بلژیکی است که تحت تاثیر جریان‌های افراطی برای قتل معلمش برنامه‌ریزی می‌کند.
غلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما که در جشنواره کن حضور داشته و اتفاقاً به تماشای این فیلم هم نشسته است، در صفحه شخصی خود درباره عملکرد برادران داردن در پرداخت به قصه «احمد جوان» نوشت: «احمد جوان آخرین ساخته برادران داردن، فیلمی در جهت اسلام‌هراسی است. نوجوان مسلمانی که نماز می‌خواند و با خانم‌ها دست نمی‌دهد و... قصد جان معلمش را می‌کند. شاید برادران داردن قصد تعمیم دادن این نگاه مذهبی افراطی به همه ادیان را داشته باشند، اما آنچه به تماشاچی القا می‌شود، ترس از مسلمانان است. حس خوبی نسبت به پشت صحنه این فیلم ندارم.»
سایت هالیوود ریپورتر نیز درباره داستان این فیلم نوشته است: احمد پسر جوانی است که مادر بلژیکی او سعی می‌کند بچه‌های خود را با فرهنگ اسلامی آشنا سازد، ولی خودش یک مسلمان کم‌تجربه است و این موضوع باعث انحراف فرزندش می‌شود! احمد در سن نوجوانی به یک افراطی مطلق تبدیل می‌شود و خواهرش را به خاطر پوشیدن لباس‌هایی با شکل و شمایل اروپایی با الفاظ رکیک خطاب می‌کند، اما حقیقت ماجرا این است که مضمون اصلی این فیلم اسلام‌هراسی و خشونت‌طلب خواندن دین اسلام است. جالب این است که این فیلم حتی توسط اهالی سینما و منتقدان نیز تحویل گرفته نشده و نمرات بسیار پایینی را در طول برگزاری جشنواره کن به دست آورده است. در سایت «imdb» که یکی از مراجع معتبر سینمایی به شمار می‌رود، این فیلم نمره ۳/ ۶ دریافت کرده و در منابع معتبر دیگر هم نمرات بسیار پایینی مقابل نام خود به ثبت رسانده است.
جشنواره کن را باید معلق میان اسلام‌هراسان و همجنس‌بازان دانست. شاید نیاز به گفتن نداشته باشد که چه کسانی بیشترین حمایت‌ها را این دو رویکرد افراط‌گرایانه در سطح جهان انجام می‌دهند. کانون اصلی تجمع همجنس‌باز‌ها در اسرائیل است و هر ساله در تل‌آویو تجمعات مختلفی برگزار می‌کنند. حجم اسلام‌هراسی صهیونیست‌ها هم که نیازی به توصیف ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار