کد خبر: 956734
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
حدود یک سوم کرسی‌های پارلمان اروپا به شکلی طنزآلود در دست کسانی افتاده که به اتحادیه یا اعتقادی ندارند یا لااقل منتقد بسیار تند سیاست‌های همگرایانه آن در حوزه‌های مالی، مهاجرتی و روامداری مذهبی بوده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: شاید این نگاه به نیمه خالی لیوان به نظر برسد، اما چپ متفرق یا راست میانه‌ای که بقیه کرسی‌ها را برده است استعداد واگرایی خود را نشان داده و در مقابل راست‌ها همین اخیراً یک تظاهرات اتحاد در میلان اروپا داشتند. این کمدی شبیه به تراژدی جایی به اوج می‌رسد که سردمدار جدایی از اروپا یعنی راست‌های انگلیسی‌ها حالا که فعلاً خروج‌شان از اتحادیه اروپا (برگزیت) در زمان خود محقق نشده، حزبی با همین نام تشکیل داده‌اند و به رهبری همان کسی که قبلاً ریاست حزب ملی‌گرای استقلال انگلیس را داشت و آتش‌بیار اصلی معرکه برگزیت بود، بیشترین کرسی‌ها در انتخابات این دوره در پارلمان اروپا را کسب کرده است و خلاصه سرنوشت اتحادیه به شدت به هوس اتحادیه‌ستیزان وابسته‌تر شود.
پیشتازی حزب راست‌گرای افراطی لگا به رهبری ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا، حزب اتحاد ملی به رهبری مارین لوپن در فرانسه، حزب حاکم فیدز به رهبری ویکتور اوربان در مجارستان، احزاب متعدد ملی‌گرای فلامان (هلندی زبان) و در نهایت پیشتازی سمبلیک حزب برگزیت به رهبری نایجل فاراژ مشهور در انگلیس چهره سیاسی پارلمان اروپا را به شکل بی‌سابقه‌ای رنگ راست داده است. حزب برگزیت با کسب دست‌کم ۵/۳۱ درصد آرا در انتخابات پارلمان اروپا به گفته نایجل فاراژ رهبر این حزب پیروزی بزرگ رقم زده است. حزب لیبرال دموکرات، به‌عنوان جریان سیاسی اصلی مخالف خروج بریتانیا با اختلافی حدود ۱۱ درصدی یعنی با حدود ۲۰ درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد. حزب کارگر حدود ۱۴ درصد آرا و حزب سبز با حدود ۱۲ درصد آرا و در نهایت محافظه‌کاران یعنی حزب حاکم با تنها ۸ /۳ درصد آرا مقا‌م‌های بعد را کسب کردند تا اوضاع متشنج سیاست داخلی انگلیس آثار خود را در این انتخابات هم نشان داده باشد. حزب حاکم در فرانسه هم شانس مقاومت در برابر راست‌های اتحادیه ستیز را نداشته است و خروجی صندوق‌ها نشان از کسب بیش از ۲۳ درصد توسط ملی‌گرایان دارد و در واقع، پیروزی‌ای نه چندان مهم از نظر آمار، اما مهم به لحاظ موقعیت سیاسی در برابر حزب جمهور به پیش امانوئل ماکرون (حدود ۲۱ درصد) را رقم زده‌اند. اما در ایتالیا راست‌گرایان افراطی حزب «لگا دل نورد» از پیشتازی خود مطمئن هستند و جنبش پوپولیست و اتحادیه ستیز پنج ستاره در رقابت با حزب دموکرات (چپ میانه) برای کسب جایگاه دوم است که نتیجه هرچه باشد، در نهایت دست برتر را دارند. آمارگیری در حوزه‌های اخذ رأی در یونان نشانگر پیشتازی حزب دموکراسی نوین، جریان اصلی راست میانه این کشور با کسب ۳۲تا۳۶ درصد آرا است. حزب چپ‌گرای سیریزا به رهبری الکسیس تسیپراس، نخست‌وزیر احتمالاً با کسب ۱۹ تا ۲۵ درصد آرا در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت. نخست‌وزیر یونان با پذیرش شکست در این انتخابات دستور برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را صادر کرد. چپ ها، اما در چند کشور توانسته‌اند کرسی‌های بیشتری نسبت به راست‌ها به خود اختصاص دهند که اسپانیا جزو این کشور‌ها بوده است، حزب به تازگی حاکم شده سوسیالیست توانسته ۳۳ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. حزب محافظه‌کار مردم حدود ۲۰درصد و حزب عوامگرای نزدیک به ۵/۶ درصد آرا را کسب کرده‌اند. حزب لیبرال «اصلاح» با کسب ۲/ ۲۶ درصد آرا صدرنشین انتخابات در استونی است. حزب سوسیال دموکراتیک همین کشور با ۲ /۲۳ درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد. حزب میانه با ۴ /۱۴ درصد آرا سوم است. راست‌گرا‌های افراطی حزب مردم با هرچند سه برابر کردن آرای خود حدود ۱۲ درصد آرا را کسب می‌کنند.
در لهستان هم حزب منتقد اتحادیه ۵۳ درصد آرا را به دست آورد. در مجموع به نظر می‌رسد این احزاب منتقد توانسته‌اند ۲۳۵ کرسی از مجموع ۷۵۱کرسی را به خود اختصاص دهند.
در لهستان هم حزب منتقد اتحادیه ۵۳ درصد آرا را به‌دست آورده و در مجموع به نظر می‌رسد این احزاب منتقد توانسته‌اند ۲۳۵ کرسی از ۷۵۱ کرسی را به خود اختصاص دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار