کد خبر: 956716
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
روز یک‌شنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار دیگر لاریجانی را به ریاست مجلس انتخاب و علی مطهری را از جمع نواب رئیس حذف کردند.
مهدی پورصفا
سرویس سیاست جوان آنلاین: به گزارش جوان، بالاخره مجلس شورای اسلامی هیئت رئیسه خود را در آخرین سال فعالیت دوره دهم شناخت.
علی لاریجانی بار دیگر رئیس و سایر اعضای هیئت رئیسه نیز بین سه فراکسیون تقسیم شد. نکته‌ای که در مورد انتخابات هیئت رئیسه صرف نظر از بعد خبری قابل ذکر است، نحوه موضع‌گیری گروه‌های مختلف سیاسی در مورد این رقابت و نتایج آن است. موضع‌گیری‌هایی که نشان داد، شکاف‌هایی که در طول سه سال گذشته به صورت موقت پوشانده شده بود با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال جاری و انتخابات سال ۱۴۰۰ ریاست جمهوری بار دیگر در حال عیان شدن است.

لیست‌ها چگونه مشخص شدند
صرف نظر از واکنش‌های صورت گرفته به نتایج انتخابات هیئت رئیسه، برخی اظهار نظر‌ها پیش از برگزاری جلسه روز یک‌شنبه نشان می‌داد که نظرات فراکسیون‌های مجلس تا چه اندازه با یکدیگر فاصله دارد.
برای مثال غلامعلی جعفری ایمن آبادی با اشاره به این نکته که با کاندیدا شدن عارف از سوی فراکسیون امید دیگر جایی برای ائتلاف باقی نمی‌ماند، گفت: انتخابات در سال ۹۴ یک اجماع انتخاباتی بود. ما هیچ چیزی را امضا نکردیم؛ لیستی بود به نام لیست امید که تا دم در مجلس بود و بعد از آن، ما دیگر با امیدی‌ها کاری نداشتیم.
طبیعی بود که با این موضع گیری و تصریح سخنگوی فراکسیون پیروان ولایی در خصوص عدم معرفی کاندیدا برای ریاست مجلس امکان پیروزی کاندیدای فراکسیون امید به حداقل خود می‌رسید، چرا که رأی بخش زیادی از نمایندگان این فراکسیون جذب لاریجانی خواهد شد.
در این میان علی مطهری نیز روایت جالبی از نحوه معرفی کاندیدا برای انتخابات هیئت رئیسه دارد. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا می‌گوید: درباره انتخابات هیئت رئیسه مجلس در فراکسیون امید دو نظر وجود داشت. استدلال گروه اول این بود که احتمال رأی آوری کاندیدای ریاست که قاعدتاً آقای عارف خواهند بود ضعیف است و علاوه بر این در صورت کاندیدا شدن ایشان دو فراکسیون دیگر متحد می‌شوند و توافق می‌کنند که به ازای رأی ولایی‌ها به آقای لاریجانی، مستقل‌ها نیز به کاندیدا‌های نایب رئیسی آن‌ها رأی بدهند و در نتیجه خطر از دست رفتن برخی کرسی‌های فراکسیون امید در هیئت رئیسه وجود دارد.
وی افزود: استدلال گروه دوم از جمله جناب آقای عارف این بود که ما باید به جامعه پیام بدهیم که این جریان سیاسی بی‌تفاوت نیست و برای ریاست هم کاندیدا دارد هرچند رأی نیاورد، آنگاه اعلام می‌کنیم که تعداد ما در مجلس این مقدار است و در اقلیت هستیم. پس انتظار بیش از حد نداشته باشید و این پیام در واقع برای انتخابات اسفند ۹۸ و انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود.

لاریجانی رکورد زد
در نهایت با شمارش آرا روشن شد که لاریجانی بار دیگر با تصاحب ریاست مجلس درآخرین سال دوره دهم توانسته طولانی‌ترین مدت زمان ریاست خانه ملت را در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی تصاحب کند.
بر این اساس علی لاریجانی (مستقلان ولایی)، محمدرضا عارف (امید) و محمدجواد ابطحی (به صورت مستقل) کاندیدای ریاست شدند که از مجموع ۲۷۴ نماینده حاضر، عارف با کسب ۱۰۵ رأی و ابطحی با کسب ۹ رأی، نتوانستند آرای اکثریت مطلق را به دست آورند و بدین ترتیب، علی لاریجانی با کسب ۱۵۵ رأی توانست بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند.
سپس عبدالرضا مصری، علی مطهری، مسعود پزشکیان و محمدحسین فرهنگی کاندیدای تصدی نایب رئیسی مجلس دهم شدند که نهایتاً پس از رأی‌گیری، از مجموع ۲۸۰ آرای مأخوذه، مسعود پزشکیان (امید) با ۱۴۸ رأی و عبدالرضا مصری (نمایندگان ولایی) ۱۴۳ به عنوان نواب اول و دوم هیئت رئیسه جدید مجلس دهم انتخاب شدند.
مسعود پزشکیان نایب رئیس اول سال چهارم مجلس دهم هم از سوی فراکسیون امید برای این پست پیشنهاد شده بود. او در سال گذشته هم نایب رئیس مجلس بود. عبدالرضا مصری هم در حالی برای اولین بار به عنوان نایب رئیس انتخاب می‌شود که در سال چهارم مجلس دهم به عنوان نایب رئیس دوم توانست رأی اعتماد نمایندگان را کسب کند.
به این ترتیب روشن شد که حدس مخالفان رقابت عارف یا لاریجانی دزست است و با متمایل شدن نمایندگان مستقل به کاندیدا‌های فراکسیون پیروان ولایی، مطهری نتوانست جایگاه خود را در جمع اعضای هیئت رئیسه حفظ کند.
همچنین از میان ۱۵ کاندیدا برای تصدی پست دبیری هیئت رئیسه مجلس دهم، محمدعلی وکیلی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، علیرضا رحیمی، احمد امیرآبادی‌فراهانی و اکبر رنجبرزاده از مجموع ۲۷۴ آرای مأخوذه به عنوان دبیران هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند. در کنار این بهروز نعمتی با ۱۶۵ رأی، محمد آشوری با ۱۴۴ رأی و اسدالله عباسی با ۱۳۴ رأی از مجموع ۲۷۹ رأی مأخوذه به عنوان سه ناظر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در سال چهارم فعالیت مجلس شورای اسلامی دهم انتخاب شدند.
به این ترتیب پنج ولایی، چهار امیدی و سه مستقل به هیئت رئیسه مجلس راه یافتند. نتیجه‌ای که تنها تفاوت آن حذف مطهری از هیئت رئیسه بود.

تک و پاتک امیدی‌ها و مستقلین
بعد از پایان جلسه روز یک‌شنبه مجلس طوفانی‌ترین واکنش از سوی رئیس فراکسیون امید ابراز شد.
محمد رضا عارف در یازدهمین جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که بعد از ظهر روز یک‌شنبه برگزار شد با اشاره به انتخابات هیئت رئیسه مجلس گفت: فراکسیون امید برای حفظ هویت خود و انجام رسالت جریانی به صورت مستقل در انتخابات هیئت رئیسه ورود کرد و تلاش شد با شفافیت و به دور از برخی روابط غیرشفاف اصالت گفتمانی خود را در درون مجلس به عینه نشان دهیم.
رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ضمن قدردانی از همراهی و همکاری مؤثر اعضای فراکسیون امید در جریان انتخابات هیئت رئیسه مجلس تأکید کرد که در انتخابات مجلس یازدهم باید راه خود را از افراد فرصت‌طلب و کسانی که می‌خواهند از اعتبار جریان اصلاح‌طلب سوء استفاده کنند جدا کنیم.
البته شاید عارف کمی دیر به این فکر افتاده باشد که راه خود را از کسانی که به دنبال سوء استفاده از این فراکسیون بوده و هستند جدا کند. به طور حتم امیدی‌ها از اینکه اعضای فراکسیون مستقلین با استفاده از سرمایه اجتماعی آن‌ها وارد مجلس شده و حالا راه‌شان را جدا کرده‌اند، عصبانی هستند.
البته در این میان فراکسیون مستقلین نیز دفاع خود را داشت. کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به بازماندن مطهری از عضویت در هیئت رئیسه در سال چهارم گفت: به جای اتهام‌زنی به دیگران باید از تصمیم دوستان سؤال شود که مسئولیت به خود آن‌ها برمی‌گردد. آن‌ها این تصمیم را گرفتند که در همه حوزه‌ها به شکل مستقل کاندیدا دهند، اما این نمی‌شود که آقایان بخواهند در همه حوزه‌ها کاندیدا بدهند، اما بعد همه را موظف بدانند که به لیست‌شان به صورت کامل رأی داده شود. معمولاً رأی با تعامل همجوشی و مسالمت کسب می‌شود. وی افزود: از سال اول مجلس دهم برخی از دوستان از فراکسیون امید سراغ ما آمدند و گفتند که با فراکسیون ما یک لیست مشترک بدهند تا کل پارلمان را در دست بگیریم. همان زمان به آن‌ها گفتم که این خلاف مشی ماست، چون ما قائل به تعامل هستیم. همچنین نمی‌توان پارلمان را بدون مشارکت جمعی اداره کرد.

پیش‌لرزه‌های انتخابات مجلس
با تحولات فوق روشن است که باید انتظار بازآرایی جدیدی را در صحنه سیاسی کشور داشته باشیم. شاید این موضع گیری پیش لرزه‌های فرا رسیدن انتخابات مجلس در اسفند سال جاری باشد.
انتخاباتی که با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور و نارضایتی مردم از دولت، تنگنای بدی را برای نمایندگان دو فراکسیون مستقلین و امید رقم خواهد زد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار