کد خبر: 956699
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی عنوان نمود
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در رابطه با افزایش خطر شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم در این استان هشدار داد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در رابطه با افزایش خطر شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم در این استان هشدار داد.

محمد فتاحی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌های خطرناک مشترک بین دام و انسان بوده و با ایجاد خونریزی‌های گسترده در سطح بدن و زیر پوست و ایجاد کبودی، چهره ترسناکی از بیماری به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: بیماری تب خونریزی دهنده کنگو از جمله بیماری‌های ویروسی بوده و از طریق کنه‌ها از دام آلوده به سایر دام‌ها منتقل می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: مبارزه با کنه‌ها با سم پاشی بدن و جایگاه دام‌ها نخستین گام برای پیشگیری از انتشار این بیماری به شمار می‌رود.

فتاحی دام‌های گزیده شده توسط کنه آلوده را از دیگر عوامل انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کنگو عنوان کرد و گفت: این بیماری در دام آلوده علائم بالینی نداشته و زمانی تشخیص داده می‌شود که در بین جمعیت انسانی بروز کند. راه‌های انتقال بیماری به انسان را گزش کنه، له کردن کنه با دست، تماس با خون و ترشحات خونی و گوشت دام آلوده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها، احتمال رخداد این بیماری افزایش می‌یابد و نیاز است با انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله سم پاشی دام و اماکن دامی، تجهیز کشتارگاه‌های دام به سردخانه نگهداری گوشت و رعایت بهداشت فردی به هنگام تماس با دام، گوشت و آلایش دامی از انتقال این بیماری جلوگیری شود.

فتاحی خاطر نشان کرد: شهروندانی که در خارج از کشتارگاه بدون رعایت پوشش‌های بهداشتی شامل دستکش، عینک و ماسک اقدام به کشتار دام کرده و افرادی که گوشت تازه تولید شده در خارج از کشتارگاه را تهیه می‌کنند بیشتر از سایر افراد در معرض این بیماری قرار دارند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از انتقال این بیماری از گوشت به انسان باید لاشه دام پس از کشتار به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود تا در صورت آلوده بودن از انتقال بیماری جلوگیری شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر