کد خبر: 956667
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
استاندار بوشهر لابيگري سازمان محیط زیست را شرم آور خواند
بر اساس مطالعات انجام شده، اقامت در مناطق مسکونی مجاور با صنایع پتروشیمی منجر به افزایش ریسک ابتلا به سرطان کبد، ریه، مغز و خون خواهد شد، هم چنین این آلودگی ها باعث ایجاد مشکلات باروری، عقیم شدن، سقط و تولد نوزادان دارای نقص ژنتیکی می شود...
حوريه ملکي

    

حوريه ملکي

  

بر اساس مطالعات انجام شده، اقامت در مناطق مسکونی مجاور با صنایع پتروشیمی منجر به افزایش ریسک ابتلا به سرطان کبد، ریه، مغز و خون خواهد شد، هم چنین این آلودگی ها باعث ایجاد مشکلات باروری، عقیم شدن، سقط و تولد نوزادان دارای نقص ژنتیکی می شود. شهرستان عسلویه، قلب تپنده ی اقتصاد ایران و قطب استقرار بزرگترین پالایشگاه های نفتی و صنایع پتروشیمی به عنوان نام آورترین شهر، تولید گاز کشور شناخته می شود که دیدن آن افتخار را بر هر ایرانی ارزانی می دارد. با این وجود، مشعل های پالایشگاه های منطقه که یکی از درآمدهای اصلی برای کشور نیز به شمار می آید، باعث آلودگی شدید محیط زیست در منطقه شده است. به گفته ی برخی کارشناسان و سازمان ها، آلودگی هوای عسلویه 100 برابر تهران است. تولید مواد و پسماندهای شیمیایی و هدایت این مواد آلوده کننده به سمت مشعل هایی که رو به آسمان عسلویه قد برافراشته اند، خطر ابتلاء به بیماری های تنفسی را افزایش داده است. چند روز پيش از طرف سازمان محيط زيست پيشنهادي مطرح شد که صداي جنوبي ها را در آورد و در همين رابطه استاندار بوشهر گفت: پیشنهاد سازمان محیط زیست برای کاهش سهم استان بوشهر از آلایندگی صنایع پارس جنوبی و اختصاص آن به دیگر استان‌ها شرم‌آور است و این لابی‌گری را نمی‌پذیریم.

 

***

 

وجود آلاینده ‌های مختلف در منطقه عسلویه (پارس جنوبی) و عوارض جانبی آن بر سلامت انسان و اکوسیستم باعث نگرانی مردم، مسئولین و افراد شاغل در این منطقه شده است. آمارهای ارائه شده در خوشبینانه ترین حالت بیانگر این واقعیت بوده که در حال حاضر میزان آلاینده های این منطقه در مرز هشدار است. چند روز پیش استاندار بوشهر اعلام کرد که از 40  نفر از خانواده‌ های ساکن در عسلویه حدود ۸۰ درصد بین یک یا دو مریض در خانه‌هایشان وجود دارد و حتی کودک تازه متولد شده سرطان دارد.

عبدالکریم گراوند ادامه داد: پیشنهاد سازمان محیط زیست برای کاهش سهم استان بوشهر از آلایندگی صنایع پارس جنوبی و اختصاص آن به دیگر استان‌ها شرم‌آور است و این لابی‌گری را نمی‌پذیریم. مردم مناطق پیرامون نیروگاه اتمی بوشهر در مانور پرتوی همکاری خوبی داشتند و شاهد مشارکت و همراهی همه دستگاه‌ها بودیم.

وی با اشاره به اینکه این مانور با جدیت ادامه داشت و تعطیل نشد، اضافه کرد: نقاط ضعف و قوت در این مانور مشخص شد و انتظار می‌رود که زیرساخت‌های مواجهه با شرایط بحران پیش‌بینی شود و نقاط ضعف و قوت و پیشنهادات برای بهبود عملکرد ارائه شود.

استاندار بوشهر خواستار تسریع در راه‌اندازی اورژانس هسته‌ای بوشهر شد و بیان کرد: تجهیزات تخصصی مورد نیاز باید تأمین شود و با همکاری دیگر دستگاه‌ها نسبت به تأمین این اقلام اقدام کنند.

 

*آب و خاک و هوا همه آلوده شده اند

 

بر اساس مطالعات و مستندات علمی ارایه شده در سال های اخیر، صنایع مرتبط با پتروشیمی انواع مختلفی از آلاینده ها را تولید می کنند که به صورت گاز، ذرات، لجن و پساب مایع در محیط زیست منتشر می کنند، این آلاینده ها شامل هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAHs)، فلزات سنگین، بنزن و مشتقات آن، سولفور دی اکساید، نیتروژن دی اکساید، هیدروژن سولفید، کربن منو اکساید و سایر مواد شیمیایی هستند که بیشتر آنها حتی در غلظت های پایین نیز سمی بوده و قادرند اثرات سوء جبران ناپذیری بر اکوسیستم، محیط زیست و سلامت انسان داشته باشند.

تاکنون آمارهای مختلفی از میزان وجود آلاینده های مختلف در منطقه عسلویه (پارس جنوبی) و عوارض جانبی آن بر سلامت انسان و اکوسیستم ارایه شده که گاه باعث نگرانی مردم، مسؤلین و افراد شاغل در این منطقه می شود، در واقع آمارهای ارایه شده در خوشبینانه ترین حالت بیانگر این واقعیت بوده که در حال حاضر میزان آلاینده های این منطقه در مرز هشدار است.

 اگرچه مطرح نمودن این مسائل شاید کمی نگران کننده باشد اما بهتر است از گفتن و یا شنیدن واقعیت هراس نداشت، بلکه با هم اندیشی و تصمیمات و اقدامات پیشگیرانه مانع از رخداد بحران شویم. از این روی ضروریست مطالعات جامع در زمینه بررسی میزان وجود آلاینده ها انجام شود.

آلاینده های صنایع پتروشیمی از طریق تنفس، خوردن، آشامیدن و یا جذب از طریق پوست وارد بدن می شوند. بدین لحاظ مقدار این آلاینده ها در هوا، مواد غذایی و نوشیدنی ها اندازه گیری می شوند.

افراد مختلف پاسخ های بیولوژیکی متفاوتی به یک آلاینده خاص نشان می دهند. ممکن است بعضی افراد در معرض یک نوع ماده شیمیایی قرار گیرند و هرگز آسیبی نبینند، برخی دیگر نیز ممکن است حساس بوده و سریعاً بیمار شوند. گاهی اوقات بیماری تنها زمانی اتفاق می افتد که افراد به مدت طولانی در معرض یک آلاینده قرار گیرند.

بر همين اساس استاندار بوشهر در ارتباط با تلاش برخی استان‌های همجوار برای بهره‌مندی از عوارض آلایندگی عسلویه، گفت: این اقدامات که با لابی‌گری در حال انجام است را ظلمی در حق استان بوشهر می‌دانم.

گراوند تصریح کرد: بر اساس قانون برنامه، وقتی صنعتی آلودگی ایجاد می‌کند، عوارض آلایندگی باید دریافت و بین شهرستان‌های متأثر توزیع شود. هیچ‌گونه سنجش علمی در این حوزه صورت نگرفته است و پایش علمی و عالمانه در این منطقه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: ۳۰ هزار هکتار سطح منطقه ویژه پارس جنوبی است که ۱۴ هزار هکتار در شهرستان عسلویه و ۱۶ هزار هکتار در شهرستان کنگان است. سازمان محیط زیست کشور یک پیشنهاد داده است که واقعاً فاجعه است.

استاندار بوشهر افزود: سازمان محیط زیست پیشنهاد داده که آلایندگی برای شهرستان‌های مهر و لامرد ۲۸ درصد، برای شهرستان عسلویه ۳۶ درصد، برای جم ۱۴ درصد و پارسیان ۲۲ درصد است. ادعا می‌کنند که آلودگی پرواز می‌کند به مهر و لامرد می‌رسد ولی به کنگان و دشتی و دیر نمی‌رسد.

 

* درخواست از رئیس جمهور برای بررسی موضوع

 

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که ممکن است آلاینده ها مستقیما باعث بروز و یا شیوع بیماری نشوند، اما از طریق تغییرات بیولوژیکی که در بدن اعمال می کنند ریسک ابتلا به بیماری­ها را افزایش دهند.

اگرچه آلاینده های پتروشیمی ممکن است در کوتاه مدت باعث ایجاد بیماری نشوند، اما مطمئناً میزان خطرپذیری ابتلا به انواع بیماری ها را افزایش خواهند داد. بنابراین لازم است که وضعیت سلامت افرادی که در معرض این آلاینده ها هستند طی مطالعات طولانی مدت و با استفاده از فناوری های نوین علم پزشکی مولکولی مورد ارزیابی قرار گیرد.

یکی از موثرترین راهکارهای موجود جهت مطالعه طولانی مدت وضعیت سلامت و بررسی میزان خطرپذیری فاکتورها و بیومارکرهای اختصاصی بیماری های مرتبط با آلاینده های ناشی از صنایع پتروشیمی، راه اندازی مطالعات کوهورت و تاسیس بیوبانک است.

بر اساس مطالعات انجام شده، اقامت در مناطق مسکونی مجاور با صنایع پتروشیمی منجر به افزایش ریسک ابتلا به سرطان کبد، ریه، مغز و خون خواهد شد، هم­چنین این آلودگی­ ها باعث ایجاد مشکلات باروری، عقیم شدن، سقط و تولد نوزادان دارای نقص ژنتیکی می ­شود.

افرادی که در معرض آلاینده های ناشی از صنایع پتروشیمی هستند نسبت به افراد ساکن در مناطق دارای اقتصاد کشاورزی امید به زندگی کمتری دارند.

علیرغم وجود نگرانی در زمینه اثرات احتمالی آلاینده های مرتبط با صنایع پتروشیمی بر سلامت انسان، متأسفانه تاکنون مطالعات جامعی در زمینه بررسی اثرات آلاینده های صنایع پتروشیمی بر سلامت کارگران و کارمندان شاغل در مجتمع های پتروشیمی و افراد ساکن در مناطق نزدیک به این صنایع انجام نشده است.

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه در شهرستان عسلویه مردم زیر فلر می‌سوزند، گفت: یکی از دلایل ماندگاری آلاینده‌ها در عسلویه این است که کوه‌ها اجازه عبور آلایندگی را نمی‌دهد ولی در این راستا ادعا شده است که آلایندگی به مهر و لامرد می‌رسد که به هیچ وجه واقعیت ندارد.

گراوند با اشاره به اینکه این پیشنهادات شرم‌آور است، تصریح کرد: کنگان زیر فلر قرار دارد و حق آلایندگی به آن تعلق نگرفته است. چاه مبارک در شهرستان عسلویه دارای هوای پاک است ولی پارسیان که کیلومترها آن‌طرف‌تر است آلوده شناخته شده است. شهرستان دیر با این تأسیسات ۱۰ کیلومتر فاصله دارد ولی این شهرستان هم دیده نشده است.

وی خواستار پیگیری این موضوع توسط نمایندگان و دستگاه‌های امنیتی استان شد و بیان کرد: خیلی آشکار است که این اقدامات با لابی‌گری صورت گرفته است. هیچ مستند علمی وجود ندارد. باید به صورت عالمانه و علمی صورت گیرد. این لابی‌گری را نمی‌پذیریم. این یک ظلم آشکار در حق مردم استان بوشهر است.

استاندار بوشهر تاکید کرد: استان بوشهر در خدمت نظام و انقلاب است و نباید کاری اتفاق بیافتد که در افکار مردم استان بوشهر بخشودنی نباشد. حق مردم بوشهر، کنگان و دیر و عسلویه نباید ضایع شود.

وی خاطرنشان کرد: هر کاری انجام می‌شود باید توجیه داشته باشد. عاجزانه از رئیس جمهور درخواست دارم از این موضوع جلوگیری کند و این قضیه در حد همین پیشنهاد باقی بماند. پایه این نظام و انقلاب بر حق و عدالت است و نباید شاهد این بی‌عدالتی‌ها باشیم.

گراوند افزود: نمایندگان استان باید این موضوع حیاتی را پیگیری کنند و اجازه این تبعیض آشکار و روشن را ندهند.

وی بیان کرد: این موضوع به صورت علمی ارزیابی و پایش شود و ما تابع قانون و مقررات هستیم. این انصاف نیست که آدم‌های زیر فلر دیده نشوند و این حق به افرادی پشت کوه‌های هزاران متری و کیلومترها دورتر برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار