کد خبر: 956645
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
جمعی از دانشجویان در انتقاد از روند واگذاری برخی شرکت‌های دولتی در مقابل سازمان خصوصی‌سازی نقش آفرینی‌هایی انجام دادند که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با دانشجویان از این اقدام تمجید کردند.
سرویس جامعه جوان آ‌نلاین: روند واگذاری برخی شرکت‌های دولتی در سال‌های اخیر با انتقادات گسترده‌ای مواجه شده که محور اصلی انتقادات، مفت‌فروشی شرکت‌ها به افراد فاقد اهلیت بوده که این شرکت‌ها را به تعدیل نیرو کشانده و زندگی کارگران آن‌ها را دچار مشکل کرده است.
بر اساس گزارش دیوان محاسبات، واگذاری شرکت‌هایی مانند پالایش نفت کرمانشاه، نیشکر هفت‌تپه، هپکو اراک، ماشین‌سازی تبریز، ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و املاک ائل‌گلی به دلیل فقدان صلاحیت و تخصص کافی توسط خریدار موجب بروز ضرر و زیان به بیت‌المال شده است. برخی از نمایندگان مجلس نیز بار‌ها نسبت به تخلفات سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری شرکت‌های دولتی هشدار داده‌اند، اما به علت آن‌که اکثریت مجلس حامی دولت است، رئیس سازمان خصوصی‌سازی به نوعی در سپر امنیتی قرار گرفته و تغییری در روند واگذاری‌ها ایجاد نشده است.
علاوه بر گزارش رسمی نهاد‌های نظارتی درباره وقوع تخلفات گسترده در خصوصی‌سازی‌های اخیر و تذکرات فراوان برخی نمایندگان مجلس، شماری از دانشجویان نیز از سال گذشته در دفاع از حقوق کارگران شرکت‌های واگذارشده، وارد عمل شدند. دی‌ماه سال گذشته جمعی از این دانشجویان در انتقاد از روند واگذاری برخی شرکت‌های دولتی در مقابل سازمان خصوصی‌سازی تجمع کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با دانشجویان از این اقدام تمجید کرده و گفتند: «در این یکی دو سالِ گذشته -طبق گزارش‌هایی که به من می‌رسد- تشکل‌های دانشجویی و مجموعه‌های دانشجویی کار‌های خوبی انجام داده‌اند در زمینه مسائل گوناگون؛ چه مسائل کشوری، چه مسائل بین‌المللی؛ فرض بفرمایید آنچه اینجا این برادرمان راجع به خصوصی‌سازی گفتند که بچه‌های دانشجو در زمینه خصوصی‌سازی وارد کار شدند که در همین مسأله نیشکرِ هفت‌تپه و ماشین‌سازیِ تبریز، دانشجو‌ها رفتند و یک مشکلی را واقعاً حل کردند؛ یعنی نه پول دارند، نه قدرت قانونی دارند در عین حال حضورشان می‌تواند یک کار بزرگ را، یک مشکل بزرگ را حل کند. مثلا از جمله موارد این است: در حمایت از کارگران؛ یا در مطالبات از دستگاه‌ها که این مطالبات اثر هم داشته؛ یعنی این‌که مجموعه دانشجویی از قوه قضاییه یا قوه مقننه یا مجمع تشخیص یک چیزی را مطالبه بکند، تأثیرگذار است؛ این اثر داشته و این کاری بوده که شما کرده‌اید و بسیار خوب است. این مال همین یکی دو سال اخیر است که این تحرکات را انسان در مجموعه‌های دانشجویی مشاهده می‌کند.»

خصوصی‌سازی شبهه‌دار
علی سنبلی، مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز گفت: پیرو دغدغه‌ای که دانشجویان در خصوص عدالتخواهی جبهه انقلاب و رسیدگی مستمر به وضعیت مستضعفین انقلاب دارند در اسفند ۹۶ نسبت به نحوه خصوصی‌سازی ماشین‌سازی در دانشگاه سهند اعتصابی توسط این قشر صورت گرفت.
وی افزود: به همین منظور و پس از پرس جو و کار‌های تحقیقاتی مختلف به این نتیجه رسیدیم که تخلفی بزرگ توسط سازمان خصوصی‌سازی در این قضیه در حال رخ دادن است. در اردیبهشت ۹۷ شرکت ماشین‌سازی به آقای (ق. ف.) فروخته شد که پس از چندی متوجه شدیم که ایشان هیچ صلاحیتی برای تصدی شرکتی که قطب صنعتی آذربایجان شرقی و پشتوانه‌ای برای صنایع موشکی و دفاعی منطقه محسوب می‌شود، نداشته و حتی رزومه‌ای در حوزه صنعت نداشتند.
سنبلی گفت: وقتی این موضوع را متوجه شدیم فوراً نامه‌های زیادی را به مسؤولین مختلف استانی از دادستانی گرفته تا نمایندگان مجلس فرستادیم و مرتب با هماهنگی با کارگران آمار تولید کارخانه را رصد و نظارت می‌کردیم و جلساتی با این قشر داشتیم. وی افزود: به همین منظور در ۲۲ بهمن‌ماه لباس کارگران ماشین‌سازی را پوشیده و با امضای طوماری توسط مردم، مراتب اعتراض خود را به واگذاری شرکت ماشین‌سازی تبریز نشان دادیم تا با مسببان این واگذاری به شدت برخورد شود.
رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز اذعان کرد:، ولی نیرو‌های امنیتی به شدت با ما برخورد کردند و پارچه نوشته‌هایی که در وصف مستضعفین نوشته شده بودیم جمع کردند. پس از دو روز دوباره این شرکت را با همان سازوکار قبلی به مزایده گذاشتند که ما فورا بیانیه‌ای دادیم و اعلام خطری صادر کردیم و گفتیم که به جد در مقابل این کار خواهیم ایستاد.
سنبلی گفت: به تمام نمایندگان استانی مجلس نیز پیامکی زده شد مبنی بر این که شما اگر جلوی این امر را نگیرید به رای مردم خیانت کرده‌اید، به همین دلیل مزایده دوم لغو شد، از طرف دیگر قرار شد که نشست خبری با حضور رسانه‌های مختلف جلوی ماشین‌سازی تبریز برگزار کنیم که نیرو‌های امنیتی به شدت با ما برخورد کردند، به همین دلیل نشست به مکان سرپوشیده‌ای منتقل شد.
وی افزود: در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن به جای کار‌های معمولی و روزمره، لباس کارگری پوشیدیم و به حمایت از کارگران پرداختیم در حالی که آنجا نیز عده‌ای با حضور در غرفه، از این اقدامات ناراحت شده و گفتند رسالت جنبش دانشجویی پیگیری مشکلات کارگران نیست. مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز با بیان این‌که در هیچ جای جهان شرکت‌های مادر را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنند، گفت: شرکت ماشین‌سازی یکی از کارخانه‌های مادر در صنایع سنگین و نظامی است و خصوصی‌سازی این کارخانه جای بحث و شبهه است.
وی افزود: سیاست خصوصی‌سازی در کشور برای رونق تولید و پیشرفت صنعت بود، اما امروز چنین موضوعی رخ نداده است.
سنبلی با اشاره به دیدار اخیر دانشجویان با ریاست قوه قضاییه و حضورش در آن دیدار عنوان کرد: در دیدار اخیر با رئیس قوه قضاییه، آیت‌ا... رئیسی واگذاری‌های انجام‌شده را فاجعه نامید و شدیداً قول پیگیری این موضوع را داد.

مدل خصوصی‌سازی اشتباه است
محمدحسین صبوری، دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی درباره نقش دانشجویان در پیگیری تخلفات خصوصی‌سازی گفت: انتقاد و ایراد ما به سازمان خصوصی‌سازی مربوط به اصل خصوصی‌سازی و اصل ۴۴ قانون اساسی نیست بلکه در مورد شکل واگذاری شرکت‌ها است. متاسفانه به جای خصوصی‌سازی شاهد رهاسازی و افسارگسیختگی در اقتصاد هستیم.
صبوری به بیان توضیح اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی پرداخت و ادامه داد: زیرساختی که در خصوصی‌سازی اجرا می‌شود با آنچه در اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی آمده تفاوت دارد. در اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی شفافیت قرارداد‌ها و اهلیت خریدار مهمترین رکن خصوصی‌سازی است، اما اکنون به این موارد توجه نمی‌شود. دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی تاکید کرد: وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی متولی امر هستند و باید شفافیت در قرارداد‌ها و اهلیت خریدار را از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که در هیات واگذاری هستند مطالبه کنند. حتی سازمان بازرسی کل کشور نیز باید در این زمینه نقش خود را ایفا کند. وی با بیان این‌که سازمان خصوصی‌سازی به تنهایی مقصر واگذاری‌های اخیر نیست، گفت: ما سازمان خصوصی را مقصر نمی‌دانیم و تنها انتقادمان به مدل واگذاری‌ها است که نتیجه و عواقب آن را هم می‌بینیم که چیزی جز تعطیلی کارخانه‌ها، بیکاری کارگران و از دست رفتن منابع نیست.
صبوری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان درباره خصوصی‌سازی افزود: موضعی که رهبر معظم انقلاب در مورد خصوصی‌سازی گرفتند حرف چندین و چندساله ایشان است و همیشه تاکید کردند که اقتصاد باید به مردم سپرده شود. همیشه در مورد بنگاهداری بانک‌ها و دستگاه‌های دیگر دولت انتقاداتی را مطرح می‌کنند که نشان از اشراف کامل ایشان بر موضوعات جامعه است.
دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: ما به نهاد‌های حاکمیتی که بنگاهداری می‌کنند هم اعتراض داریم و موضوع را برایشان شرح دادیم، اما متاسفانه مقامات دولتی به انتقادات ما پاسخ نمی‌دهند.
وی در مورد حمایت تشکل‌های دانشجویی از کارگران تاکید کرد: برخی افراد بانفوذ و دارای رانت اطلاعاتی، سیاسی و اقتصادی شرکت‌های دولتی را خریداری کردند که به دلیل دریافت نکردن تضامین لازم کارگران دچار چالش شدند و تشکل‌های دانشجویی برای حمایت از این قشر زحمتکش وارد عمل شد.
صبوری واگذاری شرکت‌های دولتی مانند هپکو اراک، فولاد اهواز، ماشین‌سازی تبریز و نیشکر هفت‌تپه را غیرکارشناسی دانست و ادامه داد: برای این شرکت‌ها چندین بار به وزیر اقتصاد و آقای پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی نامه زدیم و درخواست کردیم در این زمینه توضیح دهند و یا در تشکل‌های دانشجویی حضور یابند و توضیحاتی را ارائه کنند که متاسفانه پاسخگویی در این زمینه وجود نداشت.
دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی تصریح کرد: این موضوع دنبال نمی‌شد تا این‌که تجمع مقابل سازمان خصوصی‌سازی اتفاق افتاد و مقام معظم رهبری به دلیل پیگیری مطالبات کارگران این کار را تحسین کردند که همین یک جمله ایشان باعث دلگرمی تشکل‌های دانشجویی بود. دلیل اصلی تجمع دانشجویی که با همراهی کارگران و طلاب انجام شد پاسخگو نبودن مسؤولان سازمان خصوصی‌سازی بود که پس از آن بحث ممنوع‌الخروجی آقای پوری حسینی پیش آمد و پرونده قضایی وی روی روال افتاد.
صبوری گفت: تجمع دیگری مقابل وزارت اقتصاد که نهاد بالادستی در واگذاری شرکت‌های دولتی است اتفاق افتاد، اما متاسفانه در این مسیر برچسب‌هایی را به دانشجویان زدند که باعث رنجش آن‌ها شد. برخی افراد اعلام می‌کردند تجمع غیرقانونی شما یک حرکت مارکسیستی است و باعث ضربه زدن به انقلاب و نظام می‌شود در حالی که تشکل‌های دانشجویی همه در راستای انقلاب و منویات مقام معظم رهبری حرکت می‌کنند و مطالبه‌گر حقوق مظلومین هستند.

ماجرای تلفن قطع کردن
صالح ترکمان مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی سهند تبریز در این زمینه توضیح داد: تشکل‌های دانشجویی نسبت به روند خصوصی‌سازی اعتراض داشتند و مطالبه آن‌ها مقابله با فساد در خصوصی‌سازی و خصوصی‌سازی نادرست بود و برای رسیدن به این هدفمان نامه‌هایی را به صورت جداگانه به امام جمعه تبریز، دادستان استان، آقای پزشکیان نماینده تبریز در مجلس و آقای‌پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی ارسال کردیم که از هیچ کدام از این مقامات پاسخی دریافت نشد.
ترکمان به صحبت‌های تلفنی با پوری حسینی معاون وزیر اقتصاد اشاره کرد و افزود: با آقای پوری حسینی صحبت کردیم و اعلام کردیم واگذاری ماشین سازی تبریز به صندوق بازنشستگی فولاد ایراداتی دارد و مدارکی در دست داریم که این ایرادات را تایید می‌کند وی پاسخگوی ما نبود.
وی تاکید کرد: حرف ما این بود که چرا ماشین سازی را به قیمت اندک فروختید. آقای پوری حسینی به جای توضیح به ما گفت: آقای (ق. ف) پول داشت خرید اگر شما هم پول دارید بیایید من ماشین‌سازی را به شما می‌فروشم.
مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی سهند تبریز تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون سه بار درخواست دیدار با دادستان تبریز به همراه کارگران را داشتیم در حالی که متهم‌بودن آقای (ق. ف) مشخص بود.
ترکمان به تجمع ۱۲ دی مقابل سازمان خصوصی سازی اشاره کرد و گفت: اولین اعتراض دانشجویان به همراه کارگران و دو نماینده مجلس مقابل سازمان خصوصی سازی صورت گرفت و در ۲۲ بهمن هم غرفه‌ای از طرف دانشگاه به ما اختصاص دادند و ما هم فرمایشات امام خمینی و مقام معظم رهبری را در مورد فساد سر در غرفه زده بودیم که با برخورد عجیب برخی نیرو‌های امنیتی مواجه شدیم و چادرنوشته‌ها را پایین آوردند و گفتند شما نباید تفرقه ایجاد کنید در حالی که مطالبه اصلی ما مقابله با خصوصی سازی اشتباه بود.
وی ادامه داد: یک هفته پیش بود که درخواست کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران را ارائه کردیم تا کارگران مشکلات خودشان را مقابل ماشین‌سازی تبریز بیان کنند، اما از همه دستگاه‌های امنیتی تماس گرفتند و گفتند این برنامه باید لغو شود. ترکمان گفت: توجیه مقامات امنیتی این بود که امنیت شهر به هم می‌خورد و اجازه تشکیل آن را ندادند و در نهایت ما در یک مکان سربسته نشست خبری را تشکیل دادیم. ترکمان با اشاره به رفتار رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور در پاسخگویی به موضوع ماشین‌سازی افزود: با انتشار نامه‌ای، خواستار شفاف‌سازی موضوع از سوی عبدا... پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی شدیم، اما ایشان با خوی متکبرانه‌ای از پاسخ خودداری کردند.
مسؤول سیاسی دانشگاه سهند تبریز با بیان این‌که بیش از ۹ ماه نسبت به واگذاری ماشین‌سازی تبریز کار مطالعاتی انجام داده‌ایم، تاکید کرد: فردی یکشبه و بدون اطلاع مسؤولین استان صاحب ماشین‌سازی شد و بعد از چند ماه وی را دستگیر کردند.
مسؤول سیاسی دانشگاه سهند تبریز با اشاره به تجمع اعتراضی دی‌ماه سال گذشته مقابل سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرد: این تجمع نقطه‌عطفی در بحث پیگیری‌ها بود و موجب شد ماشین‌سازی مجدداً واگذار نشود. مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند افزود: تجلیل رهبری از ورود دانشجویان به جریان خصوصی‌سازی ماشین‌سازی تبریز، مهر تائیدی بر عدالتخواهی دانشجویان است.
وی گفت: مجموعه بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند تبریز حدوداً از ۲ سال پیش محوریت فعالیت خود را بر عدالتخواهی قرار داده و فعالیتش را محدود به بررسی مبانی انقلاب نکرده است.
ترکمان افزود: برخلاف اکثریت تشکل‌های دانشجویی فعال تبریز که در زمینه مبانی خواهی و بررسی مبانی انقلاب فعالیت دارند این تشکل به سمت فعالیت در حوزه کنشگری اجتماعی سوق داده شد.
مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند تبریز ادامه داد: ورود بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز به این حوزه همزمان با اعتراضات کارگران ماشین‌سازی تبریز بود و همین مسأله باعث شد این تشکل دانشجویی در این زمینه حساسیت بیشتری داشته باشد و به جریان خصوصی‌سازی این کارخانه ورود کند.
وی اضافه کرد: طبق بررسی‌های اولیه‌ای که در این زمینه انجام دادیم، مشخص شد خصوصی‌سازی کارخانه ماشین‌سازی تبریز طبق روال قانونی و عادی انجام نشده و نوعی خیانت در این جریان صورت گرفته است.
ترکمان با بیان این‌که اردیبهشت ۹۷ بود که به این یقین رسیدیم که جریان خصوصی‌سازی کارخانه پر از شبهه و البته خیانت است، اظهار کرد: در همین راستا به پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی نامه‌ای ارسال و از ایشان دعوت کردیم تا در دانشگاه حضور پیدا کنند و پاسخگوی سؤالات دانشجویان در این زمینه باشند و شفاف‌سازی‌های لازم را در زمینه خصوصی‌سازی این کارخانه انجام دهند، ولی ایشان هنوز پاسخی به این نامه و سایر درخواست‌های ما نداده‌اند.
برچسب ها: دانشجویان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار