کد خبر: 956583
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵
سردار کمال هادیانفر
یکی از ویژگی‌های سنین جوانی، ابراز وجود است این مسئله به شکل و رفتار‌های مختلف نشان داده می‌شود، اما یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر مطرح شده، دور دورکردن با خودرو‌های لوکس و به اصطلاح لاکچری است که تبدیل به یک ناهنجاری اجتماعی شده است و با ارتکاب تخلفات رانندگی، تردد را مختل کرده، جان شهروندان را به خطر انداخته یا ایجاد سد معبر می‌کنند.

بسیاری از روانشناسان چنین افرادی را دچار اختلال روانی «دیده شدن» می‌دانند و در حقیقت با این حرکت‌ها سعی در جلب توجه دیگران می‌کنند. در این جا اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان ناجا ضرورت دارد. ایشان جولان دادن برخی جوان‌های سرمست غرور ثروت با خودرو‌های گرانقیمت در خیابان‌ها را یکی دیگر از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه برشمردند و تأکید کردند: نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و با آن‌ها مقابله کند.

البته قانونگذار برای برخورد با چنین مواردی پیش‌بینی‌هایی نیز داشته‌است. بر این اساس مطابق ماده‌۶۱۸ قانون مجازات اسلامی هر کسی با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی شود یا مردم را از‌کسب و کار باز دارد به حبس از سه‌ماه تا یکسال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. برابر این قانون، پلیس در برخورد با چنین پدیده‌هایی، برای برقراری نظم در عبور و مرور و ایجاد امنیت روانی در جامعه، با اقتدار با اینگونه رفتار‌ها برخورد قانونی انجام می‌دهد و در برابر قانون شکنان هیچگونه اغماضی نخواهد داشت و بر همین مبنا پلیس راهور در سراسر کشور با چنین مواردی برخورد می‌کند؛ چراکه از منظر پلیس، همه در برابر قانون یکسانند.

از طرف دیگر، در مواردی خاص برای متخلفان از مقررات تشدید مجازات پیش‌بینی شده است که یکی از نمونه‌های آن ماده‌۷۱۸ قانون مجازات اسلامی است که براساس آن هر‌گاه راننده وسیله نقلیه مقصر در تصادف فوتی یا جرحی یکی از تخلفات یا جرائم شش‌گانه رانندگی بدون داشتن گواهینامه، رانندگی در حالت مستی، رانندگی با سرعت غیرمجاز، رانندگی با نقص فنی مؤثر در تصادف، تصادف با عابرپیاده در محل مخصوص عابران یا در محل‌هایی که عبور از آن ممنوع است به دو تا سه سال حبس محکوم می‌شود. همچنین متخلف به مدت یک تا پنج‌سال از حق رانندگی محروم می‌شود و این مجازات‌ها قابل تبدیل به جزای نقدی نیست.

در این جا به ذکر یک نکته هم اشاره می‌شود و آن اینکه سال گذشته مأموران پلیس راهور در برخورد با دوردور‌های غیرمتعارف ۲۰ هزار و ۶۶۹ نفر را اعمال قانون کرده‌اند، گواهینامه یک هزار و ۲۷۹ را ضبط، ۱۲ هزار و ۸۴ دستگاه خودرو را توقیف، یک هزار و ۶۴۱ نفر به مراجع انتظامی و یک هزار و ۲۲۸ نفر به مراجع قضایی ارجاع کرده‌اند.

شهروندان باید در نظر داشته‌باشند که پلیس به عنوان مجری قانون، اعتقاد دارد برخورد درست با چنین پدیده‌هایی، نیازمند توجه به ابعاد فرهنگی آن است براین اساس ضمن اجرا و اعمال قانون، باید دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه به آموزش‌های مؤثر بپردازند و خانواده‌ها نیز از نقش تربیتی خود غافل نشوند و نوجوانان و جوانان را با فرهنگ صحیح شهرنشینی و ترافیکی آشنا کنند، تا در آینده شاهد چنین رفتار‌هایی از سوی برخی رانندگان جوان قانون شکن نباشیم.

* رئیس پلیس راهور ناجا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
اسماعیل علیزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
0
1
سلام . مطالعه ای در ژاپن به اثبات رسانده چنانچه تفاوت درآمد خانوارها بیش از ۵۰٪ تفاوت داشته باشد امکان تفاهم اجتماعی را تقلیل می دهد .
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
0
0
این کلمه مسخره دوردوری معلوم نیست از کجا امد
پاسخ ها
1
| Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
منظور همون ویلانگردی بیخود و بی جهت ونمایشی است.
حسین
| Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
بعداز بوجود آمدن خودشیفتگی و تازه به دوران رسیدگی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار