کد خبر: 956572
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶
باید مقصر خاک خوردن ۱۶۰ هزار خودروی ناقص در انبار خودروسازان معرفی شود. از انجمن خودروسازان و شرکت‌های خودروسازی می‌خواهم که آدرس غلط به مردم و دستگاه‌های نظارتی ندهند، بلکه جهت شفافیت اسامی قطعه‌سازانی را که ارز دولتی گرفتند، اما از تحویل قطعه به خودروسازان خودداری می‌کنند و ۸ هزار میلیارد تومان خودرو را در کف کارخانه‌ها معطل نگه داشته‌اند، اعلام کنند.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در واکنش به سخنان اخیر، دبیر انجمن خودروسازان که اعلام کرد‌ه، مشکلات صنعت خودرو و دپو خودرو در کف کارخانه ها، صنعت قطعه‌سازی است، گفت: احمد نعمت‌بخش به عنوان نماینده خودروسازان به دولت، مجلس و مردم آدرس غلط می‌دهد. فرهاد بهنیا افزود: در حال حاضر مشکل صنعت خودرو قطعه‌سازان نیست، بلکه تنها قطعه‌سازی است که با ایجاد انحصار در صنعت قطعه موجب زمینگیر شدن ۱۶۰ هزار خودرو سواری شده‌است. وی گفت: این انجمن اعتقاد داردکه باید نام قطعه‌سازی که ۸۰ درصد تعهدات ایران خودرو را به عهده دارد، بیشترین ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفته و بیشترین مطالباتش در اسفند ماه نقد شده‌است، اعلام شود و نام قطعاتی که به دلیل عدم ارائه از سوی قطعه‌ساز در انبار‌ها دپو شده‌اند، اعلام عمومی شود.

وی تصریح کرد: انجمن خودروسازان به عنوان نماینده خودروسازان اطلاعات غلط می‌دهد، جالب اینجاست این قطعه‌ساز شروع به خریدن کارخانه‌های تعطیل شده قطعه‌سازی کرده اگر پول ندارد که قطعه بدهد، چطور می‌تواند کارخانه بخرد. ارزش مالی این تعداد خودرو ۸ هزار میلیارد تومان است که اگر تنها ۶۰ درصد از این منابع در اختیار قطعه‌سازان قرار می‌گرفت به طور حتم وضعیت آن‌ها به مراتب بهبود می‌یافت. وی گفت: عدم ارائه قطعه به خاطر کمبود نقدینگی و تحریم‌ها نیست، از این رو ضروری است، دستگاه‌های نظارتی مانند قوه قضائیه، مجلس، نهاد‌های بازرسی و نظارتی و امنیتی به صورت فوری ورود کرده و اسامی قطعه‌سازانی که به‌رغم تولید قطعه و دپو در انبار‌ها از ارائه آن به خط تولید خودداری می‌کنند، اعلام عمومی شده و مقصران مجازات شوند.

بهنیا با تأکید به اینکه قطعه‌سازان می‌توانند تحریم‌ها را دور بزنند، گفت: هر قطعه‌ای که خودروسازان بخواهند، قطعه‌سازان وارد یا تولید می‌کنند، از این رو هیچ بهانه‌ای برای عدم ارائه قطعه وجود ندارد. وی به افزایش قیمت بازار و زیان مصرف‌کننده اشاره کرد و افزود: به نظر من، شرکتی که ارز دولتی و مطالبات معوقه‌اش را گرفته، اما قطعه تولید نمی‌کند و خط تولید را تعطیل کرده، بدون تعارف با تحریم‌های امریکا همسویی می‌کند؛ چراکه همین کارشکنی باعث تعطیل‌شدن سایر قطعه سازان شده‌است و اکنون در این آشفته بازار صنعت خودرو انگشت اتهام به سمت ۱۴۰۰ قطعه‌ساز است که واقعاً در این قضایا نقشی ندارند. دبیر انجمن قطعه‌سازان همچنین تأکید کرد: این قطعه‌ساز انحصاری، این قطعاتی که تحویل ایران خودرو نداده، تولید و در انبارهایش دپو کرده‌است و ضروری است دستگاه‌های نظارتی فوراً به ماجرای این تخلفات ورود کنند.

تولید قطعات خودرو فقط تا یک ماه آینده امکان‌پذیر است

در ادامه این نشست خبری بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی نیز با اشاره به نامه‌نگاری انجام شده این انجمن با رئیس کل بانک مرکزی گفت: در نامه ۱۴ اردیبهشت ماه که به ناصر همتی ارسال شد به رشد سه برابری تهیه مواد اولیه و زمان کم قطعه‌سازان و خودروسازان در تأمین مواد تأکیداتی را مطرح کردیم و در این نامه از همتی رئیس کل بانک مرکزی درخواست کردیم تا تدبیری اتخاذ شود، تسهیلات ۷ هزار میلیارد تومانی به صورت اضطرار در اختیار صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در ۲۵ اردیبهشت‌ماه اداره اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به این نامه اعلام کرد که براساس ماده ۶ آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان، حداکثر مجموع تسهیلات و تعهدات به هر ذینفع واحد نباید از ۲۰ درصد سرمایه پایه مؤسسه اعتباری تجاوز کند، گفت: از این رو اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها به قطعه‌سازان و خودروسازان در چارچوب تعیین‌شده و با رعایت سایر ضوابط و مقررات امکان‌پذیر است، بنابراین متقاضیان می‌توانند تقاضای خود را همراه با توجیهات فنی، مالی و اقتصادی کافی نزد بانک‌های عامل مطرح و از آن طریق پیگیری کنند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات تصریح کرد: این نامه موجب بهت قطعه‌سازان شده‌است، زیرا در جنگ اقتصادی ما به‌عنوان سرباز جلو رفته‌ایم، اما سیستم اقتصادی حاضر به همکاری نیست، علاوه بر این در حال حاضر تمامی خرید مواد اولیه صنعت قطعه به‌صورت نقدی انجام می‌شود که در صورت ادامه این روند تا یک ماه آینده، صنعت قطعه زمینگیر خواهد شد. بیگلو با بیان اینکه نهاد‌هایی که عدم حمایت از این صنعت را به اثبات رسانده و کارشکنی می‌کنند، باید مسئولیت ۷۵۰ هزار شغل را به‌عهده بگیرند، افزود: در صورتی که تسهیلات مورد نیاز قطعه‌سازان پرداخت نشود، عواقب اجتماعی و سیاسی بیکاری در این صنعت را شاهد خواهیم بود. بیگلو تصریح کرد : سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به قطعه‌سازان پرداخت شد که توانستیم تولید خودرو را صد‌درصد افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: هرچند خودروسازان و قطعه‌سازان در کیفیت تولیداتشان با مشکلاتی روبه‌رو هستند، اما باید توجه داشت که این مسئله در همه صنایع وجود دارد. به گفته وی، خرید‌ها در بازار برای قطعه‌سازان به صورت نقدی صورت می‌گیرد و به همین دلیل نمی‌توانیم مواد اولیه را به موقع تأمین کنیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بیسواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
0
0
اخه وقتی وزیر محترم میگه ماتصمیم گرفتیم قیمت ماشینر ا بسطح بازلر برسانیم ایا معنایی غیر گرون کردن سرسام اور داره به عبارت دیساده یغنی قیمت ماشینر مانند سایر اقلا هروز گان گردنترکردن چون وقتی کارخانه گران میگنه در بازار بیشتر گران میشه واین حرکت زنجیر وار ادامه داره
ع د
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
0
0
ای روزگار
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار