کد خبر: 956523
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۴
اجرای طرح‌های مهم کشاورزی توسط سپاه در استان‌ها موجب شد امسال در تأمین ۶ کالای اساسی به خودکفایی برسیم.
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: تحریم‌ها خصوصاً در زمینه موادغذایی، به ویژه آن‌هایی که نیاز به واردات داریم، از جمله مشکلاتی بود که دشمن با تحریم کردن آن سعی داشت کشور را تحت فشار قرار دهد. از آنجایی که در سال‌های قبل سعی شده در برخی تولیدات مواد غذایی، کشور به خودکفایی برسد، لذا در این زمینه اقدامات قابل توجهی انجام گرفته است که به عنوان مثال می‌توان از تولید دانه‌های روغنی و چغندر قند در استان‌های گلستان، خراسان شمالی و آذربایجان‌شرقی نام برد و یا به خودکفایی در زمینه تولید برنج و گندم و گوشت در استان‌های گیلان و مازندران، همدان، زنجان، تهران، خوزستان و اردبیل اشاره کرد. موضوعی که باعث شد تا روز گذشته فرمانده سپاه قدس گیلان اعلام کند: «پیرو دستور رهبر معظم انقلاب، سپاه با کمک دولت و با تشکیل قرارگاه امنیت غذایی در تأمین شش کالای اساسی، کشور به خودکفایی رسید.» این در حالی بود که اجرای طرح «هنگام با کشاورز» که اردیبهشت ماه سال گذشته توسط بسیج کلید خورد موجب شد تا در این زمینه‌ها به خودکفایی برسیم.

تا سال‌های قبل از انقلاب ایران همواره در زمینه برخی مواد غذایی همچون گندم، برنج، دانه‌های روغنی و شکر یکی از مهم‌ترین کشور‌های واردکننده این نوع مواد غذایی بود، با این حال توجه و اهمیت امنیت غذایی در کشور باعث شد تا در طول چهار دهه اخیر اقدامات خوبی در رابطه با تولیدات این‌گونه مواد غذایی در کشور انجام بگیرد به طوری که در حال حاضر با تولید این مواد غذایی در استان‌های گلستان، خراسان شمالی، آذربایجان‌شرقی، گیلان، مازندران، همدان، زنجان، تهران، خوزستان و اردبیل، کشور توانسته تا حد بسیار بالایی در تولید این مواد غذایی به خودکفایی برسد.

خودکفایی در تولید مواد غذایی اصلی

یکی از ترفند‌هایی که دشمنان برای به زانو درآوردن مردم و مسئولان کشور در برنامه‌ریزی‌های خود به شدت مورد توجه قرار دادند، جلوگیری از واردات برخی مواد غذایی مورد نیاز بود؛ موضوعی که با درایت سپاه و برخی از مسئولان در تأمین نیاز کشور و بعضاً واردات آن‌ها تا حد بسیار زیادی توانستند این نقشه دشمن را نقش بر آب کنند. این مهم موجب شد روز گذشته فرمانده سپاه قدس گیلان اعلام کند: «پیرو دستور رهبر معظم انقلاب، سپاه با کمک دولت و با تشکیل قرارگاه امنیت غذایی در تأمین شش کالای اساسی کشور به خودکفایی رسید.» سردار پاسدار محمد عبدالله‌پور با بیان اینکه هر کشوری که سوخت و انرژی دارد شکست نمی‌خورد افزود: «کشور ما در زمینه تأمین سوخت و انرژی مورد نیاز خود مشکلی ندارد.»

همگام با کشاورزی برای خودکفا شدن

اردیبهشت سال گذشته بود که طرح بسیج همگام با کشاورز با هدف کمک به ارتقای کشاورزی، بالا بردن میزان تولید محصول کشاورزان و علمی شدن کشاورزی در استان‌های کشور اجرایی شد. مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی درباره طرح ملی بسیج همگام با کشاورز به «جوان» گفت: «اگر یک بررسی بر روی محصولات استراتژیک کشورمان مانند برنج، قند، شکر و روغن داشته باشیم در واقع به نوعی وابستگی وجود دارد و سالانه بین ۹ تا ۱۵ میلیاد دلار واردات داریم.» محمدرضا جهانسوز افزود: «کشاورزان نمونه در شرایط اقلیمی مساوی نسبت به سایر کشاورزان بین ۲ تا ۱۸ برابر متوسط ملی محصول تولید می‌کنند.» وی ادامه داد: «از آنجا که هدف اصلی این طرح خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، کشاورزی پایدار و با بازدهی بالا در کشور است لذا این اصل به طور جدی در کشور دنبال می‌شود.» این مهم موجب شد تا این طرح در ۴۰ هزار روستای کشور اجرایی شود که در مرحله اول شامل افزایش و بهینه‌سازی تولید برنج، گندم، شکر و دانه‌های روغنی بود و قرار شد سایر تولیدات کشاورزی نیز شامل اجرای این طرح شود.

خودکفایی در تولید برخی مواد غذایی

از آنجایی که گندم یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی کشور به شمار می‌رود لذا سعی شده تا در سال‌های اخیر در این زمینه به خودکفایی برسیم. آمار‌ها نشان می‌دهد تولید ۷ میلیون تن گندم و یک میلیون و ۹۳۰ هزار تن شکر موجب شده تا در این زمینه با کمترین چالش مواجه شویم.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با تأیید این مهم و اینکه در تولید محصولات پروتئین حیوانی از جمله شیر و گوشت سفید هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد، گفت: «در زمینه تولید گوشت مرغ هشتمین کشور تولیدکننده دنیا و بزرگ‌ترین تولیدکننده خاورمیانه هستیم و ۲ میلیون و ۴۰۰هزار تن تولید داریم. ضمن اینکه امسال ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن شیر در کشور تولید شده و امیدواریم میزان صادراتمان در سال جاری به ۸۰۰ میلیون دلار برسد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار