کد خبر: 956520
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
تعقيب وگريز با طعم مرگ
با وجود اينكه قاچاق سوخت از برخي از مرزهاي كشور موجب شده تا اين سرمايه ارزشمند ملي با قيمتي ارزان خريداري شده وبا چندين برابر قيمت در آن سوي مرزهابه فروش رود و عملا خسارت جبران ناپذيري به اين ثروت ملي وارد شود ، اما مساله ديگري كه دراين ميان اتفاق مي افتد حوادث مرگبار رانندگي است كه قاچاقچبان سوخت دراين ميان رقم مي زنند كه عملا سبب مرگ ومعلوليت بسياري از افراد بي گناه مي شود كه دراين ميان مي توان به سيستان وبلوچستان اشاره كرد...

محمدرضا سوري

 

با وجود اينكه قاچاق سوخت از برخي از مرزهاي كشور موجب شده تا اين سرمايه ارزشمند ملي با قيمتي ارزان خريداري شده وبا چندين برابر قيمت در آن سوي مرزهابه فروش رود  و عملا خسارت جبران ناپذيري به اين ثروت ملي وارد شود ، اما مساله ديگري كه دراين ميان اتفاق مي افتد حوادث مرگبار رانندگي است كه قاچاقچبان سوخت دراين ميان رقم مي زنند كه عملا سبب  مرگ ومعلوليت بسياري از افراد بي گناه مي شود كه دراين ميان مي توان به سيستان وبلوچستان اشاره كرد مساله اي  كه موجب شدتا به گفته مسئولان شهري اين استان تنها در سال گذشته افزون بر هشت هزار نفردرجاده  هاي اين استان زخمي  وحدود 1000 نفرجان خودرا از دست بدهند .

******


ارزاني انواع سوخت  وفراواني آن در كشور از جمله دلايلي است كه به قاچاق اين مهم دامن زده است ، درحالي كه حدود يك دهه قبل براي كاهش قاچاق سوخت در كشور اجراي كارت شوخت وسهميه بندي اعمال شد وتا حدودي توانست جلوي اين مهم را بگيرد، اما با برداشته شدن اين محدوديت عملا راه قاچاق سوخت براي قاچاقچبان هموار شد.

هم اكنون ایران بعد از ونزوئلا ارزانترین بنزین در دنیا را دارد. ضمن اینکه قیمت بنزین در کشور کمتر از نصف قیمت آن در کشورهای همسایه است؛ به طوری که قیمت هرلیتر بنزین در ایران یکهزار تومان و در ترکیه ۱۴ هزارتومان است. و همین مساله موجب تشدید قاچاق سوخت به کشورهای همسایه شده است. 

آمارها نشان مي دهد بي توجهي به عرضه وسهميه بندي سوخت عملا سبب شده تا روزانه (اعم از بنزین و گازوئیل) ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیترسوخت به خارج از كشور قاجاق شود، وبه گفته جانشین فرمانده ناجا، ابن مهم موجب شده تا کشفیات نیروی انتظامی در زمینه قاچاق سوخت سه برابر شود.

امااز اين مهم كه بگذريم بايد به آمار كشته وزخمياني كه حوادث منجر يه قاجاق سوخت به كشور تحميل مي كند اشاره كرد چرا كه تنها در سيستان وبلوچستان به عنوان يكي از مناطقي كه بالاترين ميزان قاچاق سوخت را به خود اختصاص داده است هرساله در جريان قاچاق سوخت وبعضا تعقيب وگريزاين  باندها  افزون بر هشت هزار نفردرجاده  هاي اين استان زخمي  وحدود 1000 نفرجان خودرا از دست  مي دهند كه موضوع بسيار جدي است.

جولان مرگ در جاده ها ي سيستان وبلوچستان

آمار منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد که این استان در صدر جدول آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای کشور قرار دارد.

نکته مهم این تصادفات میزان بالای تلفات انسانی است که نه تنها مسئولان استان بلکه توجه مسئولان کشوری را نیز به خود جلب کرده و زمینه نگرانی مردم و حتی برخی از مسافران این دیار را نیز فراهم کرده است.

آمار مستند اعلام شده از سوی مسئولان استان نشان می‌دهد که بیش از 30 درصد تصادفات مربوط به خودروهایی بوده که سرعت غیرمجاز داشته و بسیار بالاتر از سرعت قانونی تردد می‌کرده‌اند. نکته اصلی این تصادفات که زمینه نگرانی‌ها را بیش از پیش مهیا کرده این است که اغلب مصدومین در لحظات اولیه حادثه جان سپرده‌اند.

سهم اندک از بزرگراه، نبود زیر ساخت‌های مناسب راه‌ها، حضورکاروان‌های قاچاق سوخت و انسان، برخورد با شتر، کاهش دید افقی در اغلب روزهای سال و چند دلیل دیگر از مهم‌ترین علل این حجم بالای تصادفات جاده‌ای در سیستان و بلوچستان است.


خودروهای حمل سوخت یکی از دلایل اصلی تصادفات

استاندار سیستان و بلوچستان در این رابطه مي گويد«: درست است که آمار حوادث رانندگی در استان زیاد است، اما چیزی که بیشتر اهمیت دارد میزان بالای تلفات دراین تصادفات است.»

احمدعلی موهبتی، مناسب نبودن زیرساخت‌های جاده‌ای را تنها یکی از علل این حوادث دانست و مي افزايد:« علتی که کم‌تر مورد توجه قرار گرفته این است که در استان حمل سوخت قاچاق علاوه بر تبعات زیادی که داشته به افزایش تصادفات جاده‌ای نیز دامن زده است.»

افرادی که اقدام به قاچاق سوخت می‌کنند از یک سو برای فرار از چنگال قانون و از سوی دیگر برای زودتر رسیدن به مقصد، با سرعت هرچه بالاتر که در اصطلاح به آن «شوتی» می‌گویند، رانندگی می‌کنند. همین مسأله موجب افزایش تصادفاتی شده که در اغلب موارد به‌دلیل وجود سوخت، شاهد آتش‌سوزی و حوادث بسیار دلخراش در آن هستیم.

سهم یک درصدي آزادراه‌های کشور براي  پهناورترین استان

يكي از مواردي كه در بالا رفتن آمار حوادث رانندگي نقش مهمي را ايقا مي كند شرايط ووضعيت جاده ها است ، آمارها مشان مي دهد با وجود اينكه سيستان وبلوچستان بكي از پهناورترين استانهاي كشور به شمار مي رود ، اما تنها يك درصد بزرگراه ها را به خود اختصاص داده است.

استاندار  سیستان و بلوچستان با تاييد اين موضوع مي گويد:« البته نمی‌خواهیم بگوییم تنها علت تصادفات حضور قاچاقچیان است و دیگر عوامل در این موضوع دخیل نیستند اما نباید فراموش کنیم که این استان با وجود 11.5 درصد از کل جاده‌های کشور تنها صاحب یک درصد از آزادراه‌ها است.»

موهبتي مي افزايد: «از سوی دیگر، شرایط توپوگرافی به گونه‌ای است که فاصله شهرها با یکدیگر بسیار زیاد است. به‌طور مثال منتهی‌الیه جنوب تا مرکز استان 950 کیلومتر فاصله دارد، اما متأسفانه در بین راه امکانات کافی برای استراحت رانندگان از قبیل مجتمع‌های اقامتی رفاهی و... وجود ندارد.ـ

براساس آمار‌ها، بیشترین تصادفات در جاده‌های زاهدان - خاش، ایرانشهر- بمپور، ایرانشهر-بزمان، خاش - ایرانشهر، زابل - زاهدان، ایرانشهر - نیکشهر و چابهار - جکیگور رخ می‌دهد و می‌توان این راه‌ها را پر حادثه‌ترین جاده‌های استان دانست.

با تمام اين كاستي ها بايد گفت درست است که امکانات و زیرساخت‌ها در این استان کم است، اما باید باور کنیم حتی اگر تمام نقایص برطرف شود تا زمانی که رانندگان خود را موظف به‌رعایت قوانین و رانندگی صحیح ندانند، بازهم شاهد تصادفات خواهیم بود،با توجه به زخمی شدن افزون بر هشت هزار نفر و کشته شدن حدود 800 نفر در سالجاری در جاده های سیستان و بلوچستان توجه جدی به فرهنگ سازی از طریق بهره گیری همه ظرفیت ها از جمله رسانه، تریبون های نماز جمعه و آموزش و پرورش ضروریست.

نقش قاچاق سوخت در آمار بالاي تلفات رانندگي

‌با وجود مشكلاتي كه جاده هاي سيستان وبلوچستان از وجود آنها رنج مب برد ، اما موضوع مهمي كه در آمار قابل توجه تلفات رانندگي در اين استان تاثير به سزايي دارد بحث قاچاقچيان  مواد مخدر وتردد آنها با سرعاتئ هاي بالا مي باشد.

 

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با تاييد اين مهم مي گويد: «امکانات دستگاه های خدمات رسان در حوزه جاده ها نظیر پلیس راه متناسب با طول جاده های وسیع این استان نیست‌.»

‌سردارمحمد قنبری مي افزايد: «هم اینک بخش قابل توجه ای از تلفات جاده ای این استان و علت اصلی آن ناشی از قاچاق سوخت و اتباع بیگانه غیر مجاز است که باید جلوی این خودروهای دردسرساز گرفته شود.»

به گفته وي ، همچنین ضروریست امکانات لازم در مسیر فاصله طولانی شهرهای سیستان و بلوچستان برای استراحت رانندگان مدنظر قرار گیرد.

 هم اینک با برنامه توسعه چابهار سهم دستگاه ها و پلیس از نظر امکانات و نیروی انسانی باید مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان نیز دراين رابطه مي گويد: «بر اساس آمار ارائه شده توسط پلیس راههای شمال و جنوب استان در 9 ماهه امسال 2 هزار و 762 فقره تصادف در جاده های استان رخ داده که نسبت به مدت مشابه 9 درصد رشد را نشان می‌دهد.»

علی خانقایی مي افزايد: «در این مدت 695 نفر در جاده های سیستان و بلوچستان براثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند که نسبت به سال قبل 22 درصد افزایش یافته است.»

وی ادامه مي دهد: «مسیر ایرانشهر - سرباز - چابهار با 369 فقره تصادف، نیکشهر - ایرانشهر با 183 فقره و زاهدان - خاش با 145 فقره تصادف در رتبه های نخست تا سوم از نظر بیشترین آمار تصادفات جاده ای قرار دارند.»

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان يا بيان اينكه  74 درصد تصادفات این مدت استان تا فاصله 50 کیلومتری مراکز جمعیتی رخ داده است تاكيد مي كند:« بر اساس تحلیل اطلاعات از مجموع افراد فوت شده این مدت 67 درصد افراد در محل حادثه، 24 درصد در بیمارستان و هشت درصد در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند.»

به گفته  فوت بیش از دو سوم افراد در محل حادثه بیانگر شدت تصادفات است که از عوامل اصلی آن سرعت بالای وسایل نقلیه است‌.

اين درحالي است كه  تعداد کل تصادفات ناوگان حامل اتباع بیگانه غیر مجاز در این مدت 15 فقره و ناوگان حامل سوخت غیر مجاز 63 فقره بوده است.

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
روح‌الله ۳
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
خوب است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار