کد خبر: 956333
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷
جانشین فرمانده نیروی انتظامی:
جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: از ۱۱ میلیون موتورسیکلت موجود در کشور ۷ میلیون راکب گواهینامه ندارند.
جوان آنلاین: سردار ایوب سلیمانی درباره اتفاقاتی که برخی اوقات در توقیف راکبان موتورسیکلت روی می‌دهد و تدابیر پلیس برای جلوگیری از بروز مشکلات در این مواقع، اظهار کرد: ۳۱ درصد تلفات سوانح رانندگی در کشور ناشی از موتورسیکلت‌ها است و موتورسیکلت‌ها نظم و انضباط عمومی شهر‌ها را برهم می‌زند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه در کل کشور ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت وجود دارد، گفت: از این تعداد، حداکثر چهار میلیون راکب دارای گواهینامه هستند و شاید نزدیک به دو میلیون راکب موتورسیکلت از راکبان مسن‌تری هستند که در قوانین سابق موفق به اخذ گواهینامه شده و شاید اکنون نیز راکب موتورسیکلت نباشند.

انتقال مالکیت در موتورسیکلت‌ها نیز به درستی صورت نمی‌گیرد

وی تصریح کرد: انتقال مالکیت در موتورسیکلت‌ها نیز به درستی صورت نمی‌گیرد و مشکلات امنیتی، انضباطی و اجتماعی به بار می‌آورند.

سلیمانی با بیان اینکه بسیاری از سرقت‌ها با استفاده از موتورسیکلت توسط سارق انجام می‌شود، تصریح کرد: برخی از موتورسیکلت‌ها نماد بی‌انضباطی در سطح شهر هستند و در معابر پیاده، خط ویژه و معابر ممنوعه تردد دارند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی افزود: کسی با ساماندهی موتورسیکلت‌ها مخالف نیست، اما روش اجرای این ساماندهی مورد چالش است، ما در این زمینه طرح‌های مختلفی ارائه کردیم و حتی در این رابطه در سال ۹۵ در شورای عالی ترافیک با حضور وزیر کشور ابلاغیه و دستور‌العمل داشتیم.

ارگان‌های مختلف وظایفشان را در قبال ساماندهی موتورسیکلت‌ها انجام نمی‌دهند

وی با انتقاد از وظایف سایر ارگان‌های مسئول در رابطه با ساماندهی موتورسیکلتها، یادآور شد: شهرداری‌ها، استانداری‌ها و موتورساز‌ها در این زمینه مسئولند، اما مسئولیت خود را انجام نمی‌دهند و تمام بار بر دوش پلیس است.

بسیاری از راکبان موتورسیکلت از قشر محروم جامعه‌اند

سلیمانی خاطرنشان کرد: موتورسیکلت‌سواران نیز آموزش‌های لازم را ندیده‌اند؛ بسیاری از آن‌ها از قشر محروم جامعه‌اند و رزق و روزی خود را با استفاده از موتورسیکلت به دست می‌آورند. راکبان موتورسیکلت در صورت توقیف موتور، به دلیل صدمه‌ای که در کسب و کارشان روی می‌دهد، مقاومت جدی کرده و با پلیس نیز درگیر می‌شوند.

وی با اشاره به سه تصمیم پلیس برای ساماندهی موتورسیکتها، خاطرنشان کرد: در ابتدا به دنبال آموزش پرسنل هستیم که این کار با سعه‌صدر انجام شود، یعنی کاری موقتی انجام می‌دهیم که از وقوع حوادث در توقیف موتورسیکلت‌های متخلف، جلوگیری به عمل بیاید.

سلیمانی افزود: طرحی نیز برای سال جاری آماده کردیم که قطعاً در آینده نزدیک از آن رونمایی می‌کنیم؛ طرح دیگر میان‌مدت سه ساله برای برنامه پنج ساله ششم داریم که با اجرای آن راکبان موتورسیکلت با آرامش بهتری تردد خواهند کرد، مردم آرامش بیشتری خواهند داشت و تصادفات نیز کمتر خواهد شد که این در آینده نزدیک ابلاغ و رسانه‌ای می‌شود.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی یادآور شد: در طرحی که اکنون برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها در حال اجرا است، دستورالعمل‌هایی برای رفع اشکالات آن انجام دادیم و با اجرای این دستورالعمل امیدواریم دیگر شاهد درگیری راکبان موتورسیکلت با مأموران نباشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا استفاده از مأموران انتظامی لباس شخصی در توقیف موتورسیکلت‌های متخلف، مجاز به حساب می‌آید، گفت: پلیس اجازه دارد در مأموریت‌ها و وضعیت‌های مختلف از پوشش‌های متفاوت استفاده کند و مجوز‌های آن نیز معلوم است.

سلیمانی تصریح کرد: در برخی اوقات نیاز است پلیس برجسته باشد و در برخی موارد مانند پرسنل آگاهی لزومی به استفاده از لباس مصوب پلیس ندارند، قاعده خاصی وجود ندارد و پلیس در مأموریت‌های محول شده می‌تواند از ظرفیت‌های موجود استفاده کند، در برخی موارد پیاده، برخی موارد سواره و در بعضی از موارد با لباس فرم و لباس شخصی فعالیت می‌کند.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار