کد خبر: 956283
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵
سرویس جامعه جوان آنلاین: امسال هم طبق معمول آموزش‌و‌پرورش برای غیردولتی‌های متخلف خط و نشان کشیده است. در یک نمونه سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: «شهریه مدارس غیردولتی مشخص خواهد شد و تخطی از آن موجب لغو مجوز می‌شود.» این در حالی است که فرآیند تصویب، ابلاغ و نظارت بر اجرای ثبت‌نام و اخذ شهریه در مدارس غیردولتی به یک روتین فانتزی تبدیل شده که نه به صورت فراگیر اجرا می‌شود و نه همان اجرای نصفه و نیمه بازدارندگی دارد. به طوری که هر سال اعلام می‌شود با مدارس غیردولتی که در زمینه اخذ شهریه تخلف داشته باشند برخورد می‌شود، اما نه تنها این مدارس به کار خود ادامه می‌دهند بلکه دست از سر تخلف هم بر نمی‌دارند.
گاهی نظارت‌ها عمداً یا سهواً به پوششی برای تخلفات مدارس غیردولتی تبدیل می‌شوند.

به عنوان مثال موضوع دو دفتری‌بودن حساب این مدارس به راحتی از سوی ناظران نادیده گرفته می‌شود. آخرین پیگیری «جوان» در سال گذشته در رابطه با شهریه مدارس غیردولتی را یکی از مدیران ارشد سازمان مدارس غیردولتی اینطور پاسخ داد که وقتی مدرسه‌ای شاکی ندارد و خانواده‌ها خود بابت پرداخت شهریه خارج از نرخ مصوب رضایت دارند، چرا ما باید ورود کنیم؟

این پاسخ یعنی اولاً این مسئول و به احتمال قوی سایرین از اخذ شهریه‌های خارج از جدول مصوب اطلاع دارند و کاری نمی‌کنند. دوم اینکه بعد از ماجرا را در نظر نمی‌گیرند که تبلیغات مدارس غیردولتی باعث شده برای خانواده‌ها این وهم به وجود بیاد که ثبت‌نام و تحصیل فرزندانشان در فلان مدرسه به معنای تضمین آینده روشن آنهاست. بنابراین به سختی هم که شده مبلغ شهریه را فراهم می‌کنند. در این بین سکوت آموزش و پرورش به معنی انفعال در برابر رشد تبعیض است مضاف بر اینکه آبروی نظام تعلیم و تربیت و سایر مدارس به ویژه مدارس دولتی را نزد دانش‌آموزان و والدین از بین می‌برد.

از طرف دیگر شاید گل و بلبل این معامله به ظاهر باشد، اما نباید فراموش کرد که آموزش و پرورش در قبال بلایی که این دلالی غیرشفاف بر سر آموزش و پرورش می‌آورد، مسئول است. آموزش و پرورش در فرآیند فعالیت غیردولتی‌ها باید نقش مدعی‌العموم را بازی کند نه وکیل مدافع خصوصی‌ها. شاید امسال به صورت غیرمعمول آموزش و پرورشی گزارشی قابل پیگیری از برخورد با مدارس غیردولتی متخلف به ویژه در زمینه شهریه منتشر کند که مطمئناً رسانه‌ها از مستندسازی این برخورد و تهیه گزارش میدانی از مدارس لغو مجوزشده استقبال می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار