کد خبر: 956271
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲
پمپئو: ایران هیچ کدام از ۱۲ شرط ما را اجرا نکرده است
نظریه‌پرداز معروف و اندیشمند منتقد نظام سیاسی امریکا می‌گوید دلیل فشار‌های واشنگتن به ایران این است که این کشور توانسته به نحوی موفقیت‌آمیز در برابر امریکا مقاومت کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نظریه‌پرداز معروف و اندیشمند منتقد نظام سیاسی امریکا می‌گوید دلیل فشار‌های واشنگتن به ایران این است که این کشور توانسته به نحوی موفقیت‌آمیز در برابر امریکا مقاومت کند. ترجمه این سخنان نوام چامسکی اظهارات و در واقع اعتراف وزیر امور خارجه امریکا به شکست پروژه وادار کردن ایران به اجرای شروط دوازده‌گانه‌ای است که توهم دولت ترامپ برای براندازی را صورت‌بندی می‌کرد.

به گزارش فارس، نوام چامسکی، نظریه‌پرداز و اندیشمند مطرح امریکایی طی یادداشتی در نشریه امریکایی «INthesetimes» به اقدامات تحریک‌آمیز اخیر واشنگتن علیه ایران اشاره کرد و نوشت که امریکا به دنبال پایان دادن به «مقاومت موفقیت‌آمیز» کشور‌های دیگر در مقابل امریکا بوده است و فشار به ایران یکی از عناصر برنامه بین‌المللی برای به رخ کشیدن قدرت امریکا برای پایان دادن به «مقاومت موفقیت‌آمیز» در مقابل ارباب جهان می‌باشد و به همین دلیل هم بوده که امریکا به مدت ۶۰ سال کوبا را مورد تنبیه خود قرار داده است.

چامسکی تصریح کرد که از انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون، جرم ایران مقاومت موفقیت‌آمیز در مقابل امریکا بوده است. طبق گفته این نظریه‌پرداز امریکایی، در زمان حکومت آخرین پادشاه ایران و زمانی که ایران در مقابل امریکا مقاومت نمی‌کرد، ایران به همراه عربستان و رژیم صهیونیستی به یکی از ستون‌های امریکا برای کنترل غرب آسیا تبدیل شده بود. وی تصریح کرد که پس از سقوط شاه، امریکا مستقیماً از حمله صدام حسین، رئیس‌جمهور معدوم عراق به ایران حمایت کرد و به طور ضمنی، استفاده وی از سلاح‌های شیمیایی را نادیده گرفت و در نهایت نیز با محافظت از کشتی‌های عراقی در خلیج فارس، وارد مداخله مستقیم در جنگ ایران و عراق شد.

چامسکی تصریح کرد که بعد از پایان جنگ، در دوران ریاست‌جمهوری «جرج بوش» پسر، پنتاگون و وزارت انرژی امریکا، مهندسان عراقی را به امریکا دعوت کردند تا آن‌ها را تحت آموزش‌های پیشرفته تولید سلاح قرار دهند و از آن زمان، تحریم‌های سخت و حملات سایبری برای مجازات ایران مورد استفاده قرار گرفت.
امریکا به طور مداوم، ایران را تهدیدی برای صلح جهان تلقی می‌کند و این در حالی است که منابع اطلاعاتی امریکا گزارش داده‌اند که «دکترین نظامی ایران بسیار تدافعی است و برای کند کردن حمله و پیشبرد یک راه‌حل دیپلماتیک برای دشمنی‌ها طراحی شده است.» به گفته چامسکی، ایران تلاش می‌کند در برابر طرف‌های خارجی متخاصم، بازدارندگی ایجاد کند.

چامسکی سپس ادامه داد که سازمان‌های اطلاعاتی امریکا در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ اعتراف کردند که ایران در حال حاضر یک برنامه تسلیحاتی هسته‌ای ندارد و بنابراین برای آن‌هایی که می‌خواهند آزادانه در منطقه وحشیگری و اعمال خشونت کنند، «بازدارندگی» یک تهدید غیرقابل تحمل و حتی بدتر از «مقاومت موفقیت‌آمیز» است.
چامسکی درباره رویکرد‌های متناقض امریکا توضیح داد: «قابل توجه است که در زمان حکومت شاه در ایران، نگرانی اندکی درباره قصد ایران برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای وجود داشت.»

وی ادامه داد که شاه ایران به وضوح به خبرنگاران خارجی گفته بود که ایران قطعاً و زودتر از آنچه که گمان می‌شود، سلاح‌های هسته‌ای تولید می‌کند و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اطمینان داشت که پادشاه ایران قصد ساخت بمب اتم را دارد.

بنا به گفته چامسکی، «دیک چنی»، «دونالد رامسفلد» و «هنری کسینجر»، با اعمال فشار به دانشگاه‌های امریکا، خواستار تسهیل برنامه هسته‌ای ایران شدند و کسینجر در پاسخ به اینکه به چه دلیل اجازه پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران را داده بود، گفت که همین کافی بود که ایران هم‌پیمان امریکا بود.

اذعان پمپئو به بی‌اعتنایی ایران به شروط

مایک پمپئو در یک برنامه رادیویی گفت: «ما ۱۲ تغییری را که می‌خواستیم در رفتار جمهوری اسلامی ایران و سران این رژیم ببینیم، تشریح کردیم. پاسخ این است که، نه. هیچ‌یک از آن ۱۲ مورد، که همه آن‌ها هم موارد ساده و منطقی هستند، اتفاق نیفتاده‌اند.»

توقف برنامه موشکی، توقف کامل غنی‌سازی و پایان دادن به حمایت از گروه‌های مقاومت از جمله خواسته‌هایی بود که پمپئو پارسال مطرح کرد. وی بدون اشاره به بازداشت شمار زیادی از اتباع ایران در امریکا و نقاط دیگر جهان به اتهام دور زدن تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده علیه ایران، در پاسخ به این سؤال که آیا نشانه‌ای مبنی بر تصمیم ایران برای آزادی امریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران وجود دارد یا نه، گفت: «در برهه‌ای نشانه‌هایی ظاهر شد مبنی بر اینکه ممکن است آن‌ها در حال حرکت به آن سو باشند، اما هرچند که نمی‌توانم درباره جزئیات مشخص اظهارنظر کنم، اما ما همچنان مجدانه در تلاش هستیم همه امریکایی‌های بازداشت‌شده را به خانه بازگردانیم.»

پمپئو سپس فعالیت‌های منطقه‌ای را «چالش مرکزی» خواند و گفت: «چالش مرکزی برآمده از ایران، به کارگیری این نیرو‌های نیابتی است و هدف راهبرد ما تضعیف ظرفیت آن‌ها برای حمایت از این نیرو‌های نیابتی بوده است.» پمپئو با بیان اینکه واشنگتن به تلاش برای حفاظت از منافع ایالات متحده در منطقه و «بازداشتن ایران از سوء رفتار در منطقه» ادامه می‌دهد، گفت: تشدید اوضاع در منطقه می‌تواند به «افزایش قیمت نفت و بروز هرج و مرج در بازار نفت منجر شود، که ایران این را برای خود سودمند می‌داند.» وزیر خارجه امریکا در بخش دیگری از این مصاحبه بار دیگر مقام‌های ارشد دولت سابق امریکا از جمله «جان کری» وزیر خارجه پیشین این کشور را به تلاش برای تضعیف راهبرد کاخ سفید در قبال ایران متهم کرد و گفت: پیام آن‌ها به ایران این است که صبر کند تا دوره دولت کنونی امریکا به پایان برسد. او نهایتاً درباره توئیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که ایران را به نابودی تهدید کرده بود، و اینکه آیا با ترامپ موافق است، گفت: «بله، ما تصریح کرده‌ایم که به ایران اجازه نمی‌دهیم پشت نیرو‌های نیابتی‌اش پنهان شود. اگر منافع ایالات متحده هدف قرار گیرند، چه مستقیماً توسط ایران و چه توسط نیرو‌های نیابتی این کشور، ما به نحو مقتضی به ایران پاسخ می‌دهیم.»
ترامپ اخیراً در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز اذعان کرده است که به دنبال جنگ با ایران نیست، چراکه می‌داند چنین جنگی به شدت به اقتصاد امریکا ضربه می‌زند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار