کد خبر: 956244
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۳
ایران به عنوان سومین تولیدکننده عسل جهان شناخته می‌شود. کندوداران به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و تنوع آب‌وهوایی خوبی که در اغلب استان‌ها وجود دارد، در سراسر کشور دست به تولید عسل می‌زنند، اما با اینکه کندو داری به فعالیتی متداول بین کشاورزان تبدیل شده است.
سرویس ایران جوان آنلاین: این روز‌ها که اغلب زنبورداران کشور درگیر مشکلات فراوانی همچون نداشتن بیمه، نبود آموزش کافی و ... هستند؛ کندوداران استان آذربایجان شرقی با وجود همین مشکلات توانسته‌اند با یک میلیون و ۲۰۶ هزار کندوی عسل به رونق تولید دست یابند. کندو‌هایی که سال گذشته برای این استان بیش از ۱۳ هزار تن عسل را تولید و کام زنبورداران را شیرین کردند؛ صنعتی که با توجه به اقلیم متنوع و خوب کشور می‌تواند اقتصادی ارزآور و اشتغالزا را به حرکت درآورد.

ایران به عنوان سومین تولیدکننده عسل جهان شناخته می‌شود. کندوداران به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و تنوع آب‌وهوایی خوبی که در اغلب استان‌ها وجود دارد، در سراسر کشور دست به تولید عسل می‌زنند، اما با اینکه کندوداری به فعالیتی متداول بین کشاورزان تبدیل شده است، اما هنوز زنبورداران بسیاری هستند که با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و کامشان از زحمتی که می‌کشند، شیرین نمی‌شود. برای نمونه زنبورداران خراسان جنوبی با مشکلاتی از قبیل: بیمه نبودن دست و پنجه نرم می‌کنند یا زنبورداران آذربایجان غربی، چون آموزش کافی ندیده‌اند متضرر می‌شوند و برای مابقی مناطق هم همین دست از مشکلات وجود دارد. با این حال با وجود تمام دردسر‌های این صنعت، زنبورداران آذربایجان شرقی به‌خصوص مراغه‌ای‌ها توانسته‌اند مشکلات را به کناری هدایت کنند و به رونق تولید دست یابند؛ رونقی که سال گذشته به تولید بیش از ۱۳ هزار تن عسل شیرین منتهی شد و امسال هم به طور حتم افزایش تولید را رقم خواهند زد. فعالیتی که نه تنها معیشت زندگی روستایی و کشاورزان را تأمین می‌کند بلکه برای کشور نیز ارزآور خواهد بود؛ چراکه محصولات تولیدی آن‌ها فراتر از مرز‌ها در بازار کشور‌هایی همچون چین، مالزی و حاشیه خلیج فارس عرضه می‌شود.

زنبورداری صنعتی درآمدزا

در کنار اینکه ایران یکی از تولیدکنندگان اصلی عسل جهان معرفی می‌شود، استان آذربایجان شرقی هم رتبه خوبی در تولید این محصول دارد. در این خصوص رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به تولید ۱۳ هزار و ۳۱۷ تن عسل در سال ۹۷ می‌گوید: «سرانه مصرف این محصول در ایران حدود یک کیلوگرم یعنی بیش از ۳ برابر میانگین مصرف جهانی است.» اکبر فتحی همچنین بر افزایش کیفیت و کمیت عسل و سایر محصولات زنبورعسل در سطح استان آذربایجان شرقی اشاره و تأکید می‌کند: «ایران یکی از ۱۰ کشور فعال در زمینه زنبورداری، به لحاظ تعداد کلونی زنبور عسل و تولید عسل مرغوب در جهان است و کشورمان با تولید ۹۰ هزار تن عسل در سال رتبه سوم تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.» وی با اشاره به اینکه صنعت زنبور عسل دارای ارزش افزوده بالایی است، ادامه می‌دهد: «ارزش اقتصادی گرده‌افشانی زنبور عسل، بسیار بیشتر از عسل و موم تولید شده توسط این حشره است.» رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه این استان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۰۶ هزار و ۹۹ کندوی زنبور عسل و ۱۳ هزار و ۵۲۹ هزار نیروی کار، مراتع وسیع و سرسبز، تشکل‌های توانمند و وجود کارگاه‌ها و کارخانه‌های مدرن بسته‌بندی، ظرفیت بالایی در زمینه تولید عسل و سایر فرآورده‌های عسل از جمله موم، گرده گل، ژل رویال و حتی زهر زنبور عسل دارد، بیان می‌کند: «مصرف عسل در ایران در مقایسه با سایر کشور‌های جهان بالاست. سرانه مصرف عسل در جهان به طور متوسط بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم است و این در حالی است که سرانه مصرف این محصول در ایران حدود یک کیلوگرم یعنی بیش از ۳ برابر میانگین مصرف جهانی است.»

تولید عسل نیازی به واردات تجهیزات ندارد

گفتنی است که بر اساس سرشماری‌های انجام شده، استان آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و یک هزار و ۵۲۶ کلنی مدرن و ۲۰۴ هزار و ۵۷۳ کلنی بومی است که ۷۹ /۶۳ درصد از تعداد کلنی‌های بومی کشور و ۱۴ /۵۸ درصد از تولید عسل کشور از این کندو‌های بومی نیز به استان اختصاص دارد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به رتبه اول استان آذربایجان شرقی در تعداد زنبوردار‌ها و تعداد و میزان تولید کندو‌های بومی اشاره می‌کند و می‌گوید: «این استان همچنین رتبه دوم تعداد و میزان تولید کندو‌های مدرن کشور را به خود اختصاص داده است.»

گفتنی است که میانگین تولید عسل در این استان چیزی حدود ۱۲ کیلوگرم در کندو‌های مدرن و ۴ کیلوگرم در کندو‌های بومی است. فتحی با تأیید این موضوع ادامه می‌دهد: «در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ نرخ رشد تعداد کندو‌های مدرن در استان آذربایجان شرقی ۴ /۲۱ درصد و در میزان تولید عسل از کندو‌های مدرن نیز شاهد ۹۲ /۱۴ درصد بوده است.»
گفتنی است که زنبور عسل یکی از مصداق‌های اقتصاد مقاومتی است که کمترین وابستگی را به واردات و بیشترین ارزش افزوده را برای کشور رقم می‌زند، بنابراین ضروری است متولیان با هموار کردن مسیر زنبورداران سراسر کشور تولید را رونق دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار