کد خبر: 956230
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
رئیس قوه قضائیه در نشست با مسئولان و اصحاب رسانه:
میان رسانه‌ها و قوه قضائیه همیشه گلایه‌ها زیاد بوده است. رسانه‌ها می‌گویند آزادی عمل نداریم، دستگاه قضایی می‌گوید خطوط قرمز رعایت نشده است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: میان رسانه‌ها و قوه قضائیه همیشه گلایه‌ها زیاد بوده است. رسانه‌ها می‌گویند آزادی عمل نداریم، دستگاه قضایی می‌گوید خطوط قرمز رعایت نشده است. در این میان برگزاری جلسه‌ای که بشود بی‌واسطه صفحات رسانه‌ای و تریبون‌های ریاست قوه یا احیاناً دادگاه و دادسرا میان اصحاب رسانه و رئیس قوه تعامل و گفت‌وگو در آن برقرار شود، اتفاق خوبی است که باید به فال نیک گرفته شود. انگیزه دعوت قوه قضائیه از مدیران رسانه‌ها برای دیدار و گفت‌وگو با آیت‌الله رئیسی هم لابد چنین چیزی بوده است. نقد صریح و جواب‌های صریح، گفتن و شنیدن انتظارات و... این تمام جلسه سه‌شنبه شب سیدابراهیم رئیسی با مدیران رسانه‌ها بود، به علاوه تأکید رئیس قوه بر نظرات و وجه مشترک همه حاضران جلسه با یکدیگر صرف‌نظر از اختلاف عقاید دیگر.

آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه در نشست با مسئولان و اصحاب رسانه، ضمن تبریک میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع) و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان گفت: این جلسه برای من جلسه مغتنمی بود و دیدگاه‌ها، نظرات و صحبت‌های اصحاب رسانه و مطبوعات را شنیدم. ان‌شاءالله در ادامه این جلسه، جلساتی در مقاطعی که مناسب باشد، خواهیم داشت.

در جامعه باید با هر سلیقه‌ای قانون حاکم باشد

رئیس قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه وجوه مشترکی بین ما هست که نباید از ذهن دور کنیم، گفت: در این نظام همه به رفع ناهنجاری‌های اجتماعی فکر می‌کنیم و همه ما در جامعه به اجرای قانون و قانونمندی فکر می‌کنیم. اگر بخواهیم همه روی نکته‌ای به عنوان ملاک تحقق عدالت در جامعه توافق کنیم، باید بگوییم یک ملاک این است که ببینیم قانون چه میزان نقض و چه میزان اجرا شده است.

توجه به امنیت اجتماعی را لازم بدانیم

وی در ادامه با اشاره به لزوم حفظ و ارتقای امنیت ملی گفت: حفظ و ارتقای امنیت ملی امری است که همگان بر آن اتفاق نظر داریم هم حفظ و هم ارتقای امنیت ملی و اجتماعی امر مهمی است، بنابراین همگان در نوشته‌ها، در گفتار و در اقدامشان توجه به امنیت اجتماعی را یک امر قطعی و لازم بدانند.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به لزوم حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی افزود: اینکه امروز دشمن نسبت به ما کاری نمی‌تواند انجام دهد، نه به این دلیل است که نمی‌خواهد، واقعاً می‌خواهد، اما نمی‌تواند، چرا؟ اولین رمز این است که ما مردم متدین، در صحنه و مدافع انقلاب و نظام داریم، ممکن است مردم از عملکرد یک فرد یا یک مجموعه ناراضی باشند، اما نسبت به اصل انقلاب، نظام و ارزش‌ها پایبند هستند و نشان هم داده‌اند. ما باید حفظ این سرمایه اجتماعی را در دستور کارهای‌مان قرار دهیم.

تنفر عمومی نسبت به جرم، جامعه را مقابل ناهنجاری‌ها بیمه می‌کند

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم نفرت عمومی نسبت به جرم اظهار کرد: چنانچه کسی مرتکب جرم، جنایت، توزیع مواد مخدر، قاچاق، فحشا، فساد اقتصادی و اجتماعی شد، باید یک نفرت عمومی در جامعه نسبت به او وجود داشته باشد. این تنفر عمومی نسبت به جرم، جامعه را در مقابل ناهنجاری‌ها و تخلفات بیمه می‌کند. شما در رسانه خود این موارد را پیگیری کنید و ما نیز در اقدامات خود می‌کوشیم همین فضا را ایجاد کنیم.

رسانه‌ها را همکاران خود در اجرای عدالت می‌بینیم

آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به جمله‌ای از امیرالمؤمنین (ع) گفت: مجموعه رسانه‌ای باید زمینه‌سازی‌های ذهنی و اقناع عمومی نسبت به اجرای عدالت انجام دهد. کاملاً درست است که ما در اقدامات‌مان خصوصاً در برخی احکام که برای جامعه ایجاد سؤال می‌کند، پیوست رسانه‌ای لازم داریم که کاملاً برای جامعه تبیین کند که صدور یک حکم این مبنا را داشته است، چون همه از پرونده مطلع نیستند، البته ممکن است برخی قانع نشوند، اما قاعدتاً باید تبیین و توجیه باشد که افکار عمومی را توجیه کند. اقناعات شما در رسانه می‌تواند کمک بسزایی در اجرای عدالت و برخورد با متخلفان و مجرمان در جامعه و احساس عدالت و امنیت باشد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ما رسانه‌ها را همکاران خود در اجرای عدالت می‌بینیم، نه در مقابل خود گفت: کسی با نقد هیچ مخالفتی ندارد، خصوصاً زمانی که آن نقد، نقد منصفانه است، حتماً نقد منصفانه می‌تواند در جهت کمک به دستگاه‌ها، نظام اداری کشور و مجموعه دستگاه قضایی مؤثر باشد و ما نیز حتماً از آن استقبال می‌کنیم.

نسبت به حق شخصی گذشت می‌کنیم

وی در ادامه تصریح کرد: در ارتباط با نکته‌ای که دوستان اشاره کردند، یک وقت موضوع حق شخصی فرد است و یک وقت حق فرد دیگری است و یک وقت هم حق کل نظام است. شما دیگر سیره ما را دیده‌اید که در قضایا ما چگونه عمل کردیم. ما نسبت به حق شخصی راحت گذشت می‌کنیم، اما نسبت به حق نظام نمی‌توانیم گذشت کنیم. حق نظام و حق مربوط به نظام را نمی‌توان گذشت کرد. نسبت به حق شخصی، عفو در قضایا بهتر است و تشویق می‌کنیم گذشت شود و یکی از کار‌های دادگاه‌ها این است که تا می‌شود با صلح و سازش و با شورای حل اختلاف، ریش سفیدی، کدخدا‌منشی، مسائل درون سازمانی و درون صنفی مشکلات حل شود و به دستگاه قضایی کشیده نشود، این فضا را گسترش دهید تا پرونده‌های ما کمتر شود.

خط قرمز‌های قانون برای حفظ آزادی رعایت شود

وی ادامه داد: آن‌هایی که نسبت به دستگاه قضایی حرفی زده‌اند و نسبت به ایشان احیاناً کیفرخواستی صادر شده، از آن‌ها هم گذشت می‌کنیم، اما مسئله ما حق نظام و حقوق مربوط به اصل نظام و اجرای مقررات و قوانین است. ما می‌گوییم به نحوی عمل شود که آن خط قرمز‌هایی که قانون برای حفظ آزادی قرار داده و حفظ رسانه و مطبوعات در گرو آن خطوط قرمز است، رعایت شود.

خود را موظف به حمایت از آزادی رسانه‌ها و مطبوعات می‌دانیم

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه وجود آزادی در کشور به برکت انقلاب اسلامی و خون مطهر شهداست، گفت: ما در دستگاه قضایی خود را موظف به حمایت از آزادی رسانه‌ها و مطبوعات می‌دانیم و معتقدیم این آزادی به نفع مردم و کشور است.

آیت‌الله رئیسی افزود: در مقابله با صف‌آرایی دشمن، رسانه‌ها نیز وظیفه رصدگری را بر عهده دارند و باید مراقبت کنند تا نکته‌ها و سیگنال‌هایی که موجب شادمانی دشمن می‌شود، در جامعه منتشر و شنیده نشود.

ایجاد سامانه‌ای در دستگاه قضایی برای انتشار آرای محاکم

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ایجاد سامانه‌ای در دستگاه قضایی برای انتشار آرای محاکم گفت: در جلسه‌ای که با حضور وزرای مربوطه و همکاران قضایی برگزار کردیم، مطالبی را در رابطه با بحث عدالت الکترونیک از جمله سامانه آرا که دنبال فعال کردن آن هستیم، مطرح کردیم. هدف ما آن است که آرای محاکم در منظر و نگاه صاحبنظران و نخبگان و پژوهشگران قرار گیرد و انجام این کار در جهت ایجاد شفافیت در دستور کار ما قرار دارد.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت «قاعده قبح عقاب بلابیان» گفت: اگر شورای امنیت ملی مصوبه‌ای را در حوزه رسانه‌ها صادر می‌کند، حتماً باید این مصوبه به اطلاع رسانه‌ها برسد و رسانه‌ها نیز، چون ابلاغ شورای عالی امنیت ملی مبتنی بر یک تصمیم امنیتی است، وظیفه دارند تصمیم مزبور را رعایت کنند.

رسانه‌ها میان حاکمیت و مردم باید جاده‌ای دوطرفه باشند

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه تبیین نگاه ما در حاکمیت یکی از مسئولیت‌های رسانه‌هاست، اظهار کرد: ما معتقدیم رسانه‌ها هم باید نگاه ما در حاکمیت را برای مردم تبیین و هم نگاه مردم را به ما منعکس کنند، بنابراین معتقدیم باید کار رسانه‌ای یک جاده دوطرفه باشد.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: زمانی که من به عنوان تولیت آستان قدس رضوی به مشهد رفتم، مدیر مسئول روزنامه قدس را به دفتر خود دعوت کردم و به ایشان گفتم همانطور که حرف‌های تولیت آستان را برای مردم منتشر می‌کنید، در یک ستون مجزا نظرات مردم را نیز به ما منعکس کنید. ایشان در پاسخ به این مطالبه من پرسید که آیا همه سخنان و مطالبی را که مردم می‌گویند، در روزنامه منعکس کنیم که من به وی پاسخ دادم تمام مطالبی را که مردم در رابطه با من مطرح می‌کنند، منتشر کنید و ایشان همین کار را کرد، بنابراین باور من همین است و اعتقاد دارم که باید هم سخنان مسئولان و هم سخنان مردم منتقل شود و این امر اعتماد مردم را افزایش خواهد داد.

تلقی فساد فراگیر در جامعه یک تلقی بسیار غلط است

آیت‌الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه تلقی فساد فراگیر در جامعه یک تلقی بسیار غلط است، گفت: ما باید خبر‌هایی را در جامعه منتشر کنیم که برای مردم ایجاد اطمینان کند. اینکه بگوییم مجرمی محاکمه یا زمینه‌ای فسادزا در کشور اصلاح شد، برای مردم اطمینان ایجاد می‌کند، اما اینکه مدام بگوییم فساد، فساد، این برای کشور اطمینان ایجاد نمی‌کند، اطمینان ایجاد کردن در گرو اقدام و عمل است.
وی تصریح کرد: قانونگذار تأکید دارد که احکام قضایی بعد از قطعیت حتماً باید منتشر شود. در این رابطه نسبت به برخی موارد الزام وجود دارد و همه بنا داریم در مواردی مثل فساد اقتصادی حتماً موارد را در اختیار رسانه‌ها بگذاریم و علاوه بر حکم، جهات تبلیغی و اقناعی را به رسانه‌ها ارائه دهیم تا همه در جریان قرار بگیرند.


نمای نزدیک:

تأکید مدیرمسئول «جوان» بر پرچمداری آزادی‌های مشروع در دستگاه قضا

مدیر مسئول روزنامه جوان از جمله مدیران رسانه‌ای حاضر در نشست با آیت‌الله رئیسی بود که در ابتدای نشست نظرات خود را پیرامون دستگاه قضایی و بحث رسانه بیان کرد.
عبدالله گنجی برگزاری چنین جلسه‌ای با این کیفیت و کمیت را بی‌سابقه دانست و بر ضرورت ایجاد ساز و کار‌هایی برای گسترش آزادی‌های مشروع و افزایش سرمایه اجتماعی قوه قضائیه از طریق اقداماتی نظیر ایجاد سامانه انتشار اموال مسئولان تأکید کرد.

وی ادامه داد: یکی از اموری که ما رسانه‌ای‌ها خیلی به آن نیاز داریم آرامش قضایی است و در یکی دو ماهی که آیت الله رئیس در رأس دستگاه قضایی حضور دارد، ما این آرامش را احساس می‌کنیم. مدیرمسئول روزنامه جوان تصریح کرد: معتقدیم پرونده‌های قضایی باید با آرامش و دور از تنش پیش رود، برای نمونه زمانی که حسین فریدون محاکمه شد، ما برادر وی یعنی حسن روحانی را وارد پرونده نکردیم و لزومی هم نداشت یا الان که رضوی در حال محاکمه است، ما موضوع را به شریعتمداری وزیر کار مرتبط نمی‌کنیم.

گنجی تصریح کرد: قدرت قهریه نظام که تبلور آن در دستگاه قضائیه است یک هماوردی به نام قدرت اجتماعی پیدا کرده است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند محکومیت در نظام اسلامی ننگ ابدی است، اما الان اینچنین نیست و فردی که محکوم می‌شود احساس می‌کند محبوب شده است، بنابر این باید این نگرش را ایجاد کنیم که محکومیت در نظام جمهوری اسلامی ننگ ابدی است و این امر از مسیر اقناع ممکن است.
گنجی تصریح کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند قوه قضائیه باید پرچمدار آزادی‌های سیاسی و اجتماعی باشد، این فرمایش حضرت آقا بسیار هوشمندانه است، اما ما تاکنون دستورالعملی در این رابطه ندیده‌ایم، برای مثال آقایی که می‌خواهد در مشهد سخنرانی کند چرا دادستان مشهد جلوی او را می‌گیرد و همین آقا فردا سخنانی را که می‌خواست در مشهد بزند، در شیراز و جا‌های دیگر می‌گوید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار