کد خبر: 956155
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۲
شرایط نامناسب اقتصادی کشور رئیس فدراسیون فوتبال را بر آن داشته تا از باشگاه‌های لیگ برتری بخواهد از برگزاری اردو‌های برون‌مرزی چشم‌پوشی کنند. خواسته‌ای که قانونی نیست و خیلی زود با واکنش منفی باشگاه‌های لیگ برتری مواجه شد.
دنيا حيدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: جمعه شب بود که رئیس فدراسیون در مصاحبه‌ای با خبر شبانگاهی شبکه یک سیما از توصیه به باشگاه‌ها در خصوص اردو‌های پیش‌فصل گفت: «در جلسه‌ای که با وزیر ورزش و مدیران ۱۶ باشگاه لیگ برتری داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که تیم‌ها به اردوی خارجی نروند. در واقع ما دیگر مجوز برگزاری اردوی خارجی را صادر نمی‌کنیم و از تیم‌ها می‌خواهیم که از امکانات داخلی استفاده کنند.»

صحبت‌های تاج به مزاج تیم‌های لیگ برتری خوش نیامده، به طوری که مسعود تابش، مدیرعامل سپاهان در واکنش به پیشنهاد غیررسمی رئیس فدراسیون فوتبال می‌گوید: «در این مورد باید فدراسیون به ما ابلاغیه بدهد. این حرف‌ها به خاطر شرایط نامناسب اقتصادی و ارزی کشور است که بیراه هم نیست، اما قبل از بازی با پرسپولیس در این مورد نمی‌توانم صحبت کنم، چون نمی‌خواهم برداشت اشتباهی از حرف‌هایم شود.» مدیرعامل پرسپولیس هم به‌طور ضمنی مخالفت خود را با صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال اعلام می‌کند: «در گذشته هم گفتم به چیزی که ابلاغ می‌شود، توجه می‌کنیم. در مصاحبه ممکن است منظور به شکل دیگری منعکس شود و با حرف اصلی متفاوت باشد. فعلاً هیچ نامه و بخشنامه‌ای از وزارت ورزش، سازمان لیگ و فدراسیون که مسائل فوتبال زیر نظر آنهاست به ما اعلام نشده است. البته باید به دو نکته مهم توجه شود. باید این مسئله شامل حال اردویی که اسپانسر هزینه‌اش را پرداخت می‌کند، نشود. همچنین باید به باشگاه‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند توجه بیشتری شود، چراکه در آنجا نیاز به حضور با آمادگی بیشتر است.» نبی، عضو هیئت مدیره پرسپولیس هم در تکمیل صحبت‌های عرب می‌گوید: «منظور تاج با تیم‌هایی است که در لیگ قهرمانان آسیا حضور ندارند. پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیاست و قاعدتاً اردو‌ها باید بر اساس نقطه‌نظرات سرمربی برگزار شود. ضمن اینکه حرف‌های تاج مصاحبه بوده، نه ابلاغیه و اگر تصمیمی در این راستا گرفته شود، باید دستورالعملش بیاید تا آن را تجزیه و تحلیل کنیم.»

پایبندی به شعارهایی، چون اقتصاد مقاومتی، آن‌هم در شرایط این روز‌های مملکت که هرچه ارز کمتری از کشور خارج شود به سود مردم است، در صورتی به نتیجه می‌رسد که تاج، فدراسیون و حتی وزارت ورزش گامی در راستای عملی کردن این شعار‌ها بردارند. در غیر این صورت وقتی تیم ملی بزرگسالان ایران در طول مدتی که کی‌روش در ایران بود نتوانست یک کمپ مجهز در سراسر کشور پیدا کند یا همین استقلال در پایتخت ایران هر روز به دنبال زمین تمرین می‌گردد و هنوز هم نتوانسته به گزینه ایده‌آل خود دست یابد، چطور می‌توان با یک مصاحبه‌ای که حتی شکل ابلاغیه نیز به خود نگرفته، انتظار داشت تیم‌های باشگاهی از برگزاری اردو‌های خارجی که به‌زعم مربیان و بدنساز‌های تیم‌ها برگزاری آن در کشور‌های اروپایی با کمپ‌های مجهز می‌تواند تیم‌های ایرانی را در سطح کیفی بالاتری از لحاظ بدنی قرار دهد، صرف‌نظر کنند.

برگزاری اردو‌های آماده‌سازی در داخل کشور بدون شک اتفاق بسیار خوبی است، اما این مسئله مستلزم مهیا بودن زیرساخت‌های داخلی است. منع برگزاری اردو‌های خارجی نیازمند یک برنامه و قانون حساب شده است تا داستان سقف قرارداد‌هایی که ردوبدل شدن پول‌های میلیاردی را به دنبال داشت، تکرار نکند. برای نمونه باشگاه پرسپولیس مدعی است از کانادا، قطر و چند کشور دیگر پیشنهاد اردوی رایگان دارد. این تیم تعطیلات نیم‌فصل را هم به دعوت قطری‌ها به‌طور رایگان در کمپ اسپایر سپری کرد. عدم دقت‌نظر در وضع قانون در این زمینه می‌تواند باعث افزایش پیشنهاد رایگان برپایی اردو‌های خارجی شود که در آن صورت تشخیص دادن واقعی بودن یا نبودن این پیشنهاد رایگان همچون داستان سقف قرارداد‌ها سخت خواهد شد.
 
البته عدم برگزاری اردو‌های خارجی تنها مسئله‌ای نیست که فوتبال باشگاهی این روز‌ها به واسطه صحبت‌های تاج با آن درگیر است. گفته می‌شود بخش مهم صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال در دیدار با نماینده‌های مردم در مجلس در خصوص جلسه با مدیران فوتبالی طی هفته‌های اخیر و دستور عدم جذب مربی و بازیکن خارجی از سوی باشگاه‌های لیگ برتری بوده است. تصمیمی که قلعه‌نویی قبل از هر کسی به آن واکنش نشان داده است: «قبلاً هم شاهد اتخاذ تصمیم‌های آبکی بوده‌ایم. یک زمانی سقف قرارداد گذاشتند و قیمت بازیکنان را از ۸۰ میلیون بردند به ۴۵۰ میلیون و بعد هم طرح شکست خورد، چون مطالعه نکرده بودند. نمی‌شود که از بازیکنان و مربیان خارجی استفاده نکرد و ارتباط را قطع کرد. ان‌شاءالله مسئولان به سمت و سویی دیگر بروند. نمی‌شود که به یک دکتر متخصص گفت که شش ماه با جایی ارتباط نداشته باش. اینطور نمی‌شود که ارتباط برقرار نکرد. آمدن بازیکن و مربی خارجی به فوتبال ما کمک می‌کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار