کد خبر: 956064
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
چرا نرخ خانه ناگهان چنین رشدی کرد؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا عوامل گرانی مسکن را بدانید.

قیمت مسکن هر روز در حال تغییر است و در این میان افرادی که هنوز موفق به خرید خانه نشده‌اند، هر روز بیش از پیش خود را از رویای خرید خانه دور می‌بینند.

افرادی که تا همین سال گذشته با اندک سرمایه‌ای که داشتند و به امید دریافت تسهیلات و وام‌های بانکی، خانه‌دار شدن خود را دور از تحقق نمی‌دیدند، حالا با افزایش ناگهانی نرخ خانه دیگر امیدی به خانه‌دار شدن ندارند و سرمایه خود را باید برای اجاره خانه صرف کنند.

اما دلیل چیست و چرا نرخ خانه ناگهان چنین رشدی کرد؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا عوامل گرانی مسکن را بدانید.

رشد نرخ تورم

رشد تورم از دلایل مهم گرانی هر کالا و خدماتی و از جمله مسکن است. در سال‌های اخیر نیز رشد نرخ تورم و عدم مهار آن موجب شده است که در بازار مسکن نوسانات شدیدی را تجربه کنیم.

کارشناسان حوزه مسکن بر این باورند که زمانی که تورم بالایی دراقتصاد به وجود می‌آید، مردم تلاش می‌کنند تا ارزش سرمایه‌های خود را بالا ببرند و از همین رو دارایی خود را به کالایی تبدیل می‌کنند که می‌تواند ارزش خود را حفظ کند. به همین دلیل به سراغ خرید ملک رفته و این موضوع در کنار رشد تورم به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود.

البته این اتفاقی است که در بازار تمام کالا و خدمات از طلا و نقره گرفته تا ملک و خودرو و حتی مواد غذایی و... رخ داده است و از نظر کارشناسان حوزه مسکن تا زمانی که نرخ تورم مهار نشود، وضعیت بازار مسکن به همین منوال است. به گفته آنها در حال حاضر شاهد رشد 3 برابری ملک در مناطق مختلف تهران و کشور هستیم. به عنوان مثال بودجه‌ای که برای خرید آپارتمان در ارم مورد نیاز بود، حالا برای رهن کامل خانه‌ای در یک محله متوسط در تهران کافیست.

افزایش قیمت نهاده‌های ساختمان فلزی

این یک حقیقت است که نرخ مسکن تا حد زیادی به نرخ مصالح و نهاده‌های ساختمانی وابسته است و هر افزایش قیمتی به رشد قیمت مسکن منجر می‌شود. پس موضوع عجیبی نیست اگر بگوییم که افزایش نرخ نهاده‌های ساختمانی فلزی در حدی بوده است که تب گرانی ملک در محله‌های مختلف تهران و در کل ایران را در پی داشته است.

بررسی آمار و ارقام ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، گویای این امر است که نرخ نهاده‌های ساختمانی در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته در حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است و این موضوع یکی از دلایل گرانی مسکن است.

به عنوان در گروه ایزوگام و قیر، چوب، آهن آلات، میلگرد و پروفیل در و پنجره با رشد چشمگیر قیمت طی یکسال اخیر مواجه بودیم که این سه گروه از مصالح ساختمانی که بیشترین تورم را در میان سایر گروه‌های نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران کردند از شروع ساخت و ساز تا زمان تکمیل واحدهای مسکونی، مورد نیاز سازندگان هستند و به همین دلیل تاثیر زیادی بر نرخ مسکن گذاشته‌اند.

افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی غیرفلزی

به غیر از افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی فلزی در بازار مصالح ساختمانی غیرفلزی مانند سیمان، چوب، رنگ، سنگ و... نیز شاهد رشد قیمت هستیم که این موضوع نیز روند صعودی نرخ مسکن را تشدید کرده است.

در این زمینه موضوعی که وجود دارد این است که افزایش قیمت مصالح ساختمانی غیرفلزی متفاوت است. به عنوان مثال، سیمان در بسته‌بندی و بارگیری افزایش قیمت داشته است؛ اما از سوی دیگر از سال ۱۳۹۲ به دلیل رکود کاری، تولیدکننندگان نتوانسته‌اند افزایش سالانه قیمت‌ها را با توجه به تورم سالیانه اعمال کنند و تخفیف هایی ارائه می‌شد که حباب در بازار ایجاد می‌کرد.

در نهایت این حباب‌ها تعادل بازار مصالح ساختمانی و در پی آن بازار مسکن را به هم زد و وضعیت بازار مسکن را در حدی وخیم کرد که در شرایط فعلی کمتر کسی می‌تواند پیش‌بینی درستی از وضعیت آینده مسکن داشته باشد.

رشد نرخ زمین

در کنار رشد نرخ تورم و افزایش نهاده‌های ساختمانی فلزی و غیرفلزی، نباید از زمین غافل شد. بر اساس بررسی‌های انجام شده در یکسال اخیر نرخ زمین و به ویژه زمین‌هایی با موقعیت مکانی مطلوب در حد چشمگیری افزایش یافته است که این موضوع به رشد قیمت مسکن منجر شده است.

 این موضوع در تمام مناطق و به ویژه در قسمت شمالی شهر و همچنین شهرستان‌ها محسوس است.

همچنین نرخ زمین‌های کشاورزی در حد قابل توجهی افزایش یافته است. زمین‌هایی که با تغییر کاربری به ویلا و آپارتمان‌های لوکس تبدیل می‌شوند و به محیط زیست لطمه می‌زنند.

افزایش حقوق و دستمزد کارگران ساختمانی

اگرچه کارگران ساختمانی روزمزد جزو قشر مظلوم جامعه هستند، اما رشد نرخ تورم به افزایش حقوق و دستمزد کارگران ساختمانی روزمزد و قراردادی منجر شده است و همین موضوع موجب شده است که هزینه تمام شده در حوزه ساختمان‌سازی افزایش یابد. سازندگان نیز هزینه‌های خود را از محل فروش تامین کرده و این موضوع به خودی خود بر افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است.

اعتبارات بانکی

تسهیلات و اعتبارات بانکی در بخش ساخت و عرضه مسکن همواره در اختیار سازندگان بوده و کاهش و افزایش چنددرصدی نرخ سود تسهیلات اثر قابل توجهی در قیمت تمام شده و عرضه مسکن ندارد، لذا در این صورت اگر به اثرگذاری این عامل از سمت تقاضا توجه کنیم، مشاهده می‌کنیم که افزایش اعتبارات بانکی و تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات در افزایش تقاضای موثر در بخش مسکن قابل توجه بوده است.

ما برخی از عواملی که بر رشد نرخ مسکن در سال‌های اخیر و به ویژه یکسال گذشته موثر بوده است را معرفی کردیم، در شرایط فعلی اگر قصد خرید آپارتمان در کاشانک، سوهانک، ولنجک، ونک و یا مرکز یا جنوب شهر و به صورت کلی هر کجای شهر تهران را داشته باشید، باید مبلغی بیش از ۲ برابر سال گذشته صرف کنید تا شاید بتوانید خانه دلخواهتان را خریداری کنید. توصیه ما به شما این است که در چنین وضعیتی اگر با کمک وام و... موفق به تامین هزینه خرید خانه شدید، حتما به نکات ایمنی توجه کنید تا مبادا در دام افراد سودجو بیفتید و در مورد ملکی که قصد خرید آن را دارید تحقیق و بررسی کرده و نظر یک کارشناس حوزه مسکن را در مورد ملک مورد نظرتان جویا شوید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار