کد خبر: 955988
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
انتشار مصاحبه فاکس‌نیوز همزمان با توئیت تهدید رئیس‌جمهور امریکا
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که در هفته‌های اخیر ظاهراً ژست دیپلماتیک به خود گرفته و از مذاکره با ایران سخن می‌گوید برای چندمین بار احتمال جنگ با ایران را رد کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رئیس‌جمهور امریکا دو شنبه روز چندان متعادلی را پشت سر نگذاشت. ترامپ اول به خبرنگار فاکس‌نیوز تاخت که چرا نامزد دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۰ را روی آنتن برده، بعد به نماینده جمهوریخواهی حمله کرد که استیضاحش را پیش کشیده و دست آخر هم، همزمان با انتشار مصاحبه چند روز قبل خود با فاکس‌نیوز که در آن گفته بود «دنبال جنگ با ایران نیستم» یک توئیت کم‌سابقه علیه ایران منتشر کرد: «اگر ایران جنگ بخواهد، رسماً کارش تمام است.» این توئیت رئیس‌جمهور امریکا را محمدجواد ظریف پاسخ داد و به او یادآوری کرد به تحریک «تیم ب» به دنبال کاری نباشد که اسکندر و چنگیز قادر به انجام آن نبودند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که در هفته‌های اخیر ظاهراً ژست دیپلماتیک به خود گرفته و از مذاکره با ایران سخن می‌گوید برای چندمین بار احتمال جنگ با ایران را رد کرد. ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز که چند روز گذشته انجام شده، اما به تازگی منتشر شده، به نوعی از مواضع جنگ‌طلبانه برخی مسئولان دولتش علیه ایران عقب‌نشینی کرد. ترامپ در این مصاحبه ضمن تأکید بر اینکه خواهان جنگ با ایران نیست، گفت: «جنگ به اقتصاد ضربه می‌زند و ما تنها می‌خواهیم که ایران ما را تهدید نکند». رئیس‌جمهور امریکا با اشاره به پرهزینه بودن جنگ و تلاش وی برای دوری از وقوع جنگ با ایران گفت: «با وجود تمام چیز‌هایی که در حال رخ دادن است، من کسی نیستم که اعتقادی به جنگ داشته باشم، زیرا جنگ به اقتصاد ضربه می‌زند، جنگ مهم‌تر از همه، به کشته شدن مردم منجر می‌شود. اگر حمله‌ای به ایران انجام دهیم اقتصادی است». عقب‌نشینی ترامپ از مواضع جنگ‌طلبانه با ایران درحالی است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در هفته‌های اخیر بر طبل جنگ با ایران می‌کوبد. سیاست‌های جنگ‌طلبانه بولتون، حتی ترامپ را نیز کلافه کرده است و او در اظهاراتی گفته بود که «با دست فرمان بولتون، امریکا باید در چند جبهه در جهان بجنگد.»
ترامپ در ادامه گفت‌وگوی خود به‌رغم تأکید بر عدم تمایل برای ورود به تقابل نظامی با ایران مدعی شد: «من به ایران اجازه داشتن تسلیحات هسته‌ای را نمی‌دهم. خواستار جنگ نیستم، اما با اوضاعی همچون ایران روبه‌روهستید. شما نمی‌توانید به آن‌ها اجازه داشتن تسلیحات بدهید». ترامپ در مصاحبه خود بار دیگر ایران را معضل تلقی کرد و مدعی شد: «ایران سال‌هاست که [برای امریکا]معضل شده است. توافق باراک اوباما با ایران نمایشی وحشتناک بود، زیرا این توافق تأکید داشت که پنج سال دیگر مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باز است و ما نمی‌خواهیم کشوری چنین امکانی داشته باشد». رئیس‌جمهور امریکا در ادامه به بازگشت برخی از اموال بلوکه شده ایران طبق برجام مدعی شد: «طبق برجام ۸/۱ میلیارد دلار پول نقد به ایران داده شد که مبلغ بسیار هنگفتی بود و یک توافق وحشتناک با ایران حاصل شد و ما حتی اجازه بازدید از مهم‌ترین سایت‌های این کشور از جمله سایت نظامی و اقداماتی که انجام می‌دهند را پیدا نکردیم». ادعای ترامپ برای بازگشت سرمایه‌ها به ایران، درحالی است که از زمان اجرای برجام در سه سال گذشته، میلیارد‌ها دلار از اموال ایران به دلیل تحریم‌های امریکا در بانک‌های خارجی بلوکه شده است و واشنگتن اجازه بازگشت آن‌ها را نمی‌دهد.
ترامپ در پاسخ به سؤال فاکس‌نیوز درباره وعده انتخاباتی ۲۰۱۶ برای عدم ورود به جنگ‌های احمقانه گفت: «من نمی‌خواهم آن‌ها سلاح داشته باشند و نتوانند ما را تهدید کنند. اما من کسی نیستم که خواهان جنگ باشم». وی بار دیگر خواستار مذاکره با ایران شد و به‌رغم تأکید بر عدم تمایل برای ورود به تقابل نظامی با ایران گفت: «من توافق هسته‌ای ایران را پایان دادم و در واقع، باید به شما بگویم که فکر نمی‌کردم تحریم‌ها تا این اندازه مؤثر باشد. در مجموع، اقتصاد این کشور ویران شده است». ترامپ درصدد است با افزایش تحریم‌ها بتواند ایران را وادار به مذاکره کرده و توافق جدیدی را به نام خود ثبت کند، اما مقامات ایرانی بار‌ها گفته‌اند که به دلیل بدعهدی‌های امریکا، توافق جدیدی در کار نخواهد بود. ترامپ حتی برای اینکه تمایل خود برای مذاکرات جدید با ایران را باورپذیرتر کند، شماره خصوصی خود را به سفارت سوئیس در تهران داده است تا ایرانی‌ها به او زنگ بزنند.

لحن تهدیدآمیز
هرچند ترامپ در مصاحبه با فاکس‌نیوز، سعی کرده بود در به کار بردن الفاظ تهدیدآمیز علیه ایران جانب احتیاط را رعایت کند، اما همزمان با انتشار متن این مصاحبه، در اقدامی کم سابقه سخنان تهدیدآمیزی علیه ایران بیان کرد. ترامپ در ادامه لفاظی‌های خود در حساب توئیتری خود خطاب به ایران نوشت: «اگر ایران می‌خواهد بجنگد این رسماً پایانش خواهد بود، هرگز دوباره امریکا را تهدید نکنید». معلوم نیست که لحن تهدیدآمیز ترامپ در واکنش به کدام تهدیدات از سوی ایران بوده است، اما او روز دو شنبه ظاهراً تعادل روانی در به کار بردن الفاظ نداشته است و علاوه بر ایران، رسانه‌ها و نمایندگان کنگره را نیز مورد حمله قرار داده است. ترامپ در واکنش به یک نماینده جمهوریخواه که گفته بود «رفتار ترامپ به آستانه استیضاح رسیده است»، این عضو جمهوریخواه را «آدم بی‌عرضه و بازنده» توصیف کرد. ترامپ همچنین بار دیگر در توئیتی به اخبار جعلی برنامه‌های سیاسی رسانه‌ها تاخت و به دستاورد‌های اقتصادی خود در کشور اشاره کرد.

پاسخ ظریف
لفاظی‌های تهدیدآمیز ترامپ علیه ایران بلافاصله از سوی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران پاسخ داده شد. ظریف دیروز در واکنش به سخنان تهدیدآمیز ترامپ، در صفحه توئیتر خود نوشت: «هرگز یک ایرانی را تهدید نکن». وزیر خارجه ایران نوشت: «دونالد ترامپ با تحریک تیم‌ب، امیدوار به دستیابی به چیزی است که اسکندر (مقدونی)، چنگیز (خان) و دیگر غاصبان نتوانستند به آن دست یابند. ایرانی‌ها برای هزاران سال پابرجا باقی مانده‌اند، اما غاصبان همه کنار رفتند». ظریف افزود: «تروریسم اقتصادی و تهدید به نسل‌کشی باعث پایان دادن به ایران نخواهد شد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید. احترام بگذارید، این روش (احترام گذاشتن) جواب می‌دهد.»

افزایش گشت‌های امنیتی در خلیج فارس
در پی بروز تنش‌ها بین ایران و امریکا در هفته‌های اخیر، کشور‌های عربی تدابیر امنیتی خود در منطقه را تشدید کرده‌اند. به گزارش اسپوتنیک، کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس گشتی‌های امنیتی خود را در آب‌های سرزمینی بین‌المللی افزایش دادند. در بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا مستقر در بحرین، آمده است: «کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس تقویت گشتی‌های امنیتی در آب‌های سرزمینی بین‌المللی را به ویژه برای برقراری ارتباط و هماهنگی با یکدیگر در حمایت از همکاری‌های دریایی منطقه‌ای و عملیات امنیتی در خلیج فارس از روز شنبه آغاز کرده‌اند». افزایش گشتی‌های امنیتی کشور‌های عضو شورای همکاری به دنبال حادثه فجیره که در آن به گفته وزارت خارجه امارات، به چهار کشتی تجاری و باری آسیب رسیده است، صورت گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار