کد خبر: 955983
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷
قاتلی خاموش که اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در ایران و جهان است و در کشورمان سالانه ۱۰۰ هزار مرگ به دلیل فشار خون بالا اتفاق می‌افتد. حالا وزارت بهداشت با هدف پیشگیری از تبعات فشار خون و کنترل به موقع این عارضه یک طرح ملی را راه‌اندازی کرده است. بسیج ملی کنترل فشارخون، از ۲۷ اردیبهشت‌ماه همزمان با روز جهانی فشارخون، با شعار «فشارخون؛ بدانیم و اقدام کنیم...» در سراسر کشور، آغاز شده و قرار است این طرح تا ۱۵ تیر سال جاری، ادامه یابد.
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: مطالعه روندبار بیماری‌های کشور دربازه زمانی ۱۳۹۴- ۱۳۶۹ نشان داده که فشار خون بالا از جمله مهم‌ترین عوامل خطر تهدیدکننده سلامت مردم و اصلی‌ترین عامل مرگ‌ومیر در جهان و ایران است. مرگ زودرس ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی معلول این بیماری بوده و بالغ بر نیمی از کل موارد مرگ در کشور را به خود اختصاص داده است.

کنترل فشار ۴۰ میلیون ایرانی بالای ۳۰ سال
اگر فشارخون به موقع تشخیص داده شود قابل کنترل است، اما برآورد‌ها نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد مبتلایان به فشارخون بالا، از این مسئله آگاهی ندارند. به همین خاطر هم بناست در طرح ملی بسیج کنترل فشار خون ۴۰ میلیون نفر از افراد بیشتر از ۳۰ سال کشور تحت پوشش سنجش فشارخون قرار گیرند. به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت در بسیج ملی کنترل فشارخون، افرادی که فشارخون بالایی دارند برای درمان به مراکز بهداشتی و درمانی ارجاع می‌شوند تا تحت‌نظر قرار گیرند. وی تصریح می‌کند: «البته پرونده الکترونیک سلامت تا پایان خردادماه مستقر می‌شود و تمامی اطلاعات مربوط به سلامت مردم از جمله فشارخون آن‌ها در این سامانه ثبت می‌شود.»

مرگ زودرس و ناتوانی
آنطور که وزیر بهداشت می‌گوید، در سال ۹۶ حدود ۳۸۰ هزار مرگ در کشور گزارش شد که ۳۱۳ هزار مورد آن به دلیل بیماری‌های غیرواگیر بود که از این ۳۱۳ هزار مورد، ۱۶۱ هزار مورد به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی و حدود ۹۷ هزار مورد از مرگ‌و‌میر مردم ایران مستقیماً به دلیل فشار خون بوده است. زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه شیوع فشار خون بالا در ایران حدود ۱۸ درصد گزارش شده و مصرف زیاد نمک، یکی از دلایل اصلی آن به شمار می‌رود، می‌افزاید: «فشار خون بالا علت ۶ /۷ میلیون مرگ زودرس و ۹۲ میلیون ناتوانی و عوارض ناشی از بیماری در جهان بوده است.»

بسیج ملی دو مرحله‌ای
علیرضا مهدوی، معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درباره چگونگی اجرای این طرح اینگونه توضیح می‌دهد: «در نیمه اول مدت زمان اجرای «بسیج ملی کنترل فشار خون» تمرکز روی آموزش، آگاهی و اطلاع‌رسانی است، زیرا به دلیل تقارن آن با ماه مبارک رمضان فشار خون افراد به دلیل روزه‌داری کمتر از میزان واقعی نشان داده می‌شود و در این طرح، تا ۱۷ خردادماه تمرکز بیشتر روی آموزش، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم و ارائه‌دهندگان خدمت خواهد بود و سپس از عید فطر، اندازه‌گیری‌های فشار خون در ایستگاه‌های ثابت، سیار و همچنین مراکز و پایگاه‌های سلامت معاونت بهداشت انجام می‌شود.» به گفته وی در سامانه یک‌پارچه بهداشت «سیب» نیز یک خدمت به صورت ویژه طراحی شده است که مطابق آن هر فرد بالای ۳۰ سال به مراکز بهداشتی برای دریافت خدمت مراجعه کند، فشار خونش اندازه‌گیری خواهد شد. علاوه بر این، یک سامانه نیز برای خوداظهاری افراد به آدرس salamat. gov. ir طراحی شده است.
آنطور که دکتر مهدوی می‌گوید، وزارت بهداشت بعد از اتمام زمان طرح نیز از طریق شماره تلفن همراه و کد ملی افراد، درمان افرادی که نیاز به مراقبت دارند و در طول «بسیج ملی کنترل فشار خون» شناسایی شده‌اند را پیگیری می‌کند که این درمان نیز از اصلاح الگوی غذایی افراد تا درمان دارویی را در بر می‌گیرد و همه افراد در این طرح دارو دریافت نخواهند کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
1
0
خوب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار