کد خبر: 955982
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵
یک: سال از سقوط جمعیت ایران به زیر نرخ جایگزینی می‌گذرد و هنوز تدبیری برای رساندن جمعیت به بالای نرخ جایگزینی اندیشیده نشده است. این در حالی است که هم‌اکنون ۶۷ درصد جمعیت کشور ما دربازه سنی ۶۹- ۱۵ سال قرار دارند که این بدین معناست، غالب جمعیت کشور همچنان جوانان هستند و پنجره جمعیتی کشور هنوز باز است، اما پنجره جمعیتی ایران تنها تا سال ۱۴۲۰ باز خواهد بود و می‌توان تدابیری را برای تغییر ترکیب جمعیتی کشور اندیشید و پس از این با بسته‌شدن پنجره جمعیتی دیگر فرصت را از دست داده‌ایم؛ از دست رفتن فرصت برای ترمیم جمعیت کشور همین حالا هم دارد خودنمایی می‌کند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: دو: آنطور که حامد برکاتی رئیس اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفته است: در هشت سال گذشته ازدواج در کشور ۳۰ درصد کاهش یافته است. در سال ۱۳۹۰، ۱۳ میلیون جوان در شرف ازدواج قرار داشتند و ازدواج نکرده بودند و این رقم در سال ۹۶ به بیش از ۱۱میلیون رسیده است؛ موضوعی که از نگاه وی یکی دیگر از نشانه‌های کاهش جمعیت است. از سوی دیگر کاهش ازدواج در جامعه خود می‌تواند چالش‌های جمعیتی را عمیق‌تر کند، به خصوص وقتی چنین چالشی در کنار معضل افزایش سن ازدواج قرار گیرد؛ چراکه افزایش سن ازدواج به معنای کاهش شانس باروری است. آمار‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۵ میانگین سن مناسب ازدواج دختران ۲۴ سال و برای پسران ۵ /۲۷ سال بود، اما این سن روز به روز افزایش می‌یابد و اگر روزگاری افراد ۳۰ ساله یکی دو فرزند داشتند، حالا ازدواج دختران و پسران بالای ۳۰ سال به پدیده‌ای عادی در سطح جامعه تبدیل شده است.
سه: کاهش ازدواج از یک سو و افزایش سن ازدواج از سوی دیگر تبعات عمیقی بر نرخ رشد جمعیت و میزان موالید دارد، به گونه‌ای که ایران در سال ۱۳۹۷ در سقوط یکی دیگر از شاخص‎های جمعیت شناختی خود رکورد زد! تعداد تولد‌های کل کشور در فاصله یک ساله ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ بیش از ۱۲۰ هزار تولد کاهش یافت. به عبارت دیگر با استمرار نرخ منفی موالید کل کشور، تنها طی یک‌سال حدود ۶ درصد از کل تعداد تولد‌های کشور را از دست داده‌ایم. اما این روند طی سال‌های اخیر همچنان نزولی بوده است.
چهار: جمعیت‌شناسان معتقدند اگرچه نرخ رشد سالانه جمعیت ۲۴ /۱ صدم عنوان می‌شود، اما نرخ رشد هندسی نسلی ایران به حدود ۱۰ /۱ درصد رسیده، یعنی در مرز صفر قرار گرفته و فاصله نسلی ما ۳۳ سال است، این بدین معناست که ایران در حال واردشدن به شرایط تله جمعیتی است؛ امری که اگرچه به لحاظ نظری امکان تغییر آن وجود دارد، اما به لحاظ عملی هیچ کشوری هنوز نتوانسته از این تله عبور کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار