کد خبر: 955920
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵
مبینا صدیقی
سرا‌های دانشجویی در واقع همان خوابگاه‌های دانشجویی هستند که مسئولان ذیربط سعی کردند فضای کسل‌کننده‌شان را با تغییر نام، عوض کنند. قائم‌مقام صندوق رفاه دانشجویان در اولین نشست رؤسای اداره امور خوابگاه‌های دانشگاه‌های منطقه ۶ کشور از عزم عمومی برای تغییر نام «خوابگاه دانشجویی» به «سرای دانشجویی» جهت تغییر در روحیه دانشجویان و ساز و کار خوابگاه‌ها خبر داد تا شاید تغییر این نام، از بار منفی و کسل‌کننده خوابگاه‌ها کم کند.

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم هر سال، شعار هفته سرا‌های دانشجویی را متناسب با نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری انتخاب می‌کند. سال ۹۷ رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، شعار کلی هفته سرا‌های دانشجویی را «سرا‌های دانشجویی و حمایت از کالای ایرانی» انتخاب کرد و حالا هم «رونق تولید»، نامی که رهبر معظم انقلاب برای سال ۹۸ برگزیدند را دستمایه شعار هفته سرا‌های دانشجویی قرار داده‌اند و «سرا‌های دانشجویی عرصه نوآوری، مهارت‌محوری و رونق تولیدات دانشجویی» سرلوحه هفته این سرا‌ها در اردیبهشت ماه است.

رونق تولیدات دانشجویی

هفته سرا‌های دانشجویی به منظور تمرکز و توجه بیشتر به مسائل خوابگاه‌های دانشجویی، انعکاس مشکلات موجود به صورت برنامه‌ریزی شده و هدفمند، ایجاد هماهنگی و تعامل با سازمان‌ها، جلب مشارکت و هدایت کمک‌های خیرین و نهاد‌ها و برنامه‌ریزی در راستای مرمت و توسعه سرا‌های دانشجویی، هر ساله در اردیبهشت برگزار می‌شود. زمان برگزاری هفته سرا‌های دانشجویی توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد. بر این اساس، هفته سرا‌های دانشجویی با شعار «سرا‌های دانشجویی عرصه نوآوری، مهارت‌محوری و رونق تولیدات دانشجویی» برگزار می‌شود.
در همین راستا مدیران صندوق رفاه دانشجویان با تغییر نام و البته اختصاص هفته‌ای در سال برای سرا‌های دانشجویی، تلاش دارند فضا را بهبود ببخشند. روز‌های هفته سرا‌های دانشجویی امسال هر کدام نامی جدا داشت و به موضوعی متفاوت پرداخت.

شبیه‌سازی جامعه در سرا

«ارتقای توانایی فردی، کسب مهارت‌های زندگی و مشارکت اجتماعی» در هفته سرا‌های دانشجویی است. مهارت‌های زندگی معمولاً در قالب سرفصل‌هایی در کتاب‌های درسی و حتی برگزاری کلاس‌های آزاد برای افزایش توانایی‌های روانی و اجتماعی افراد تعریف می‌شود تا فرد واکنش منطقی و مؤثری در برابر فراز و نشیب‌های زندگی از خود نشان دهد.
حالا سرا‌های دانشجویی، جوانِ دانشجو را هدف قرار داده‌اند که از تجربه بالایی در مواجهه با بحران‌ها برخوردار نیست و ممکن است با اتخاذ تصمیمات اشتباه، آینده خود را از مسیر موفقیت خارج کند. همچنین سرا‌های دانشجویی سعی دارند با شبیه‌سازی جامعه، روابط و مشارکت اجتماعی دانشجویان را گسترش دهند تا جامعه را از فردگرایی و خودخواهی در امان نگه دارند.

موسیقی لری در دانشگاه تهران

دانشگاه تهران، یکی از دانشگاه‌هایی است که هفته سرا‌های دانشجویی را به صورت جدی دنبال می‌کند تا فضای خوابگاه‌ها را برای دانشجویانِ دور از خانه، مفرح و جذاب کند. به طور مثال خوابگاه متأهلین جلال، وابسته به دانشگاه تهران در روز نخست این هفته، اجرای تردستی، نمایش خیابانی، موسیقی محلی لری و مسابقه عکاسی از برنامه‌های هفته سرا‌های دانشجویی برگزار کرد.
خوابگاه متأهلین شهید مطهری دانشگاه تهران هم علاوه بر مسابقه عکاسی، اجرای موسیقی سنتی و تلفیقی را در دستور کار قرار داد.

شعبه‌های مرکز مشاوره دانشگاه تهران هم در سطح خوابگاه‌های دانشجویی و سایر پردیس‌های این دانشگاه به مناسبت بزرگداشت هفته سرا‌های دانشجویی، برنامه‌های بهداشت روان برگزار می‌کنند. ویژه‌برنامه‌های این شعب برپایی غرفه مرکز مشاوره در طول هفته و برنامه‌های متنوع بهداشت روان، توزیع محصولات انتشاراتی بهداشت روانی، برگزاری مسابقه، نمایش نماهنگ و فیلم‌های کوتاه روان‌شناختی، برپایی اردو‌های آموزشی و تفریحی، انجام آزمون‌های روان‌شناختی، اجرای تئاتر خیابانی و انجام رایگان و محرمانه تست HIV است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر