کد خبر: 955918
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۵
دامنه پوشش بنیاد ملی نخبگان فراگیرتر شده است
وام‌هایی از جمله وام مسکن و وام‌های دیگر که در دستور کار بنیاد ملی به نخبگان بود همچنان به روال قبل پرداخت می‌شود.
ابراهیم مشیریان
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: وام‌هایی از جمله وام مسکن و وام‌های دیگر که در دستور کار بنیاد ملی به نخبگان بود همچنان به روال قبل پرداخت می‌شود.
البته پرداخت وام مسکن نسبت به قبل تفاوت پیدا کرد و سود این وام‌ها افزایش یافته است.
برگزیدگان المپیاد‌های علمی معتبر داخلی و خارجی، برگزیدگان نفرات برتر آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها، برترین‌های مسابقات علوم قرآنی، شخصیت‌های برجسته علمی- اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی کشور از جمله افرادی هستند که از بنیاد نخبگان کمک‌هزینه دریافت می‌کنند.

تمام هزینه‌ها پرداخت می‌شود

سعید سهراب‌پور، معاون بنیاد ملی نخبگان و رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف در خصوص کمک‌هزینه نخبگان گفت: در حال حاضر دانشجوی ممتازی که زیر نظر دولت است ماهی ۹۰۰ هزار تومان و دانشجویان کارشناسی ارشد ۷۰۰ هزار تومان و کارشناسی ۳۰۰ هزار تومان به صورت ماهانه از بنیاد دریافت می‌کنند و هزینه‌های حضور دانشجویان نخبه در کنفرانس‌های بین‌المللی پرداخت می‌شود.

در حال حاضر دامنه پوشش‌دهی بنیاد نخبگان فراخ‌تر شده است. در واقع اگر دانشجو در دانشگاه توانمندی خود را نشان دهد مورد حمایت قرار می‌گیرد. این بررسی و ارزیابی براساس ضوابط بنیاد در درون دانشگاه رخ می‌دهد و این از اتفاقات مهم سال‌های اخیر است.

برای همین در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ همین روند با شدت بیشتر پیش گرفته شد و به موجب آن دانشجویان در دانشگاه‌ها با دانشجویان همتراز خود ارزیابی می‌شوند.
توانمندی آن‌ها سنجیده می‌شود و به بنیاد معرفی می‌شوند و به فراخور فعالیتی که داشته‌اند می‌توانند از جایزه‌های آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگ بهره‌مند شوند. این جایزه‌ها به نحوی طراحی شده که فرد را به طور هدفمند به یک حوزه مشخص هدایت می‌کند و از پراکنده‌کاری دانشجو جلوگیری می‌کند.

تسهیلات متنوع‌تر شده است

جالب اینکه در این فرآیند تاکنون حدود ۴ هزار نفر از دانشجویان سراسر کشور تحت پوشش قرار گرفته‌اند که یکی از اتفاقات مهمی که افتاد حمایت جدی بنیاد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود.
پیش‌تر از این دانشجویانی که از این تسهیلات استفاده می‌کردند، حدود هزار و ۸۰۰ نفر بودند که حدود ۴۰۰ نفر آنان دانشجویان تحصیلات تکمیلی و مابقی دانشجوی کارشناسی بودند.

سهراب‌پور با بیان اینکه با توجه به اهمیت دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری این حمایت‌ها را به سمت تحصیلات تکمیلی متمایل کردیم، گفت: «از ۴ هزار نفری که اکنون در حال استفاده از این تسهیلات هستند، حدود ۲ هزار نفر دانشجویان کارشناسی و حدود ۲ هزار نفر دیگر را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند. تسهیلات و اعتباراتی که به این دانشجویان تعلق می‌گیرد متنوع‌تر و بیشتر شده است.»
همه جایزه‌های دانشجویی بنیاد نخبگان یک ساله است به جز جایزه مربوط به خدمات و ودیعه مسکن. در واقع وقتی فرد آن را دریافت می‌کند، تا آخر دوره تسهیلات می‌تواند از آن استفاده کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر