کد خبر: 955906
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۶
از مزایای آب گرم غافل نشویم
نوشیدن آب گرم یا آب جوش، سموم بدن از جمله ذخایر چربی را شسته و خارج می‌کند و با حرکت خود در سراسر بدن منجر به بهبود گردش خون نیز می‌شود. همچنین موجب استراحت ماهیچه‌ها می‌شود.
محمدرضا سهیلی‌فر
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: از دوران پدربزرگ خدابیامرزم تا الان آب جوش میزبان همیشگی سفره‌های افطار خانواده و فامیل بوده است. شروع افطار با یک استکان آب جوش ولرم شده لذت و فواید بسیاری دارد و بدن ما را برای صرف افطار، شام و سحری آماده می‌کند. البته کلاً نوشیدن آب‌آشامیدنی (خنک، نه سرد) یکی از بهترین محبت‌هایی است که می‌توانید به بدن خود بکنید. نوشیدن آب مزایای بهداشتی شگفت‌انگیزی دارد مانند داشتن کلیه‌های قوی، انرژی بیشتر، برخورداری از خلق و خوی بهتر و کلسترول پایین. نوشیدن آب جوش به ویژه هنگام افطار را هم باید به لیست طولانی فواید آب خوردن به عنوان ماده اساسی رژیم‌های غذایی با چندین خاصیت منحصر به فرد اضافه کرد. هیچ کس نمی‌تواند استدلال کند که آب گرم بد طعم و مزه است، جز اینکه بگوید تنها چند ثانیه آب داغ نوشیدن که ممکن است زبانش را بسوزاند، واقعاً به نفعش می‌ارزد؟ پاسخ این سؤال را بخوانید.

هضم و گوارش بهتر: آشامیدن آب جوش یا آب گرم به وسیله تحریک سیستم گوارش، هضم و گوارش غذا را تسهیل می‌کند. معده انسان بابت تجزیه مواد غذایی خورده شده انرژی زیادی صرف نمی‌کند که این موضوع سبب می‌شود آن‌ها به سادگی هضم شوند و به راحتی از مسیر روده‌ها عبور کنند. متأسفانه نوشیدن آب سرد هنگام غذا خوردن- که یکی از عادات مضر هنگام صرف غذاست- اثر معکوسی بر بدن دارد. به همین خاطر است که برخی رستوران‌ها قهوه یا چای را در پایان صرف غذا برای مشتریان خود سرو می‌کنند.

سم‌زدایی: نوشیدن آب گرم به بدن کمک می‌کند تا سموم بدن را همراه با تعرق یا دفع پیشاب بهتر از خود خارج کند. دمای بدن با خوردن نوشیدنی گرم افزایش می‌یابد که موجب تعرق بدن می‌شود. در این صورت مصرف آبمیوه برای کمک به پاکسازی خون ضروری نخواهد بود. همان‌گونه که احتمالاً می‌دانید بسیاری از رژیم‌های تصفیه‌کننده خون اساساً نیازمند مصرف انواع آبمیوه هستند. بدن انسان به منظور حفظ عملکرد مناسب به طور منظم به مصرف حدود ۲ هزار کالری در روز نیاز دارد. هر مقداری کمتر از این عدد، بدن را تحت فشار و تنش قرار خواهد داد.

بهبود گردش خون: نوشیدن آب گرم یا آب جوش، سموم بدن از جمله ذخایر چربی را شسته و خارج می‌کند و با حرکت خود در سراسر بدن منجر به بهبود گردش خون نیز می‌شود. همچنین موجب استراحت ماهیچه‌ها می‌شود و به جریان بهتر و روان‌تر خون کمک می‌کند. همانند استحمام با آب گرم، شریان‌ها و رگ‌ها باز و فضای بیشتری برای جریان خون ایجاد می‌شود.

کمک به تسکین درد: آیا تا به حال از خانم‌ها وقتی در زمان‌هایی دچار درد و گرفتگی عضلانی می‌شوند، شنیده‌اید که از قرار دادن کیسه آب گرم روی شکم خود برای تسکین درد استفاده می‌کنند؟ این روش به صورت باورنکردنی در کاهش درد نه فقط درآن نقطه بلکه در هر ناحیه متورم یا دردناک بدن اثر مسکنی دارد. آب گرم ماهیچه‌ها را منبسط می‌کند و درد را از بین می‌برد. آب داغ همچنین در تسکین سردرد و دیگر درد‌های بدن مفید است.

کمک به کاهش وزن: اولین اثر فوری آبرسانی (هیدراسیون) به بدن آن است که به خلاص شدن از مقداری وزن اضافه کمک می‌کند، زیرا بدن برای مدت بیشتری احساس سیری می‌کند و به کاهش خوردن غذا منتهی می‌شود. همچنین آب گرم دمای بدن را افزایش می‌دهد که به نوبه خود باعث افزایش میزان سوخت و ساز بدن می‌شود و به این معنی است که کالری بیشتری حتی در زمان استراحت بدن سوزانده می‌شود. یک مطالعه انجام شده در رابطه با نوشیدن آب جوش نشان می‌دهد که آب جوش به افراد کمک می‌کند تا بدون داشتن یک رژیم غذایی یا برنامه ورزشی خاص، وزن خود را تا حدی از دست بدهند.

کاهش سرعت پیر شدن سلول‌ها: اگر شما به دنبال یک محصول ضدپیری مجانی می‌گردید، تنها کافی است به سینک آشپزخانه یا سماور خود نگاهی بیندازید. همان‌طور که بدن ما فرآیند سم‌زدایی خود را انجام می‌دهد، پوست ما هم پس از تماس با میکروب‌ها و دیگر رادیکال‌های آزاد می‌تواند بافت‌های خود را سریع‌تر ترمیم کند. با مصرف آب گرم سلول‌ها سریع‌تر خود را ترمیم می‌کنند و بدین معنی است که پوست شما درخشان‌تر و مجدداً ارتجاعی شده و به طور قابل توجهی خطر چین و چروک پوست کاهش می‌یابد. نوشیدن آب گرم با اثرگذاری بر پوست به کاهش آکنه نیز کمک می‌کند.

درمان یبوست: یبوست ناشی از خشکی مزاج و کم‌آبی بدن است. آب موجب حرکت مواد غذایی در طول روده‌ها به سمت قسمت پایینی سیستم گوارش می‌شود. اگر بدن دچار خشکی و کم‌آبی شود، روده بزرگ هر مقدار آب که بتواند از مواد غذایی خورده شده جذب می‌کند و باعث می‌شود که عبور آن از روده بیش از حد سخت شود که سبب درد و یبوست می‌شود. آب گرم سریع‌تر غذا را تجزیه می‌کند و درد فوق را زودتر تسکین می‌دهد. همچنین، آب گرم برای روده‌ها نقش ملین و مسکن را دارد.

پاک شدن پوست: آب داغ منافذ پوستی را باز کرده و سموم درون پوست را از بین می‌برد. پوست را آبرسانی و مانند یک مرطوب‌کننده طبیعی عمل می‌کند. وقتی باکتری‌های مضر در بدن و در پوست کمتر باشند، خطر ابتلا به عفونت‌های پوستی و سایر شرایط مانند آکنه نیز کمتر خواهد شد.

بهتر شدن وضعیت موها: آب گرم، اعصاب ریشه‌های مو را فعال و تار‌های مو را نرم و درخشان می‌کند. فعالیت منظم ریشه‌ها باعث می‌شود که مو‌ها سریع‌تر رشد کنند. کم‌آبی یکی از دلایل اصلی مو‌های خشک است. هر تار مو از یک‌چهارم آب تشکیل شده و وقتی شما به اندازه کافی ننوشید، باعث ضعیف شدن تار‌های مویتان خواهد شد. همچنین میان آب گرم و شوره سر رابطه فوق‌العاده مستقیمی وجود دارد؛ آب گرم پوست سر شما را مرطوب نگه داشته و از ایجاد شوره سر که تکه‌های کوچک پوست مرده‌اند، جلوگیری می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به عفونت‌ها: احتمالاً هنگام پیاده‌روی در بیابان یا جنگل راجع به جوشاندن آب قبل از آشامیدن شنیده‌اید. دلیل این کار آن است که باکتری‌ها و میکروب‌های مضر که می‌توانند بعد از نوشیدن آب به بدن شما آسیب بزنند نابود شوند. به دلیل ظرفیت آب داغ در کاهش تماس و محافظت ما از عفونت‌های فرصت‌طلب، آب داغ نسبت به دمای اتاق یا آب سرد برای سلامتی مزیت بیشتری دارد. همچنین نوشیدن آب داغ یک درمان طبیعی مناسب برای زمانی است که دچار سرماخوردگی هستیم. آب داغ ماده چسبناک ضخیمی را که توسط غشا‌های مخاطی مخفی شده است، تجزیه و حل و به حذف آن از دستگاه تنفسی کمک می‌کند. نوشیدن آب داغ همچنین در رفع احتقان و گرفتگی بینی معجزه می‌کند، به خصوص اگر با بخار آب جوش بخور بدهید.

بهبود سوخت و ساز بدن: با توجه به یک بررسی علمی، نوشیدن آب گرم، میزان متابولیسم ما را به میزان حدود ۳۰ درصد و تا ۴۰ دقیقه افزایش می‌دهد، چون با مصرف آن دمای بدن افزایش می‌یابد و سوخت‌وساز سریع‌تر می‌شود. البته در نظر داشته باشید که این تفاوت آن‌قدر بزرگ نخواهد بود زیرا سوخت‌وساز ما بیشتر تحت تأثیر وزن، سن و عامل وراثتی قرار دارد.

برگرفته از سایت: theactivetimes.com
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار