کد خبر: 955858
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
تولید روغن پایه گروه 2 برای اولین بار در کشور توسط پالایشگاه تبریز
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز گفت: پالایشگاه تبریز به عنوان صنعت پیشرو در حفظ و صیانت از محیط زیست با اجرای ۱۵ طرح زیست محیطی گام بر می دارد که روغن پایه گروه دو برای اولین بار در کشوردر این پالایشگاه تولید شد.

غلامرضا باقری‌دیزج اظهار داشت: این شرکت در راستای انطباق با استانداردهای ملی و بین‌المللی در حوزه محیط زیست و نیز مسئولیت اجتماعی، با اجرای پروژه‌های عمده و سرمایه‌گذاری‌های کلان بیش از 369 میلیون یورو ارزی و 406 میلیارد ریال، عملکرد شاخص و چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به احداث واحد بنزین‌سازی جدید و تبدیل واحد بنزین‌سازی قدیم پالایشگاه با حرکت ابتکاری مهندسان داخلی شرکت به کاربری واحد آیزومریزاسیون توانسته کل محصول بنزین تولیدی را به استاندارد یورو  5 ارتقا دهد.

باقری گفت: این شرکت با اجرای پروژه GHP قادر شده روزانه  2.8 تا 3 میلیون لیتر معادل 70 درصد ظرفیت طراحی واحد گازوئیل پاک منطبق با استاندارد یورو 5 ارائه کند که با تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز و اجرای پروژه‌های مکمل نظیر پروژهای زیست محیطی استحصال گازهای انتهایی (TGT) و برج‌های خنک کننده جدید شاهد کارکرد واحد با ظرفیت کامل طراحی خواهیم بود.

وی اظهار داشت: از دیگر پروژه‌های مهم زیست محیطی پالایشگاه تبریز اجراء و بهره‌برداری واحد گرانولاسیون گوگرد به منظور تولید و عرضه گوگرد گرانولی برای کاهش انتشار ریزگردها، اجرا و بهره برداری از پروژه بازیابی گازهای ارسالی به فلر (FGR) در سال 95 در قالب کنوانسیون بین‌المللی CDMاشاره کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز افزود: اجرای پروژه بهینه‌سازی سیستم هوای فشرده و تولید و توزیع بخار پالایشگاه برای اولین بار در کشور توسط سازمان توسعه صنعتی ملل متحد UNIDO به عنوان Pilot در بین صنایع کشور و پروژه تفکیک لجن‌های نفتی- بیولوژیکی و آهکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیست محیطی این شرکت است.

وی اضافه کرد: این شرکت برای اجرای بند «ب» ماده 192 قانون توسعه پنجم مبنی بر نصب "سیستم‌های پایش لحظه ای بر روی خروجی منابع ثابت" ، به عنوان یک شرکت پیشرو و فراتر از الزامات قانونی، نسبت به احداث و بهره‌برداری از مرکز پایش آنلاین اقدام کرده است.

باقری با اشاره به طرح نوآورانه و ابتکاری تولید گرید جدید روغن پایه در پالایشگاه تبریز گفت: روغن پایه گروه 2 برای اولین بار در کشور در پالایشگاه تبریز بصورت کاتالیستی از محصول جانبی  Iso offtest تولید و امکانات امتزاج روغن پایه تولیدی با مواد افزودنی در این شرکت به منظور تولید روغن‌های بنزینی و دیزلی با آخرین فناوری‌های روز فراهم شده وهرگونه فرمولاسیون قابل حصول می‌باشد که آزمایشگاه کنترل کیفی مجهز، پشتوانه محکمی بر آن خواهد بود.

وی  درباره اجرای مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای، زیست محیطی و زیرساختی در دست اجرای پالایشگاه نفت تبریز نیز گفت: شرکت پالایش نفت تبریز در راستای کاهش و یا حذف کامل نفت کوره و تبدیل آن به محصولات کیفی سازگار با محیط زیست، اجرای طرح جامع ارتقاء کیفی محصولات خود را در برنامه دارد که این طرح، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در تاریخ پالایشگاه خواهد بود، امید است با تأمین سرمایه مورد نیاز بتوانیم پالایشگاه را به سطح پالایشگاه‌های روزآمد جهان ارتقاء ‌دهیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در خصوص استاندارد گازوئیل نیز گفت:  پالایشگاه تبریز با احداث واحد جدید گوگردزدایی از نفت گاز موفق شد کیفیت این محصول را به استاندارد یورو 5 ارتقاء دهد و هم اینک واحد مذکور با بیش از 60 درصد ظرفیت طراحی قادر است روزانه تا ۳ میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد مذکور تولید کند، امید است با تکمیل زیرساخت های مورد نیاز شاهد کارکرد واحد با ظرفیت کامل طراحی باشیم.

وی با تاکید بر بهره‌گیری از تمام توان شرکت برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه امریکا گفت: بهره برداری از طرح تولید بنزین یورو 5 بدون نیاز به واحد ایزومریزاسیون نشان داد که تحریم ها موجب ایجاد خلاقیت در سازمان شده و حرکت روبه تعالی شرکت را متوقف نخواهد کرد، از طرفی دیگر راه اندازی واحد جدید گوگردزدایی نفت گاز بدون نیاز به کارشناسان خارجی دلیل محکمی بر توانائی‌های کارشناسان شرکت است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز همچنین با اشاره به مزایای حضور این شرکت در انجمن صنفی پالایشگاهی گفت: پالایش نفت تبریز یک شرکت خصوصی است و منطقی به نظر می رسد که شرکت‌های خصوصی دارای انجمن صنفی باشند که بتوانند بصورت متحد و یکپارچه امور خود را پیگیری و به نتیجه برسانند.

وی یکی دیگر از مزایای حضور در انجمن را جلوگیری از تکروی و اقدامات ناهماهنگ ابراز کرد و گفت: با عضویت در انجمن، همزمان با هماهنگی کامل با حاکمیت و در کنار هم و با تعامل ، خواسته ها و تقاضاهای خود را پیگیری می‌نماییم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر