کد خبر: 955781
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵
حاشیه‌ای بر انتشار اثر تاریخی «ناگفته‌هایی از زندگی استاد شهید مطهری»
شاهد توحیدی
سرویس تاریخ جوان آنلاین: امسال مصادف است با صدمین سالزاد استاد پر‌آوازه اندیشه دینی شهید‌آیت‌الله مرتضی مطهری. به همین مناسبت مناسب دیدیم که در این مقام، یکی از یادمان‌های کمتر دیده شده آن بزرگ را به محضرتان معرفی کنیم. اثری که هم‌اینک درباره آن سخن می‌رود، برخی خاطرات برادران استاد و نیز مردم فریمان را در خویش دارد. جناب غلامحسین گیاهی، تدوین‌گر کتاب، در دیباچه خویش بر این یادنامه آورده است:

«مدت‌ها بود تصمیم داشتم تا به‌عنوان یک شهروند فریمانی و کسی که در زادگاه استاد مطهری زندگی می‌کند و از نزدیک با اخوان گرامی، برادرزاده‌ها و خواهرزاده‌های آن علامه شهید آشنایی و مراوده دارد مجموعه‌ای از خاطرات شیرین و دلنشین استاد شهید را جمع‌آوری نموده و به صورت کتاب منتشر نمایم. این تصمیم زمانی قوت گرفت که بخشی از خاطراتی را که بنده به‌عنوان خبرنگار روزنامه خراسان در فریمان با بستگان نزدیک استاد شهید گفت‌وگو و در روزنامه منتشر کرده بودم، در کتاب دیگری با همان شیوه تنظیم و نگارش خودم مشاهده کردم. از این رو تصمیمم در این زمینه جدی‌تر شد، به‌طوری‌که یکی از برادران استاد که در تهران سکونت داشتند و من موفق به مصاحبه با ایشان نشده بودم، به محض اینکه مطلع شدم به فریمان تشریف آورده‌اند، با ایشان نیز دیدار و گفت‌وگو کردم. علاوه بر این هنوز در فضای کوچه کوچه شهر فریمان عطر و بوی استاد شهید‌مطهری پراکنده است و افرادی در قید حیات هستند، اگرچه نسبت فامیلی با استاد شهید ندارند، اما به دلیل همشهری بودن خاطراتی جذاب و شنیدنی از دیدار و رؤیارویی با آن مجاهد نستوه را به خاطر دارند که شاید کمتر کسی به سراغ آنان رفته باشد. بنابراین در حدی که برایم مقدور بود و فرصت اقتضا می‌کرد به سراغ این پیران وارسته و مخلص رفته و ناگفته‌هایی را که هریک پر از نکات ارزنده اخلاقی و معنوی است در این مجال به رشته تحریر کشیدم. اطمینان دارم که سیری در اوراق زرین کتاب زندگی بزرگ‌مردان و اندیشمندانی همچون علامه شهید‌مطهری که پس از انبیای الهی و ائمه معصومین (ع) پرچمدار هدایت بشریتند، می‌تواند راه ناهموار و پرپیچ و خم زندگی را که گاهی نیز به سنگلاخ منتهی می‌شود برای پویندگان طریق معرفت و جویندگان کمال انسانیت به‌خصوص نسل جوان امروز هموار نماید.

بخشی از خاطراتی که توسط برادران بزرگوار و تعدادی از بستگان استاد شهید در این کتاب نقل شده همان خاطراتی است که در اردیبهشت ۱۳۶۷ به کوشش این حقیر در روزنامه خراسان درج گردیده و بخش دیگر که قسمت عمده آن خاطرات شهروندان فریمانی است در فروردین ماه سال‌جاری جمع‌آوری و مکتوب شده است. خداوند سبحان را شاکرم که سرانجام توفیق یافتم این مجموعه را در آستانه بیست و هشتمین سالگرد شهادت فیلسوف، دانشمند و معلم کبیر انقلاب اسلامی استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری به دست چاپ بسپارم. در خاتمه لازم می‌دانم از همکاری صمیمانه خاندان معظم مطهری و یکایک عزیزانی که در گردآوری مطالب این کتاب مرا یاری نموده‌اند به ویژه سرور ارجمند حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابوالفضل طباطبایی اشکذری امام جمعه محترم و رئیس ستاد دائمی بزرگداشت مقام استاد مطهری در شهرستان فریمان و همچنین جناب آقای محمدعلی پاکدل مدیر پرتلاش آموزش و پرورش فریمان تشکر و قدردانی نمایم. زحمات همسر فداکارم را که پا به پای اینجانب در تمامی مراحل تهیه و تنظیم این مطالب گام برداشته ارج نهاده و پیشنهادات و انتقادات سازنده صاحبنظران و اهل قلم و اندیشه را با تمام وجود پذیرایم».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار