کد خبر: 955772
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۵
طی تفاهمنامه‌ای مقرر شده که از سوی سازمان بسیج ۳ هزار واحد نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی در مناطق محروم کشور با هدف مشارکت بسیج در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در قالب طرح جهاد روشنایی در سراسر کشور طی سال ۱۳۹۸ اجرایی شود.
سرویس ایران جوان آنلاین: طرح جهاد روشنایی که از سال گذشته مطرح شد، امسال قرار است با جدیتی تمام از سوی سازمان بسیج مهندسین صنعت دنبال شود. پروژه‌ای که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به اجرا در می‌آید و با احداث بیش از ۳ هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در مناطق کم‌برخوردار، برای جوانان بیش از ۷ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند؛ اتفاقی که قطعاً به تولید رونق می‌دهد و کمک بزرگی برای خانواده‌های کم‌برخوردار به حساب می‌آید. در حال حاضر اقدامات لازم برای این پروژه جهادی در استان اصفهان آغاز شده است.

سازمان بسیج مهندسین که از سال ۱۳۷۹ به فرمان مقام معظم رهبری راه‌اندازی شد بیش از ۱۹ سال است به طور پیوسته در حال فعالیت است و اعضای آن در تمام عرصه‌های مهندسی کشاورزی، عمرانی و صنعت به مردم سراسر ایران خدمت‌رسانی می‌کنند. مهندسینی که با جمعیت میلیونی خود در سازمان‌های مختلف بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، بسیج مهندسین عمران و معماری و حالا هم در بسیج مهندسین صنعتی در راستای بهبود شرایط مردم و سازندگی کشور گام برمی‌دارند. جوانان و پیشکسوتانی که برای رفع موانع و مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور به تمام بخش‌ها ورود پیدا می‌کنند و آتش به اختیار دست به کمک رسانی می‌زنند. همانطور که گفته شد یکی از این سازمان‌ها را بسیج جامعه مهندسین صنعت تشکیل می‌دهد که در سال گذشته و در جلسات مکرر برای تحقق اقتصاد مقاومتی، کمک به مناطق محروم و ایجاد فرصت‌های اشتغالزایی پروژه جهاد روشنایی را آغاز کرد. طرحی که قرار بود از ابتدای سال جاری شروع شود و حالا بر اساس برنامه زمانبندی که انجام شده بود، آغاز به کار کرده است. به دنبال این ماجرا تاکنون بیش از ۱۰۰ خانوار محروم اصفهانی برای نصب نیروگاه‌های برق ۵ کیلوواتی شناسایی شده‌اند. در این راستا گروه‌های جهادی صنعتی برای اجرایی شدن طرح جهاد روشنایی با حضور در روستا‌های محروم و رایزنی با مسئولان دهیاری و شناسایی خانوار‌های محروم توانسته‌اند این تعداد خانوار را که دارای شرایط مناسب جهت نصب نیروگاه‌های برق ۵ کیلوواتی خورشیدی بر بام منزلشان هستند شناسایی و شناسنامه‌دار کنند.

برنامه‌ریزی برای ۳۰۰۰ نیروگاه

البته شناسایی خانواده‌های کم‌برخوردار اصفهانی برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی بر بام منازلشان تازه اول کار است و مهندسین بسیجی قصد دارند بر بام خانه بیش از ۳ هزار نفر از مردم در استان‌های مختلف پنل‌های خورشیدی نصب کنند. گفتنی است برای انجام این کار تفاهمنامه‌ای بین سازمان بسیج مهندسین صنعتی، وزارت نیرو و سازمان ساتبا به امضا رسیده است و مقرر شده که از سوی سازمان بسیج ۳ هزار واحد نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی در مناطق محروم کشور با هدف مشارکت بسیج در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در قالب طرح جهاد روشنایی در سراسر کشور طی سال ۱۳۹۸ اجرایی شود. البته این اولین باری نیست که نیروگاه‌های خورشیدی بر بام خانه‌ها جا می‌گیرند و پیش از این هم ۲۴۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس احداث شده بود که اکنون به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند؛ نیروگاه‌هایی که عملیات آن‌ها از سال ۹۵ کلید خورده بود و بعد از سه سال در راستای کمک به بهبود معیشت مردم مناطق کم برخوردار، ایجاد اشتغال و امنیت تأمین انرژی به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند. در این خصوص مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعتی می‌گوید: «از مهم‌ترین اهداف طرح جهاد روشنایی کمک به تولید انرژی در کشور مطابق با مؤلفه‌ها و معیار‌های اقتصاد مقاومتی و نیز ایجاد اشتغال و درآمدزایی در مناطق محروم از طریق ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های خانگی است.» علی اصغر شهبازی می‌افزاید: «منابع انرژی از مهم‌ترین عوامل و عناصر توسعه پایدار است. داشتن انرژی مناسب عمده‌ترین عامل اقتصادی جوامع صنعتی پس از نیروی انسانی است؛ چراکه انرژی یک نیاز اساسی برای استمرار توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی و امنیت جامعه است.»

۷۰۰۰ فرصت شغلی برای جوانان

گفتنی است به تبعیت از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، سرمایه‌گذاری در صنعت تولید برق خورشیدی، سرمایه‌گذاری برای استقلال انرژی است و کشور‌هایی که بتوانند زیرساخت‌های انرژی خورشیدی و شبکه برق خود را سریع‌تر گسترش دهند، در رقابت برای تولید برق و توسعه اقتصادی، یک گام جلوتر از رقیبانشان خواهند بود‎. همچنین توسعه زیرساخت‌های انرژی به ویژه برق می‌تواند بخشی از موانع تولید را کنار بزند و به گفته مسئولان بسیج مهندسین صنعت این دست از اقدامات امکان ایجاد بیش از ۷ هزار فرصت شغلی را برای مردم مناطق مختلف کشور فراهم می‌کند. این نیروگاه‌ها نیز بر اساس گفته‌های داوود طارمی، فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نیرو در بیش از ۲۰۰ نقطه محروم کشور جانمایی می‌شوند. نیروگاه‌هایی که قطعاً با ساخت آن‌ها عدالت اجتماعی نیز در مناطق کم‌برخوردارتر ایجاد می‌شود. اتفاقی که اکنون به همت بسیج مهندسین صنعت در حال اجرایی شدن است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار