کد خبر: 955722
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴
بیماران دیابتی و ماه رمضان
گفت وگوی اختصاصی خبرنگار « جوان »باحکیم دکترحسن قربانعلی لواسانی طبیب ، طب سنتی ،اسلامی در خصوص دیابت وآیااینکه افرادی که مبتلا به دیابت هستند می توانند روزه بگیرند یاخیر.

دیابت یک بیماری مزمن وبسیار خانمانسوزی است که افراد مبتلا به آن اگر نکات پیشگیری را درست انجام بدهند می توانندسالهابه زندگی خود ادامه دهند. دیابت در نتیجه ناتوانی تولید کافی ویا به درستی استفاده  نشدن از هورمون انسولین است که عامل تنظیم‌کننده‌‌ی قند خون، یا یا بافت‌های بدن به آن به درستی پاسخ نمی‌دهند وانسولین به‌اندازه‌ی کافی در بدن تولید نمی‌شود ودر نتیجه سوخت‌وساز قند در بدن مختل می‌شود و قند خون از حد طبیعی خود بالاتر می‌رود و در نهایت علایم شاخص دیابت به صورت پرخوری، پرنوشی و پرادراری ظاهر می‌شود ، هورمونی که روش ذخیره گلوکز (قند) وبکار گرفتن آن در بدن را تنظیم می کند، بوجود می آید. بدن برای استفاده از قند بعنوان یک منبع انرژی  نیاز به انسولین دارد، تا سلول‌ها بتوانند برای تامین انرژی خود از آن استفاده کنند ودر صورت کمبود یا عدم تاثیر انسولین، قند نمی‌تواند وارد سلول‌ها شود و در نتیجه قند خون بالا می‌رود. و بالا رفتن قند خون علاوه بر ایجاد علائم حادی که ایجاد می کند ،در درازمدت باعث آسیب رساندن به تقریبا هر عضو حیاتی بدن از جمله قلب، مغز، چشم، کلیه‌ها می گردد.

سعید عرفان منش

حکیم دکترحسن قربانعلی لواسانی طبیب ، طب سنتی ،اسلامی که در این حوزه سالهای متمادی از عمر خودرا بطور رایگان وقف درمان وآموزش

نموده است ، این مربی طب وقران  فرصتی در اختیار خبرنگار ما قرار دادتا افراد دیابتی مطلع شوند که ایا میتوانند روزه بگیرند یا خیر .

استاد بفرمائید دیابت چند نوع است وایااینکه افراد دیابتی می توانند روزه بگیرند ؟

بنام خالق زیبائیها ؛دیابت دو نوع است دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2. که در گفت وگوهای آتی مفصل به آن خواهیم پرداخت ،براساس مطالعات انجام شده با توجه به افزایش احتمال بروز خطر، براساس آن بیماران دیابتی روزه داری به سه گروه تقسیم می شوند.

گروه اول خطر پایین؛ بیماران این گروه کاملا مجاز به روزه داری هستند.

*بیماران با دیابت کنترل شده با رژیم غذایی

*بیماران با دیابت کنترل شده با ترکیب تک دارویی متفورمین یا مهارکننده های که از سایر جهات سالم باشند.

گروه  دوم خطر متوسط؛

*بیماران در این گروه می توانند با کنترل دقیق و تحت نظر متخصص روزه بگیرند.

*بیماران با کنترل خوب دیابت ؛هموگلوبین گلیکوزیله شده کمتر از 7.5% که تحت درمان انسولین یا سولفونیل اوره و یا ترکیب خوراکی و انسولین هستند.

*بیماران با کنترل متوسط دیابت ؛ هموگلوبین گلیکوزیله شده کمتر از 7.5%-8.5%  و بدون عوارض دیررس مهم دیابت.

و گروه سوم با خطر بالا، توصیه به عدم روزه داری می شوند دیابت نوع یک ؛ دیابت بد کنترل شده که در سه ماه گذشته ؛حملات شدید هایپوگلایسمی که نیاز به کمک دیگران داشته یا با افت هوشیاری همراه است .

* بیمارانی که سابقه کتواسیدوز دیابتی یا کومای هایپراسمولاردارند وبارداری ویا فعالیتهای شدید فیزیکی و بدنی دارند وبیماریهای حاد همزمان مانند عفونت پای دیابتی وسایر بیماریهای همراه و اختلالات شناختی،صرع کنترل نشده وبیماریهای کبدی یا کلیوی.

جناب لواسانی افرادی که دیابتی هستند اگر روزه بگیرند آسیبی به اعضاء بدنشان وارد نمی شود ؟

این حکیم حاذق طب سنتی اسلامی بیان داشت : به طور کلی بیماران دیابتیک که قند خونشان به خوبی تحت کنترل است و مبتلا به بیماریهای دیگر نیستند و به عبارت دیگر دیابت موجب صدمه به کلیه ها،چشمها،قلب و دیگراعضایشان نشده است و نیز بیمارانی که انسولین مصرف نمی کنند می توانند روزه بگیرند.آنچه که باید بیماران دیابتی به آن توجه داشته باشند این است که روزه داری را نباید معادل رژیم غذایی برای کاهش قند دانست و ضرورت دارد که بیماران دیابتی اصول صحیح روزه داری و رژیم دائم خود را دراین ماه نیز رعایت نمایند.آنها نباید کالری دریافتی خود را در این ماه افزایش دهند وهمچنین باید مصرف قندها و مواد شیرین مثل زولبیا وبامیه رامحدود نمایند.

بفرمائید موقع افطار و سحری دیابتی ها چه بکنند تا دچار افت یا بالا رفتن قند خون نشوند ؟

بهترین حالتی که بیماران دیابتی که می توانند روزه بگیرند باید به وسیله گلوکومتر قند خونشان را پیش از افطار،2 ساعت پس از افطار و نیز پیش از سحری اندازه بگیرند.در صورتی که قندخون فرد دیابتی 2 ساعت پس از افطاربالای250  بود شب بعد باید 20 درصد از میزان کالری خود را در زمان افطار کم کند. در مورد سحری هم  اگر قند خون پیش ازسحر بیش از 200 میلی گرم در دسی لیتربود باید20  درصد ازمیزان کالری دریافتی در زمان سحرکم شود، اما  اگر قند خون بیمار قبل ازسحربیش از 350 میلی گرم در دسی لیتر بود بهتر است اصلاً روزه نگیرد.در مورد مصرف قرصهای پایین آورنده قند خون توصیه می شود که قرصهای مصرفی صبح و ظهر همزمان هنگام افطار و قرصهای مصرفی شبانه پیش از سحرمصرف شود.

دکتر ایا روزه داری می تواند تهدیدی برای افراد مبتلابه دیابت باشد؟

با وجود خطرات پیش روی بیماران دیابتی ،مهمترین وخطرناک ترین عارضه ای که بیماران دیابتی را در زمان روزه داری تهدید می کند، افت شدید قند خون درطی روز (هیپوگلسیمی) است.  این وضعیت خطرناک که باعلائمی چون عرق کردن، احساس گیجی، تپش قلب ، لرزش بدن، تاری دید، بی حالی و در نهایت بیهوش شدن مشخص می شود، درصورتی که بلافاصله با مصرف مواد قندی درمان نشود می تواند منجربه اغماء وحتی مرگ بیمارشود.نکته مهم این است که در افرادی که دچار هیپوگلیسمی مکرر می شوند ممکن است نخستین علامت کاهش سطح هوشیاری واغماباشد.بیماران دیابتی که قصد روزه گرفتن دارند باید حتما به پزشک معالج شان مراجعه و نام داروهایی را که مصرف می کنند به پزشک بگویند، زیرا برخی از این داروها که نیمه عمر طولانی داشته و مدت زیادی دربدن می مانند، می توانند خطر افت قندخون(هیپوگلیسمی) را افزایش دهند.ازجمله این داروها می توان به قرص گلی بنکلامید اشاره نمود.درچنین مواردی ممکن است پزشک متخصص اقدام به تعویض داروی مصرفی نموده و داروی دیگری راکه مناسب تراست جایگزین نماید.

جناب لواسانی، بیماران دیابتی در طول ساعاتی که روزدار هستند اگردچار افت یاافزایش قند خون شدند چکارکنند؟

افراد دیابتی باید همیشه و در هر کجا دستگاه سنجش قند خون را همراه خود داشته باشند تا به محض اینکه دچار علائم افت قند از جمله عرق سرد، بی حالی، ضعف، لرزش دست، تپش قلب و رنگ پریدگی شدند، قند خونشان را اندازه بگیرند. در این وضعیت، اگر میزان قند خون زیر 70 باشد، باید بلافاصله روزه را باز کنند زیرا افت قند خطرناک است و در نهایت می تواند باعث تشنج، آسیب مغزی و کما شود. همچنین اگر قند خون بالای 250 باشد، فرد باید روزه را بشکند و خیلی سریع آب بدن خود را تامین کند.

برای اینکه دیابتی ها دچار عطش نشود چه راه حلی را پیشنهاد می دهید؟

برخلاف تصور موجود، تمامی افراد به خصوص بیماران دیابتی نباید در وعده سحر از مقدار زیادی مواد قندی استفاده کنند زیرا قند خون بالا از طریق ادرار دفع می شود و با خود آب را هم دفع می کند. به همین دلیل توصیه می شود در وعده سحر بیشتر از مواد پروتئینی، یک مقدار چربی و به خصوص سبزیجاتی مثل کاهو استفاده شود. سبزیجات حاوی فیبر هستند و آب را به خود جذب می کنند و در عین حال میزان جذب مواد قندی را کاهش می دهند. به این ترتیب بدن در طول ناشتایی به تدریج آزاد و فرد کمتر دچار تشنگی می شود.

افراددیابتی موقع افطار حالت استسقایی پیدا می کنند برای جلوگیری از این حالت چه بکنند؟

وعده افطار را هم نباید با آب خیلی خنک آغاز کرد. برای این منظور بهتر است از آب جوش یا چای استفاده شود. بعد از بازکردن روزه می توان از مواد غذایی سنتی نان مخصوص افراد دیابتی یا رژیمی یا سبوس دار همراه مقداری پنیر و سبزی استفاده کرد. در مورد انواع شیرینی هم توصیه می شود نوع رژیمی و بدون قند یا کم شیرین آن ها را انتخاب کنید.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر