کد خبر: 955682
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۲
سید رحیم لاری
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا، روز جمعه گذشته با فرستادن نامه‌ای به مجلس عوام بریتانیا پایان یافتن مذاکرات بین دو حزب عمده بریتانیا را برای رسیدن به توافقی بر سر برگزیت اعلام کرد. این مذاکرات از شش هفته قبل و بعد آن شروع شد که مجلس عوام برای سومین بار به طرح ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، برای اجرای برگزیت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رأی منفی داد. خانم می‌تصور می‌کرد که اگر بتواند با حزب کارگر به توافقی برسد آنگاه می‌تواند با اطمینان خاطر طرح خود را برای چهارمین بار به رأی نمایندگان مجلس بگذارد که این فرصت هم با نامه کوربین، برای او از بین رفته است. به نظر می‌رسد که خانم می‌با شکست در این مذاکرات چندان شانسی به ماندن در قدرت نداشته باشد. رقبای هم‌حزبی او از همین حالا برای کنار زدن می‌دست به کار شده‌اند.
آقای کوربین در نامه خود می‌نویسد: «ما نتوانسته‌ایم برخی از اختلافات مهم را حل کنیم و مهم‌تر از آن ضعف و افزایش بی‌ثباتی حکومت شما به این معناست که هیچ تضمینی وجود ندارد که هر آنچه مورد توافق دو طرف قرار بگیرد واقعاً اجرا خواهد شد.» این بخش از نامه او به روشنی موقعیت سیاسی شخص خانم می‌و بعد دولت او را هدف قرار می‌دهد که به نظر کوربین، او و دولتش از چنان ثبات سیاسی برخوردار نیست که بتوان به وعده و وعید‌های آن اطمینانی داشت. علاوه بر این، کوربین در نامه خود به طرحی اشاره کرده که گفته می‌شود خانم می‌قصد دارد اوایل ماه آینده میلادی به رأی نمایندگان پارلمان بگذارد. انتظار می‌رود که این طرح نسبت به طرح قبلی تغییراتی داشته باشد، چنان که خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرده که این طرح پیشنهادی نسبت به طرح قبلی حاوی نکات جدیدی برای برطرف کردن برخی از «نگرانی‌های نمایندگان پارلمان» است. کوربین از همین حالا پیش‌دستی کرده و می‌گوید که این طرح پیشنهادی را هم قبول نکرده و از همین حالا مخالفت حزب کارگر خود با این طرح را اعلام کرده که قرار است ماه آینده به مجلس ارائه شود. او حتی پیش‌بینی کرده که بخشی از توافق برگزیت هم نمی‌تواند تا پایان ماه ژوئیه تصویب شود. این حرف‌های کوربین به معنی بسته شدن تمام روزنه‌های امید خانم می‌برای طرح برگزیتش تا پایان مهلت داده شده از سوی اتحادیه اروپا است و اینکه او نخواهد توانست مأموریت اصلی خود را برای به سرانجام رساندن برگزیت به پایان برساند.
روزنامه‌تایمز روز جمعه نظرسنجی مؤسسه بین‌المللی یوگاو را منتشر کرد که بنابر این نظرسنجی، بوریس جانسون بیشترین شانس را در حزب محافظه‌کار برای جانشینی خانم می‌در پست نخست‌وزیری بریتانیا دارد. جانسون از رهبران جدی برگزیت بود که در جریان برگزاری همه‌پرسی در سال ۲۰۱۶، به صورت جدی از برگزیت حمایت می‌کرد و دوره‌ای هم در کابینه خانم می‌وزیر خارجه بود. مطرح شدن نام او می‌تواند به معنای خیز بلند او برای جانشینی خانم می‌باشد که بعد از شکست در مذاکرات با حزب رقیب کارگر دیگر به نظر نمی‌رسد که شانس چندانی برای ماندن در قدرت داشته باشد. به نظر می‌رسد که انتشار این نظرسنجی همراه با تحرکات داخل حزب محافظه‌کار برای کنار زدن خانم می‌باشد که با طرح برگزیت خود نه تنها باعث مسدود شدن راه برگزیت و جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا شده بلکه موقعیت حزب در داخل بریتانیا را هم متزلزل کرده است. نشانه این تزلزل به وضوح در انتخابات شورا‌های محلی سه هفته قبل دیده شد که حزب محافظه‌کار در آن انتخابات بیش از هزار کرسی را از دست داد و در مقابل، این احزاب سبز و لیبرال‌دموکرات بودند که پیروز آن انتخابات بودند؛ احزابی که از مخالفان برگزیت هستند. بعضی از تحلیلگران ریزش آرای محافظه‌کاران را ناشی از عدم موفقیت می‌در برگزیت و ضعف او در پارلمان دانستند و به نظر می‌رسد که رقبای هم‌حزبی خانم می‌برای ترمیم وجهه حزب خود هم که شده دست به کار کنار زدن او شده‌اند. شکی نیست که خانم می‌در سه هفته آینده تمام تلاش خود را خواهد کرد تا آخرین شانسش را هم امتحان کرده باشد، اما از حرف‌های کوربین پیدا است که طرح پیشنهادی او همانند سه دور رأی نخواهد آورد و خانم می‌دیگر چاره‌ای از خداحافظی با خانه شماره ۱۰ در خیابان داونینگ نخواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار