کد خبر: 955678
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸
راکت پرانی به پایگاه روسی حمیمیم، حمله پهپادی به حومه دمشق
همزمان با آماده شدن گروه تروریستی جبهه النصره برای اجرای سناریوی شیمیایی در استان ادلب، رژیم صهیونیستی هم در عملیاتی هماهنگ برای کمک به تکفیری‌ها جمعه شب مناطقی از سوریه را مورد هدف قرار داد؛ حملاتی که برای اولین بار از آغاز تشدید تنش‌ها میان ایران و امریکا در خلیج فارس صورت گرفته است. تل‌آویو واکنشی به این حملات نشان نداده، اما گفته می‌شود این عملیات برای سنجش توانایی سامانه اس ۳۰۰ انجام شده است.
روح الله صالحی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که ارتش سوریه از هفته گذشته عملیات آزادسازی استان ادلب به عنوان آخرین دژ تروریست‌ها را کلید زده است، رژیم صهیونیستی بار دیگر برای ایجاد وقفه در این عملیات دست به کار شده و حملات پراکنده‌ای را به اطراف دمشق انجام داد. خبرگزاری رسمی دولت سوریه (سانا) جمعه شب از شلیک شدن چند موشک از سوی سرزمین‌های اشغالی به سمت دمشق خبر داد. تلویزیون سوریه اعلام کرد که سامانه‌های دفاع ضدهوایی سوریه چندین موشک را که از سوی سرزمین‌های اشغالی به سمت دمشق شلیک شده بود، ساقط کرده‌اند. تلویزیون سوریه تصاویری را از واکنش سیستم ضدهوایی سوریه به حمله موشکی رژیم صهیونیستی به دمشق به نمایش گذاشت. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یک منبع نظامی سوری تأکید کرد: «چهار موشک زمین به هوا توسط سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه در حومه دمشق شلیک شد و با اهداف دشمن در آسمان قنیطره در نزدیکی مرز‌های اداری با جولان اشغالی مقابله کرد.» این منبع افزود که با شش هدف دشمن مقابله شده و تعدادی از آن‌ها ساقط شدند. منبع مذکور گزارش داد که اهداف دشمن پیش از مقابله سلاح زمینی ارتش سوریه از طریق سرزمین‌های اشغالی از فراز منطقه بین‌المللی «عاذله» واقع در شمال قنیطره عبور کردند. یک مقام نظامی بلندپایه سوریه نیز گزارش داد: «در حال حاضر نیازی به استفاده از سامانه دفاع موشکی «اس- ۳۰۰» برای مقابله با حمله صهیونیست‌ها به خاک سوریه نیست». اطلاعاتی در مورد خسارات احتمالی این حمله منتشر نشده و مقامات رژیم صهیونیستی نسبت به این حمله واکنش نشان نداده‌اند. سازمان دیده‌بان سوری حقوق بشر که در لندن مستقر است، گفت: «هدف اصلی موشک‌های شلیک شده توسط رژیم صهیونیستی، مناطقی در اطراف پایتخت بوده است». رادیو فردا هم در گزارشی به نقل از معارضان سوریه، مدعی شد که «برخی از حملات اسرائیل متوجه اهدافی در منطقه الکسوه بوده است، جایی که گفته می‌شود انبار‌های تسلیحاتی ایران قرار دارد.»
رژیم صهیونیستی پیش از این بار‌ها نسبت به انجام حملات موشکی علیه اهدافی در سوریه اعتراف کرده بود. این نخستین اقدام نظامی منتسب به اسرائیل علیه اهداف وابسته به ایران و هم‌پیمانانش در سوریه، از آغاز تشدید بحران نظامی میان ایران و امریکا در خلیج فارس در چند هفته گذشته است. اسرائیل و عربستان سعودی تلاش همه‌جانبه‌ای انجام داده‌اند تا امریکا را به حمله نظامی به ایران وادار کنند، ولی مقامات واشنگتن به‌رغم تحریم‌های گسترده اعلام کرده‌اند که حاضر به جنگ با ایران نیستند. حتی هفته گذشته یکی از مقامات صهیونیستی مدعی شد که این رژیم اطلاعاتی مبنی بر آماده شدن ایران برای حمله به نیرو‌های امریکایی در خلیج فارس را به کاخ سفید ارائه داده است و اعزام ناو جدید امریکا هم بر این اساس انجام شده است. مقامات صهیونیستی تلاش‌های گسترده‌ای کرده‌اند تا نیرو‌های ایرانی را به خروج از سوریه وادار کنند، اما در این مسیر موفقیتی کسب نکردند. مقامات تل‌آویو بار‌ها مدعی شده‌اند با همه توان با حضور ایران در خاک سوریه مقابله خواهند کرد. اسرائیل همواره مدعی شده است که انتقال سلاح از ایران به سوریه را خط قرمز می‌داند و به آن واکنش نشان خواهد داد. رژیم صهیونیستی حملات سال‌های گذشته در سوریه را با این استدلال که می‌خواهد مانع از تثبیت نظامی ایران در نزدیکی سرزمین‌های اشغالی شود، انجام داده است. رژیم صهیونیستی یکی از حامیان اصلی تروریست‌ها است و از زمان شروع بحران سوریه کمک‌های نظامی گسترده‌ای به تکفیری‌ها انجام داده است و حتی تصاویری از مداوای صد‌ها تروریست در بیمارستان‌های اسرائیل منتشر شده است. احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان، با تأکید بر اینکه اسرائیل تلاش می‌کند با ایجاد جنگ روانی طرف‌های مقابل خود را در مقاومت به واکنش‌های احساسی وادار کند، بیان کرد: «این تلاش‌ها، درحالی است که محور مقاومت با طراحی عملیات‌های حساب شده و دقیق به اقدامات اشغالگران پاسخ می‌دهد.»

حملات همزمان تروریست‌ها
همزمان با حملات موشکی اسرائیل، گروه‌های تروریستی نیز حملاتی را در شمال سوریه انجام دادند. تلویزیون سوریه روز شنبه اعلام کرد، پدافند هوایی روسیه در پایگاه حمیمیم، راکت‌ها و پهپاد‌های گروه‌های تروریستی را رهگیری کرد. تلویزیون سوریه تأکید کرد: گروه‌های تروریستی راکت‌ها و پهپاد‌هایی را به سمت پایگاه حمیمیم و حومه‌های نزدیک شهر ساحلی لاذقیه پرتاب کردند که در اثر این حملات، یک تن کشته و چند تن دیگر زخمی شدند. پدافند هوایی روسیه در پایگاه حمیمیم نیز خمپاره‌های موشکی و پهپاد‌های گروه‌های تروریستی مذکور را رهگیری کرد. پیش از این رئیس شورای اتحادیه روسیه نسبت به مورد هدف قرار گرفتن پایگاه هوایی حمیمیم ابراز نگرانی کرده بود. واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل جمعه شب در جلسه شورای امنیت درباره اوضاع سوریه گفت: «فعالیت‌های تروریست‌ها موجب تشدید تنش‌ها در مناطق کاهش تنش شده است. آن‌ها اقدامات تحریک‌آمیزی را علیه نیرو‌های دولتی سوریه انجام می‌دهند و امنیت پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه را به خطر می‌اندازند. ما به اطلاعاتی دست یافتیم که نشان می‌دهد تروریست‌های جبهه النصره قصد دارند با استفاده از مواد شیمیایی در شهر سراقب استان ادلب اقدامی تحریک‌آمیز انجام دهند و بعداً نیرو‌های روسیه را به انجام این حمله شیمیایی متهم کنند». این اظهارات درحالی است که روز جمعه اخباری منتشر شد که گروه تروریستی جبهه النصره برای انجام حملات شیمیایی در ادلب آماده می‌شود تا با متهم کردن روسیه به این حمله، در عملیات آزادسازی ادلب وقفه ایجاد کند؛ سناریویی که همیشه در زمان عملیات آزادسازی شهر‌ها از سوری تکفیری‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد تا دولت سوریه را متهم به حملات شیمیایی کرده و فشار‌های بین‌المللی به دمشق را افزایش دهند؛ سناریوی نخ‌نما شده‌ای که این بار به نظر نمی‌رسد خریدارانی در غرب داشته باشد. سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز دیروز در گزارشی به ساختگی بودن نتایج تحقیقات حمله شیمیایی ارتش سوریه به منطقه دوما در اطراف دمشق در سال ۲۰۱۷ اذعان کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار