کد خبر: 955674
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
ایران مکانیزم‌های خوبی برای فروش نفت در شرایط تحریم قبلی داشت، پس از برجام، ایران گارد خودش را باز کرد و تمام راهکار‌های دور زدن تحریم‌ها را علنی کرد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: فریدون برکشلی، رئیس مؤسسه مطالعات انرژی وین در پاسخ به «مهر» درباره اینکه بهترین آرایشی که ایران می‌تواند در شرایط کنونی در حوزه فروش نفت داشته باشد چیست، تأکید کرد: ایران مکانیزم‌های خوبی برای فروش نفت در شرایط تحریم قبلی طراحی کرده بود که با وجود کاستی‌ها، تا حد زیادی پاسخگو بود، اما پس از برجام، ایران گارد خودش را باز کرد و تمام راهکار‌های دور زدن و پرهیز از تحریم‌ها را علنی کرد.
وی تصریح کرد: در هر صورت، اکنون لازم است راهکار‌های تازه‌ای طراحی و تدبیر کرد. فروش نفت، فاز اول است و فاز دوم یعنی دریافت پول نفت، سخت‌تر است.
این کارشناس نفت با تأکید بر اینکه قیمت نفت به ۱۰۰ دلار نخواهد رسید، افزود: نفت اکنون در یک گذر تاریخی جدی قرار دارد. نفت در ایران همواره کانون بسیاری از تحولات مهم اجتماعی و سیاسی بوده‌است. نفت، تنها به عنوان یک صنعت یا منبع درآمد مطرح نیست، بلکه امریکا با تحریم نفتی ایران محور و قاموس هویت کشور را نشانه رفته و این امر اهانت به حس تعلقات کشور است.
این مقام مسئول در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا هنوز مازاد عرضه در بازار نفت وجود دارد، گفت: درباره مازاد عرضه نفت در بازار آمار‌سازی شده‌است. به این ترتیب که تولید نفت ونزوئلا، لیبی و ایران از بازار به میزان قابل‌توجهی کاسته شده‌است؛ از سویی دیگر تولید نفت نیجریه ۳۰ درصد کاهش یافته و در عربستان نیز فشار چاه‌های نفتی کم شده و نیاز جدی به تزریق گاز دارند؛ چراکه اغلب چاه‌های نفتی عربستان در نیمه دوم عمر خود هستند و فشار آن‌ها رو به کاهش می‌گذارد. این در حالی است که تولید امریکا هنوز در بازار جذب نشده به عبارتی دیگر در بازار شناخته و رایج نشده‌است. بنابراین آماری که درباره مازاد عرضه نفت در بازار‌های جهانی ارائه می‌شود، مبتنی بر واقعیت نیست.
وی گفت: اوپک مدیریت بازار نفت را با «ظرفیت مازاد» بر عهده دارد. به این ترتیب که اگر تمام کشور‌ها در حداکثر ظرفیت تولید کنند، چگونه می‌توان بازار را مدیریت کرد؟ به عبارتی دیگر اوپک بدون ظرفیت مازاد نفت، غیراوپک است. البته ایجاد «مازاد عرضه» نیازمند سرمایه‌گذاری، تکنولوژی و زمان است؛ با گذشت زمان و کم‌شدن حجم ذخایر ایجاد ظرفیت مازاد، دشوارتر می‌شود.
رئیس مؤسسه مطالعات انرژی وین اظهار کرد: اکنون در منطقه خاورمیانه ایجاد یک میلیون ظرفیت مازاد، ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید لازم دارد. البته این دایره فقط محدود به سرمایه‌گذاری نیست؛ نیروی انسانی، فناوری و زیرساخت‌های لازم از جمله مواردی است که وجود آن برای داشتن مازاد ظرفیت، مشروط بر اینکه بازدهی داشته باشند، ضروری است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار