کد خبر: 955670
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵
پژوهشگران سازمان تحقیقاتی «یومیت‌ست» در برآورد تازه‌ای که منتشر کرده‌اند، می‌گویند مقدار گاز دی اکسید کربن در جو زمین به رکوردزنی ادامه داده و به بالاترین سطح در ۳ میلیون سال اخیر رسیده است. همین بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران در کاهش تولید دی‌اکسید‌کربن بسیار موفق بوده که این موضوع به دلیل برخی خلاقیت‌های فنی در صنایع و نیروگاه‌های ایرانی بوده است.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: نتیجه تازه‌ترین برآوردها، گاز کربنیک جو به ۴۱۵قسمت در میلیون (پی پی‌ام) رسیده است.
اریک هولتهاوس، کارشناس امور جوی و یکی از پژوهشگران گفته است که این میزان «نه تنها رکورد تازه‌ای در تاریخ و نه تنها رکورد تازه‌ای طی ۱۰ هزار سال گذشته، یعنی از زمان روی آوردن بشر به کشاورزی بلکه رکوردی تازه در ۳ میلیون سال اخیر و پیدایش بشر معاصر است.»

پای دانشگاه تهران در میان است
پژوهشگران شش دهه است که در جایی در جزایر هاوایی مشغول جمع‌آوری اطلاعات و برآورد میزان گاز دی‌اکسید‌کربن (کربن‌دی‌اکسید) هستند.
در حساب کاربری مربوط به «نمودار کیلینگ» در توئیتر، نموداری که اطلاعات جمع‌آوری شده در هاوایی را نشان می‌دهد، به نقل از مدیر پژوهش‌ها آمده است: «ممکن است، گفته شود هر سال این منحنی رو به بالا می‌رود. نه! این اتفاق نباید بیفتد. این جریان بهنجار نیست. این مقدار افزایش در پیوند با مصرف انرژی و آنچه با سیاره زمین انجام می‌دهیم، قابل دفاع نیست.»
کربن‌دی‌اکسید از گاز‌های گلخانه‌ای عمده جو کره زمین است که در تغییرات آب و هوایی نقش دارند.
گزارش‌های سازمان یومیت‌ست نشان می‌دهد که پژوهشگران دانشگاه تهران با ایجاد یک سامانه نانوجذبی موفق به بهینه‌سازی سوخت مورد استفاده در نیروگاه‌های برق شدند که به گفته آن‌ها این بهینه‌سازی با کاهش آلایندگی سوخت همراه بوده است.

بازی باخت - باخت
این تحقیق‌ها اشاره به کاهش تحریم‌ها در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ دارند و همین مسئله به نوسازی و نوآوری در نیروگاه برق کمک کرده است. در واقع می‌توان گفت که تحریم ایران موجب افزایش تولید دی اکسید کربن جهانی شده و آسیب آن متوجه تمام دنیا می‌شود.
سازمان یومیت‌ست یک نهاد اروپایی، بهره‌برداری از ماهواره‌های هواشناسی و یک سازمان دولتی بین‌المللی است که بر پایه یک پیمان بین‌المللی مورد توافق بین همه کشور‌های اروپایی پدید آمده است. این کشور‌ها بودجه برنامه‌های سازمان اروپایی بهره‌برداری از ماهواره‌های هواشناسی را تأمین می‌کنند و کاربران اصلی این سامانه هستند. پیمان پایه‌گذاری سازمان اروپایی بهره‌برداری از ماهواره‌های هواشناسی در سال ۱۹۸۳ (میلادی) به امضا گذاشته شد و در ۱۹ ژوئن ۱۹۸۶ (میلادی) اجرایی شد.

رشد چشمگیر در ۶ ماه اخیر
در آبان سال ۱۳۹۶ سازمان ملل گفته بود، انباشت دی‌اکسید‌کربن به حدود ۳ /۴۰۳ قسمت در میلیون (پی‌پی‌ام) رسیده است که این شاخص در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۰۰ پی‌پی‌ام بود.
در فروردین سال ۱۳۹۷ آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، میزان انتشار گاز دی اکسید کربن توسط سوخت‌های فسیلی با رشدی ۴ /۱ درصدی و با ثبت رکوردی تازه به ۵ /۳۲ گیگاتن رسیده است.
در اوایل اردیبهشت‌ماه هم غلظت دی‌اکسید‌کربن رکورد تازه‌ای زد و به ۴۱۰ قسمت در میلیون (پی پی‌ام) رسید.

آلوده‌سازی‌های چین و امریکا
چین به تنهایی تولیدکننده ۲۴درصد از دی‌اکسید کربنی است که هر سال منتشر می‌شود. پس از چین، امریکا با ۱۵درصد و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با ۱۰ درصد بیشترین سهم در تولید گاز‌های گلخانه‌ای را دارند. هند با ۶درصد و روسیه نزدیک به ۵درصد در ردیف‌های بعدی این جدول قرار دارند.
بنابر این گزارش ۳۵درصد از گاز‌های گلخانه‌ای حاصل فعالیت‌های مربوط به استخراج انرژی، ۲۴درصد در کشاورزی و ۲۱درصد حاصل فعالیت‌های صنعتی است. سهم وسایل نقلیه ۱۴درصد و سهم گرمایش واحد‌های مسکونی و تجاری ۶درصد گزارش شده است.
در سال‌های گذشته همین فهرست ایران با تولید یک و ۶ /۰ درصد از گاز‌های گلخانه‌ای پس از ژاپن و برزیل و پیش از اندونزی و کانادا در جایگاه هشتم قرار داشت، اما اکنون به رتبه دهم رسیده است.

بهینه‌سازی با نانو
سال گذشته در یک پژوهش کاربردی که به درخواست مدیریت تولید نیروگاه‌های برق توسط پژوهشگران دانشگاه تهران انجام شده‌است، سوخت مازوت مصرفی این نیروگاه به کمک فناوری نانو بهینه‌سازی شد.
گزارش‌ها حاکی از کاهش ۸۰درصدی و همزمان گاز‌های آلاینده SO و NO ناشی از احتراق سوخت مازوت نانوساختار و به‌کارگیری سامانه نانوجذبی نسبت به احتراق مازوت معمولی است. نیروگاه‌ها بیش از ۳۰درصد روز‌های سال را از مازوت (نفت کوره) به‌عنوان سوخت جهت تولید برق استفاده می‌کنند. براساس آمار نیروگاه‌ها نقش ۱۵درصدی را در ایجاد آلودگی هوا بر عهده دارند.
از سوی دیگر، مصرف سوخت مازوت آلایندگی بسیار بالایی را برای محیط‌زیست ایجاد می‌کند، تا جایی که مصرف آن از سوی دولت به‌جز در مواقع ضروری، ممنوع شده است. چنین نوآوری‌هایی موجب شده تا از طریق اتکا به توان داخلی مشکلات محیط‌زیستی مرتفع شود.
بخش‌های ترجمه شده از مقاله‌ای مندرج در eumitset. org. uk
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار