کد خبر: 955666
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی:
اروپایی‌ها باید بدانند اگر برجامی وجود نداشته باشد و فقط جسدش بماند، طرفین در آینده فقط باید سر قبر برجام بروند؛ آن‌ها نباید فکر کنند برجامی فقط در حد نام وجود دارد و آن‌ها کار عملی انجام ندهند، چرا که آن‌وقت مجبور می‌شوند هزینه‌های امنیتی آن را پرداخت کنند.
سرویس سیاست جوان آنلاین: حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی تحولات اخیر منطقه خاورمیانه گفت: روشن است که شرایط منطقه متشنج است و در این تردیدی نیست. اتفاقاتی هم در فجیره امارات به وقوع پیوسته که البته کشور‌هایی مثل آلمان اعلام کردند که مشخص است هیچ ردپایی از جمهوری اسلامی ایران در این اتفاقات وجود ندارد. واضح است که اگر ایران به گونه‌ای در این مسئله دخالت داشت، در یکی دوساعت اول با خبرسازی و طراحی تبلیغاتی در بوق و کرنا کرده و انواع موضوعات را مطرح می‌کردند؛ اینکه مدتی هم از این ماجرا گذشته آن‌ها در حال تفکر هستند که چگونه می‌توانند طراحی‌های جدیدی انجام دهند.
این دیپلمات پیشین گفت: در همین رابطه برخی رسانه‌های عربی هم مطالبی منتشر کردند مبنی بر اینکه نیرویی می‌تواند این کار را انجام دهد که علاوه بر دارا بودن سرویس‌های اطلاعاتی پیشرفته با برخی کشور‌های عربی هم در ارتباط بوده و اطلاعات ریزی داشته باشد. وی افزود: آن‌ها در نهایت هم این‌گونه نتیجه‌گیری کرده بودند که تنها طرفی که با این شرایط مطابقت دارد، رژیم صهیونیستی است و با توجه به اینکه اسرائیل تلاش می‌کند پای امریکا بیش از گذشته به منطقه باز شود، ماجرای فجیره اگر کار عربستان نباشد قطعاً کار رژیم صهیونیستی است.
آصفی در رابطه با اختلاف‌های کاخ سفید در خصوص نوع برخورد با ایران گفت: بعید می‌دانم در نوع نگرش و نوع رویکرد به ایران اختلافی در واشنگتن وجود داشته باشد، ولی در روش قطعاً اختلافاتی وجود دارد کما اینکه بین اوباما و ترامپ هم در روش اختلاف وجود داشت، اما هر دو به دنبال تضعیف حداکثری تهران بودند. وی ادامه داد: در کاخ سفید هم نسبت به روش‌ها ممکن است تفاوت دیدگاه باشد و البته برخی احتمال می‌دهند این تفاوت دیدگاه تقسیم کار است که بولتون در اظهاراتی تهران را تهدید کرده و بعد ترامپ صحبت‌های دیگری را مطرح کند ولی ممکن است اختلاف‌نظر هم وجود داشته باشد. البته ما به زمان انتخابات در امریکا هم نزدیک می‌شویم و ترامپ سر دوراهی مانده است. جنگ، آرای رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده را پایین می‌آورد و از جنگ چیزی عایدش نخواهد شد؛ چراکه وی پیش‌تر هم گفته بود علاقه‌ای به جنگیدن ندارد و آغاز جنگ جدید، خلاف ادعا‌های انتخاباتی وی است. سفیر پیشین ایران در فرانسه در پاسخ به این سؤال که تنش‌های موجود در منطقه تا چه میزان این فرصت را به اروپا می‌دهد تا به رغم اتمام حجت تهران، به عدم اجرای تعهدات خود تداوم ببخشد هم گفت: امیدوار هستیم اروپا به این میزان عاقل باشد که بی‌عملی خود در قبال برجام را پایان ببخشد. آصفی ادامه داد: البته این اشتباه است که فکر کنیم اروپا بعد از خروج ترامپ، تعهدات خود در قبال تهران را به حالت تعلیق درآورد؛ در زمان حضور اوباما یک سال تا یک سال و نیم زمان وجود داشت، اما اروپا در آن زمان هم کار چندان جدی انجام نداد. البته این اتمام حجتی که تهران اعلام کرده شاید اروپا را وادار به تفکر کند. وی افزود: البته اروپا بار‌ها اعلام کرده که برجام یک توافق امنیتی است و برای همین هم هیچ‌گاه به دنبال عادی‌سازی اقتصادی، مسائل بانکی و نفت ایران نرفتند. آن‌ها به دنبال برداشتن تحریم‌های ایران نبودند و فقط به قول خودشان آمدند تا مشکل امنیتی اروپا را حل کنند. آصفی گفت: حالا آن‌ها باید بدانند اگر برجامی وجود نداشته باشد و فقط جسدش بماند، طرفین در آینده فقط باید سر قبر برجام بروند؛ آن‌ها نباید فکر کنند برجامی فقط در حد نام وجود دارد و آن‌ها کار عملی انجام ندهند چرا که آن‌وقت مجبور می‌شوند هزینه‌های امنیتی آن را پرداخت کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
0
0
تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار