کد خبر: 955645
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
تا دو ماه آینده قرار است سامانه فروش تئاتر نیز رونمایی شود اقدامی که با اجرایی شدنش بی‌تردید گام بسیار مهم، ارزنده و ماندگاری را در حوزه هنر‌های نمایشی شاهد خواهیم بود.
محمد محمدی
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: اسفندماه سال گذشته بود که سامانه فروش سینمای ایران در دسترس همگان قرار گرفت، سامانه‌ی که با مراجعه به آن تمام جزئیات فروش به تفکیک سال، ماه و روز و حتی فیلم، سالن سینما و شرکت‌های پخش‌کننده را در اختیار مخاطبان قرار داده و همین ارائه آمار، فضای کاملاً شفاف و روشنی را در خصوص نوع و نحو مهم‌ترین رکن فعلی سینمای ایران یعنی فروش و مخاطب فراهم کرده است.
 
اقدام تحسین‌برانگیزی که انصافاً اگر پافشاری شخص وزیر و البته ریاست سازمان سینمایی نبود هرگز به مرحله اجرایی شدن نمی‌رسید.

اما در حوزه تئاتر متأسفانه و علی‌رغم افزایش چشمگیر اجرا‌ها در ده سال اخیر آن‌هم از ده نمایش در روز به بیش از یک‌صد و ده اجرا در یک‌شب متأسفانه این شفافیت لازم وجود نداشته و نهایتاً نه به‌طور پیوسته و سیستماتیک بلکه هرازگاهی در چند سال گذشته آماری از چند اجرا در دور‌های مختلف منتشرشده است؛ اما حال و بعد از حضور یک‌ساله شهرام کرمی در منصب مدیرکلی هنر‌های نمایشی خبر می‌رسد که تا دو ماه آینده قرار است سامانه فروش تئاتر نیز رونمایی شود اقدامی که با اجرایی شدنش بی‌تردید گام بسیار مهم، ارزنده و ماندگاری را در حوزه هنر‌های نمایشی شاهد خواهیم بود.

البته که از زمان حضور کرمی در اداره کل هنر‌های نمایشی آمار مخاطبان و فروش سالن‌های دولتی، چون سنگلج، تالار هنر و مجموعه تئاتر شهر به‌صورت هفتگی منتشر گردیده شد و یا در سالن ایرانشهر چند سالی هست که در پایان هر دوره اجرا میزان مخاطبان و فروش آن دوره اعلام می‌شود، اما در شرایط امروز و سرعت انتقال اخبار ازیک‌طرف عدم انتشار آمار فروش و تعداد مخاطبان در سایر سالن‌ها و از طرف دیگر انتشار هفتگی و یا دوره‌ی در سه سالن دولتی و تماشاخانه ایرانشهر کمک آن‌چنانی به شفافیت در این حوزه نکرده درنهایت و بهترین حالت ممکن می‌شود حکایت آن لنگه‌کفش در بیابان.

اما رونمایی از سامانه فروش تئاتر ایران به‌مانند الگوی موفق سینمایی خود یعنی ثبت آمار فروش به‌صورت روزانه و به تفکیک‌های مختلف بی‌شک چه از جنبه شفاف‌سازی و چه از بعد اتخاذ تصمیم‌های مهم و کلان در حوزه تئاتر به‌عنوان یکی از هنر‌های ریشه‌ی و پایه می‌تواند گام بسیار مهمی باشد تا منتقدان و مدیران برنامه‌ریز و اجرایی با آمار و ارقام واقعی و البته شفافیت کافی و لازم در حوزه‌های خود تصمیمات و سیاست‌های مناسبی را اعمال کنند آن‌هم در شرایطی که متأسفانه افزایش بی‌حساب‌وکتاب آثار تئاتری بدون افزایش مخاطب زیر سایه سنگین عدم انتشار آمار‌های فروش و همچنین نبود شفافیت‌های لازم در حوزه فروش بسیار تأثیرگذار بوده و متأسفانه بدل به یکی از ریشه‌ترین مشکلات تئاتر امروز گردیده است. مشکلی که ماحصلش را این روز‌ها به نوع‌های مختلف می‌توان دید.
 
گروه تئاتری که به‌واسطه افزایش سالن‌های خصوصی و به‌سادگی نمایشی را به روی صحنه آورده و تنها باگذشت چند اجرا و عدم استقبال مخاطبان و برای انجام تعهدات مالی به سالن دار مجبور به استفاده از هرگونه فضا و ظرفیت تبلیغاتی فارغ از مناسب و نامناسب بودنش شده و به‌نوعی دست به هر کاری میزند و یا کارگردانی برای دچار نشدن به عدم استقبال مخاطبان و درنهایت شکست تجاری به‌ناچار به چهره‌های غیر هنری و بعضاً چهره‌های مطرح و بی‌سواد فضای مجازی روی آورده و درنهایت نیز خروجی آن نمایش چیزی جز ابتذال نخواهد شد.

اما همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره‌شده رونمایی از سامانه فروش تئاتر ایران که مدیرکل هنر‌های نمایشی وعده دو ماه آینده را داده است بی‌تردید نه‌تن‌ها گام مهمی برای حل بسیاری از مشکلاتی که امروز گریبان گیر حوزه هنر‌های نمایشی است خواهد بود بلکه شفافیتی که سال‌ها هنرمندان و منتقدان خواستار آن هستند را فراهم کرده و قطعاً تا سال‌ها یکی از ماندگارترین اقدامات دوران مدیریتی شهرام کرمی بر اداره کل هنر‌های نمایشی کشور خواهد شد. پس بی‌صبرانه در انتظار دو ماه آینده خواهیم ماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار