کد خبر: 955636
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۳
سیلاب بهاری در چند استان کشور خسارات زیادی بر جای گذاشت و حالا سیل‌زدگانی مانده‌اند با زندگی از دست رفته و هزاران درخواست و نیاز.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: سیلاب بهاری در چند استان کشور خسارات زیادی بر جای گذاشت و حالا سیل‌زدگانی مانده‌اند با زندگی از دست رفته و هزاران درخواست و نیاز. با اینکه در روز‌های اول وقوع سیل همه مسئولان به خصوص دولتی‌ها از تأمین مایحتاج سیل‌زدگان حرف می‌زدند و قول‌هایی می‌دادند، اما پس از گذشت حدود ۴۰ روز از وقوع سیل، مشکلات یکی یکی سر بر می‌آورند و نیاز‌های زمین مانده‌ای که زندگی را برای سیل‌زدگان سخت‌تر و سخت‌تر می‌کند.

پلدختر از جمله مناطقی است که خسارات زیادی از سیل دید. جایی که برخی روستاهایش صددرصد ویران شد و ساکنانش آواره شدند. در همین رابطه شهردار پلدختر با بیان اینکه ۱۷ هزار هکتار زمین شخصی و عمومی در حریم رودخانه قرار گرفته که قبلاً در حریم نبوده و باید تعیین‌تکلیف شود، می‌گوید: «سیلاب خسارات فراوانی به زیرساخت‌های شهری از جمله پارک‌ها و معابر وارد کرده است که به مراتب از گردوخاک جدی‌تری هستند و باید فکری برای آن‌ها انجام شود.» صمد چراغی‌پور با اشاره به اینکه سیلاب ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های شهری وارد کرده است، ادامه می‌دهد: «طبق پیگیریی‌هایی که استاندار و ما با وزارت کشور داشتیم و نیز پیگیری نماینده شهرستان پلدختر قرار است ماشین‌آلات استا‌ن‌های همدان، کرمانشاه و چهارمحال‌وبختیاری به کمک ما بیایند که فعلاً اتفاق خاصی نیفتاده و منتظر ارسال آن‌ها هستیم تا در عملیات پاک‌سازی از آن استفاده کنیم.»

وی تأکید می‌کند: «متأسفانه در حال حاضر از سه ماشین آتش‌نشانی شهرستان پلدختر دو ماشین، گریدر یک عدد و از سه کمپرسی هم دو دستگاه به سبب عملیات و کار سنگینی که طی این مدت انجام دادند متوقف شده‌اند. طبق برآورد ۶۰۰ میلیون تومان برای تعمیر و راه‌اندازی مجدد آن‌ها نیاز است. شهرداری با توجه به هزینه‌های زیاد و درآمد کم طی این مدت تمکن مالی برای این کار ندارد و به همین علت با یک چالش جدی روبه‌رو هستیم. انتظار داریم دولت شهرداری پلدختر را از حیث مالی کمک کند تا کار‌ها را بهتر پیش ببریم.»

به جای توزیع ماسک، شهر باید تمیز شود

رئیس شورای شهر پلدختر هم با بیان اینکه شهرداری با تمام امکانات و توان در حال پاک‌سازی شهر است، از ضعف امکانات برای شست‌وشوی کامل شهر خبر می‌دهد. افشار پیری با تقدیر از نیرو‌های خودجوش مردمی که برای پاک‌سازی و شست‌وشوی جداول، معابر، خیابان‌ها و میدان‌های شهر به کمک شهرداری آمدند، می‌گوید: «نماینده شهرستان پلدختر برای اعزام ماشین‌آلات از استان‌های دیگر قول داده بود ولی تا کنون وسیله‌ای به دست ما نرسیده‌است، اگر ماشین‌آلات به شهر برسد کار شست‌وشوی شهر را انجام می‌دهیم.»

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن اصفهان تجهیزاتی برای ما ارسال کرده و در قسمت‌هایی از شهر در حال کار هستند، ادامه می‌دهد: «اگر امکانات و ماشین‌آلات به شهر برسد ظرف یک هفته شهر پاکسازی می‌شود، اما اگر امکانات نباشد و از سوی استانداری و دیگر دستگاه‌ها همکاری نشود، شاید تا پنج ماه دیگر مردم پای کار بیایند و به صورت یدی در پاک‌سازی شهر کمک کنند.»
رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست پلدختر با اشاره به هجوم گردوخاک به این شهر سیل‌زده از مسئولان استانی و کشوری خواسته تا آن‌ها را برای شست‌وشوی شهر پلدختر کمک کنند. علی الشتری‌نژاد مهم‌ترین نیاز شهر سیل‌زده پلدختر را شست‌وشوی شهر از گل‌ولای باقیمانده از سیلاب عنوان کرده است که سلامت مردم را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه گردوخاک باقیمانده از سیلاب به‌صورت نقطه‌ای است که شهرداری باید مدیریت کند و شهر را شست‌وشو دهد، می‌گوید: «گل‌ولایی که از شهر بیرون برده می‌شود باید مدیریت شود و با اصول و ضوابط دفن شوند، در جا‌هایی که نیاز است یک لایه خاک روی آن انداخته و فضای سبز ایجاد شود تا در صورت خشک‌شدن به‌صورت گردوخاک بر سر مردم آوار نشود.» لازم به ذکر است تا کنون ۸ هزار ماسک توسط اداره محیط‌زیست بین مردم سیل‌زده در کمپ‌ها، مدارس و سطح شهر توزیع شده است. البته معاون بنیاد مسکن لرستان هم با بیان اینکه در مجموع ۹۰ روستای استان بر اثر سیل و رانش آسیب‌دیده است، می‌گوید: «با توجه به بررسی‎های صورت گرفته از سوی پژوهشکده سوانح طبیعی از روستا‌های آسیب‌دیده و روستا‌های در معرض آسیب، در مجموع ۱۳۷ روستا از لرستان نیازمند اقدامات ایمن‌سازی هستند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار