کد خبر: 955613
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
کارآفرینی، کلیدواژه رهبر معظم انقلاب برای توسعه کشور
در میان مسئولان رده‌بالای جامعه بدون شک کسی را نمی‌توان یافت که به اندازه رهبر معظم انقلاب بر موضوع کار و اشتغال، تولید و کارآفرینی تأکید و تصریح داشته باشند و درواقع کار و کارآفرینی از کلیدواژه‌های مهم ایشان برای تحقق توسعه پایدار کشور است.
سیمین جم
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: در میان مسئولان رده‌بالای جامعه بدون شک کسی را نمی‌توان یافت که به اندازه رهبر معظم انقلاب بر موضوع کار و اشتغال، تولید و کارآفرینی تأکید و تصریح داشته باشند و درواقع کار و کارآفرینی از کلیدواژه‌های مهم ایشان برای تحقق توسعه پایدار کشور است. پیام‌های رهبری در این زمینه به قدری روشن، شفاف و عملیاتی بوده است که نیاز به هیچ شرح و تفسیری ندارد که متوجه شویم ایشان از مردم چه می‌خواهند. موضوع به همین سادگی است که مطرح شده است. قرار است با رونق تولید و خرید و حمایت از کالای ایرانی، گامی بلند برای صیانت از تولید ملی برداریم. در این زمینه آنچه بر عهده دولت است اجرای سازوکار‌هایی برای کاهش واردات، افزایش صادرات و حمایت از تولیدکننده است. در بحث مردمی هم مهم‌ترین کار به فرهنگسازی بر می‌گردد.

مقام معظم رهبری با نامگذاری سال گذشته با محوریت حمایت از کالای ایرانی و نامگذاری امسال با عنوان رونق تولید درواقع بر اهمیت کار و تلاش نیز تأکید کرده‌اند. بی‌تردید تا زمانی که فرهنگ کار و تلاش در جامعه نهادینه نشود و درواقع تا زمانی که حمایت از کار ایرانی نداشته باشیم، حمایت از کالای ایرانی نیز نخواهیم داشت. پس تمام هم و غم مسئولان باید معطوف به کارآفرینی و اشتغالزایی آن هم از نوع مولد باشد. الگوی مورد نظر اسلام در مباحث اقتصادی، انسانی است که برای ده‌ها نفر کالا و خدمات تولید کند، اما خودش به اندازه حداقل‌های لازم برای یک نفر مصرف می‌کند. درواقع انسان مولد ارزشمند‌ترین مخلوق پروردگار است. امروز نیز لازم است زمینه‌سازی ذهنی و فرهنگی برای اقشار مختلف جامعه درخصوص حرکت‌های جهادی و تغییر الگو‌های مصرف برداشته شود و به جای انسان مصرف‌گرا، انسان تولیدکننده و کارآفرین را به عنوان انسان مطلوب مورد نظر اسلام معرفی کنیم. در بحث حمایت‌ها باید گفت: فراهم کردن محیط کسب‌وکار کم‌مانع و کم‌هزینه، تسهیل بوروکراسی و مجوز‌ها برای تولیدکنندگان و حمایت خاص دولت از بنگاه‌هایی با عملکرد برجسته و بهره‌ور در رشته فعالیت‌های مزیت‌دار یا راهبردی ازجمله حمایت‌هایی است که در این راستا می‌توان انجام داد. اعطای یارانه سود تسهیلاتی یا یارانه فروش در نمایشگاه‌های خارجی و اعتبار صادراتی برای تشویق صادرکنندگان و کاهش هزینه نظام فروش و توزیع برای کالا‌های ایرانی از دیگر تمهیدات لازم در این زمینه است. تبلیغ گسترده برای مصرف کالای داخلی موضوع مهم دیگری است. باید تولیدات داخلی را در رسانه ملی و در فضا‌های شهری به صورت گسترده و رایگان تبلیغ کرد. به این ترتیب می‌توان عموم مردم را به انتخاب و مصرف کالای داخلی تشویق کرد.

اعتباربخشی به شکل ارائه تولیدات داخلی در مقوله کمیت و کیفیت نیز بسیار مهم است. بسیاری از کالا‌های خارجی اقبال و موفقیت خود را مرهون شکل ارائه هستند. ارتقای کیفیت، قیمت رقابتی و ارائه خدمات مناسب کالا‌های تولید داخل برای جلب اعتماد مردم از ضروریات تولید ملی است. تولیدکننده داخلی باید بداند که راز موفقیت او در خلاقیت و ارتقای کیفیت است. توجه تولیدکنندگان به بحث نوآوری، خلاقیت، بسته‌بندی مناسب، بازاریابی کارآمد، تبلیغات مؤثر، برندسازی و ارتقای بهره‌وری بسیار مهم است و تولید کالا باید مبتنی بر ذائقه‌شناسی مصرف‌کنندگان، نیازسنجی بازار و نگاه به مزیت‌های داخلی باشد. برگزاری جشنواره‌های متعدد ملی برای معرفی برند‌های برتر تولیدات داخلی و تشویق بهترین تولیدکنندگان داخلی در سطح رسانه‌ها گام‌های دیگری است که برای حمایت از کالای ایرانی باید برداشته شود.

بدون شک تا زمانی که کارآفرینی و تولید در کشور پا نگیرد صادرات نیز نخواهیم داشت در حالی که صادرات غیرنفتی نقشی کلیدی در توسعه پایدار دارد؛ صادراتی که نه صرفاً متکی به منابع و داشته‌های خام زیرزمینی، بلکه برآیند یک اقتصاد مبتنی بر تولید و اشتغال است. بر همین اساس با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری، صادرات غیرنفتی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم اهداف اقتصاد مقاومتی را با تکیه بر دانش و تخصص و نیروی کار داخلی و استفاده از تمام ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی کشور جامه عمل بپوشانیم. اما صادرات غیرنفتی صرفاً با تولید کالای باکیفیت و کاهش خام‌فروشی عملی می‌شود و بدون شک تمام آنچه گفته شد متکی به کارآفرینی نیرو‌های جوان و مستعد جامعه است. اما نکته بسیار مهمی که مقام مورد تأکید و تصریح مقام معظم رهبری است برداشتن موانع و قوانین دست و پاگیر از سویی و حمایت‌های لازم از کارآفرینان از سوی دیگر است.
 
در این زمینه گزیده‌ای از فرمایشات روشن و راهبردی مقام معظم رهبری را می‌آوریم که می‌تواند چراغی فراروی همه ما باشد:
- ایجاد اشتغال در کشور موجب می‌شود که ثروت تولید بشود؛ همچنانی که سرمایه و سرمایه‌دار، ایجاد کار می‌کند -چه سرمایه مالی، چه سرمایه علمی- کارگر هم ایجاد سرمایه می‌کند، ایجاد ثروت می‌کند.
- انسانی که کار ندارد، اشتغال ندارد، یک استعداد پنهانِ مخفىِ خداداده را غالباً بدون اختیار خودش راکد گذاشته، وقتی شما این انسان را مشغول کار می‌کنید، این چشمه که در درون بود و از او استفاده‌ای نمی‌شد، تشنه‌ای از او سیراب نمی‌شد، این چشمه را شما به جریان می‌اندازید. پس اشتغال و اشتغال‌آفرینی، هم جنبه اقتصادی بزرگی دارد، هم جنبه انسانىِ خیلی والا.
- بهبود فضای کسب و کار، بیشتر وظیفه دولت است. همین مسئله مقررات، تسهیلات گوناگون، پیچ و خم‌های اداری فراوان، این‌ها همه، چیز‌هایی است که اگر چنانچه اصلاح بشود، بهبود فضای کسب و کار که یکی از مسائل عمده اقتصادی ماست، حاصل خواهد شد.
- شما امروز ببینید در دنیا کمپانی‌هایی هستند ۱۰۰ سال است این‌ها دارند کار می‌کنند، ۱۵۰ سال است دارند کار می‌کنند و محصولاتشان در دنیا فروش می‌رود. اسم این‌ها کافی است که جنس را تو بازار رایج کند؛ به خاطر اینکه درست کار کردند، خوب کار کردند، مشتری مطمئن است به اینها. شما می‌گویید که ما سفارش کنیم به مردم که تولیدات داخلی را مصرف کنند. من که خب چند سال است دارم سفارش می‌کنم؛ بنده که بار‌ها گفته‌ام، منتها این با شعار درست نمی‌شود.
- این هنرستان‌های فنی و صنعتی، این دانشگاه‌های علمی-کاربردی، این فنی- حرفه‌ای‌ها، آموزشکده‌های فنی- حرفه‌ای، باید توسعه پیدا کند. ما به علم احتیاج داریم، اما به پنجه کارآمد هم احتیاج داریم. یکی از کار‌های اساسی به نظر من این است که در زمینه صنعت و کشاورزی بایستی کار کنیم.
- دو دلیل اساسی یعنی «آمادگی کشور برای جهش» و «فشار اقتصادی دشمنان» ثابت می‌کند که ایران، بیش از هر دوره دیگر به کار و کارآفرینی احتیاج دارد.
- در پرتو شناخت ملت از توانایی‌های خود و جوانانش، فصل توانایی و جهش کشور فرارسیده است و طبعاً در این فصل، کار و کارآفرینی اهمیتی به مراتب فراوان‌تر دارد.
- باید منابع را در مسیری که برای کشور ارزش افزوده مالی و غیرمالی دارد تخصیص دهیم تا تولید و اشتغال افزایش یابد و «کسب و کار» رونق گیرد.
- مردم می‌دانند که مصرف هر کالای خارجی یعنی بیکاری یک کارگر ایرانی، اما کارآفرینان هم بدانند که رغبت مردم به مصرف کالا‌های داخلی با شعار تحقق نمی‌یابد بلکه نیازمند افزایش کیفیت این کالاهاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار