کد خبر: 955543
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
در نمایشگاه قرآن‌وعترت اصفهان:
علاقه‌ مندان مجموعه تاریخی تخت فولاد اصفهان می‌توانند برای آشنایی با آثار و مشاهیر تاریخی مدفون در این مجموعه از سالن میرداماد شانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان دیدن کنند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،در سالن میرداماد شانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان آثار و مشاهیر قرآنی تخت فولاد معرفی می‌شوند. این نمایشگاه از روز شنبه ۲۸ اردیبهشت آغاز شده و تا روز سه خرداد، هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۳ پذیرای علاقه‌مندان است. عموم مخاطبان می‌توانند برای حضور در این نمایشگاه و آشنایی با تخت فولاد به محل برگزاری نمایشگاه‌های استان اصفهان واقع در پل تاریخی شهرستان مراجعه کنند.

تخت فولاد» در جنوب شرقی اصفهان به مساحت تقریبی ۷۵ هکتار قرار دارد و همردیف گورستان‌هایی چون «بقیع» در مدینه منوره و «وادی السلام» در نجف اشرف از متبرک‌ترین قبرستان‌ها در میان مسلمانان به شمار می‌رود. این مجموعه یکی از قطب‌های پنهان گردشگری اصفهان نیز به شمار می‌رود.

در منابع تاریخی از این گورستان بجز تخت فولاد با عناوینی چون «لسان الارض» و «بابا رکن الدین» (به دلیل وجود مقبره و تکیه بابا رکن الدین شیرازی، از مشاهیر عرفان قرن هشتم هجری و از شاگردان شرف الدین داود بن محمود قیصری) نیز یاد شده است. درباره وجه تسمیه نام «تخت فولاد» گفته‌اند که این نام به دلیل وجود مقبره بابافولاد حلوایی از مشاهیر عارفان قرن دهم هجری در این گورستان است که این مزار اکنون در مرکز مخابرات فیض قرار دارد.

نمی‌توان تاریخ دقیقی برای پیشینه این گورستان مشخص کرد، اما کارشناسان بر اساس برخی شواهد و وجود مقبره «یوشع نبی» از پیامبران بنی اسرائیل در این گورستان قدمت آن را به دوران پیش از اسلام باز می‌گردانند. این گورستان در دوره‌های مختلف تاریخی پس از اسلام نیز مشهور بوده و در وضعیت فعلی مقابر و تکیه‌هایی از دوران صفوی تا دوران معاصر در آن دیده می‌شود و بر این اساس می‌توان از آن به عنوان موزه معماری مقابر و تکیه ایران یاد کرد.

از میان بزرگان دین و علوم شرعی مدفون در تخت فولاد می‌توان به این چهره‌ها اشاره کرد: سید محمدباقر چهارسوقی (مشهور به صاحب روضات)، حجت‌الاسلام محمدتقی فقیه احمدآبادی، صاحب کتاب شریف «مکیال المکارم»، میرزا ابوالمعالی کلباسی، آقا جمال خوانساری، از شاگردان محمدتقی مجلسی و صاحب کتاب‌هایی چون «مبدا و معاد»، «جبر و اختیار»، «شرح زیارت جامعه» و «عقاید النسا یا کلثوم ننه»، ملأ محمد اسماعیل خواجویی (از علمای مشهور عصر افشاری)، ملأ محمد حسین فشارکی، سید ابوالجعفر خادم الشریعه، میرزا یحیی مدرس بیدآبادی، آقا سید فضل الله بهشتی (پدر شهید آیت‌الله دکتر سید محمد بهشتی)، سید محمد باقر درچه‌ای، آقا حسین خوانساری، شیخ اسدالله فهامی، ملاحسینعلی تویسرکانی، سید رضی الدین محمد حسینی شیرازی، میر محمدباقر خاتون آبادی، ملأ محمدبن عبدالفتاح تنکابنی، بهاالدین محمدفاضل اصفهانی، محمدجواد صدرعاملی، میرزا بدیع موسوی درب امامی، ملأ عبدالکریم گزی، شیخ احمد بیدآبادی، سیداسدالله مستجاب الدعواتی (بنیانگذار مدرسه صدریه اصفهان) و...

همچنین، میرفندرسکی، میرزا جهانگیرخان قشقایی، آخوند کاشی (از مهم‌ترین مدرسان حکمت صدرایی در حوزه اصفهان و استاد بزرگانی چون آقارحیم ارباب و آیت‌الله سید حسن مدرس) ملاحسن آرندی نایینی، آقا رحیم ارباب (از فیلسوفان برجسته مکتب اصفهان و از هم‌بحثان مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی و استاد جلال الدین همایی و ملأ هاشم جنتی)، میرمحمدرضا بهشتی، شیخ اسدالله ایزدگشسب و… نیز از میان بزرگان فلسفه و حکمت مدفون در تخت فولاد هستند.

از دیگر چهره‌های مشهور مدفون در تخت فولاد در حوزه‌های مختلف می‌توان به شخصیت‌های زیر اشاره کرد؛

در مسلک عرفان؛ می‌توان به بابا رکن الدین شیرازی، حاج محمد صادق تخت فولادی (استاد شیخ حسنعلی نخودکی)، ملأ محمدعلی نوری، آقامحمد بیدآبادی، سید محمد صمصام (مشهور به بهلول اصفهان) و درادبیات ؛محمدکاظم واله، جواد مجدزاده (متخلص به صهبا، ادیب و شاعر)، میرزا حسن خان جباری انصاری، ابراهیم راه نجات (ادیب و روزنامه‌نگار عصر مشروطیت)، داراب افسر بختیاری، میرزا تقی خان سرتیپ، کمال الدین مجلسی، میرزا محمد مهدی خان مازندرانی، سید جعفر خاکشیر، میرزا محمود تبریزچی و…

هنرمندان: درویش عبدالمجید طالقانی (خوشنویس مشهور اواخر عصر صفوی و استاد برجسته شکسته نستعلیق)، حاج میرزا آقا امامی (هنرمند مشهور و بانی احیای هنرهای صفوی مانند جلد سوخت، قلمدان سازی و گل مرغ، استاد محمود فرشچیان)، نایب اسدالله (از او به عنوان یکی از برجسته‌ترین نوازندگان نی در تاریخ ایران یاد کرده‌اند.

عبدالحسین سپنتا بازیگر فیلم دختر لر، اولین فیلم ناطق ایرانی، حاج میرزا زن العابدین اشرف الکتاب (خوشنویس)، میرزا محمد باقر نقاش باشی سمیرمی، محمدحسین مذهب، محمدکاظم مجنونی (هنرمند طراح نقش فرش)، جلال تاج اصفهانی (استاد برجسته موسیقی و آواز ایرانی)، میرزا محمدحسین عنقا (متخلص به ملک الشعرا و خوشنویس) حسن کسایی، جلیل وبیش از ۸۵۰ فقیه و مجتهد، ۱۲۰ وعاظ و خطیب، ۵۵ نویسنده و روزنامه نگار، ۱۲۰ هنرمند، ۷۵ دانشمند در زمینه‌های نجوم و ریاضی، ۲۰ حکیم و فیلسوف، ۲۳۰ شاعر و دیگر افراد ویژه و مشهور که همگی در بُعد ملی و بین‌المللی مشهور بوده‌ا

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر