کد خبر: 955529
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
بسیاری از اقدامات اخیر بولتون، پمپئو و ترامپ جنبه نمایشی دارد، این مسئله‌ای است که ژنرال انگلیسی آن را افشا کرده است.
جوان آنلاین: معاون فرمانده نیروی اقدام مشترک که از سال ۲۰۱۴ میلادی با ترکیبی از ارتش‌های غربی برای مقابله با داعش در عراق و سوریه تشکیل شده است، در پاسخ به خبرنگاران که از او پیرامون دلیل تهمیدات جدید آمریکا برای مقابله با تهدیدات احتمالی نیرو‌های نظامی ایران در منطقه پرسیده بودند، پاسخ قاطعی داد.

ژنرال انگلیسی کریستوفر گیکا گفت: «نه! هیچ تهدید جدیدی از سوی نیرو‌های مورد حمایت ایران در عراق و سوریه افزوده نشده است!». این پاسخ در حالی است که ناو آبراهان لینکلن و ناوشکن‌های همراهش و بمب‌افکن‌های بی -۵۲ اساساً با اعلام رسمی بولتون مبنی بر افزایش تهدیدات ایران به خلیج فارس اعزام شد و حتی پمپئو هفته گذشته در سفری خارج از برنامه خود را به بغداد رساند و با مقامات آن کشور در مورد این خطرات جدید هشدار داد تا نکند خون از دماغ سربازان آمریکایی دربیاید و این هفته نیز طی سفر‌هایی با مقامات اتحادیه اروپا و روسیه در همین زمینه صحبت کرد!

حالا پس از پرسش‌های مکرر از گیکا، وی که در بغداد و به صورت ویدیو کنفرانس با خبرنگاران در پنتاگون گفتگو می‌کرد، مجبور به اذعان به پوچی اقدامات یکجانبه آمریکا شد و تلویحاً نشان دادبولتون و پمپئو هدف دیگری را دنبال می‌کرده‌اند، چون هیچ داده‌ای مبنی بر تهدید جدید وجود ندارد.

گیکا ادامه داد: «ما حضور نیرو‌های حامی ایران را و بقیه بازیگران را کاملاً رصد می‌کنیم، چون این محیطی است که در آن حضور داریم. ما شبه‌نظامیان شیعه را رصد می‌کنیم. من فکر می‌کنم شما اشاره درستی کردید و اگر سطح تهدیدات افزایش یابد، خُب ابزار حفاظت نیرو‌های خود را طبق آن افزایش می‌دهیم»، اما فعلاً که مسأله حفاظت نیرو‌ها را «با توجه به تحولات هفته گذشته مرور کردیم… هیچ نگرانی جدیدی واقعاً پیدا نکردیم».

ژنرال انگلیسی پا را یک قدم فراتر گذاشت و گفت: «حشدالشعبی تعبیری است که برای طیفی از گروه‌ها به کار می‌رود و من فکر می‌کنم مهم است بگویم که خیلی از آن‌ها برخورد سازگاری با ما دارند و ما هیچ تغییری در جبهه‌گیری آن‌ها از زمان تعاملات اخیر میان ایالات متحده و ایران ندیده‌ایم و انتظار و امید داریم که همین رویه ادامه پیدا کند».

ژنرال گیکا آن‌چنان صریح به خبرنگاران پاسخ داد که دفتر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه (سنتکام) بلافاصله مجبور به صدور اعلامیه و تکذیب سخنان وی شد. در این بیانیه آمده است «نظرات جدید از سوی معاون فرمانده نیروی اقدام مشترک در تضاد با تهدیدات واقعیِ شناسایی‌شده است که اطلاعات آن در ارتباط با نیرو‌های مورد حمایت ایران در منطقه در دسترس آمریکا و متحدانش قرار دارد».

سنتکام در ادامه آورده است «دفتر فرماندهی مشترک ایالات متحده در هماهنگی با نیروی اقدام مشترک، آمادگی همه سربازان نیروی اقدام مشترک را در عراق و سوریه افزایش داده است. بنابراین، نیروی اقدام مشترک در سطح بالایی از آمادگی به سر می‌برد و ما همزمان به رصدتهدیدات واقعی و احتمالاً قریب‌الوقوع نسبت به نیرو‌های آمریکایی در عراق ادامه می‌دهیم».

همزمان نیویورک تایمز خبر داد پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا طرحی را برای اعزام ۱۲۰ هزار نیرو به منطقه روی میز ترامپ گذاشته است که البته روز سه‌شنبه از سوی ترامپتکذیب شد، اما رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرد «اگر نیاز باشد بسیار بیش از این تعداد را اعزام خواهیم کرد».

به نظر می‌رسد بسیاری از اقدامات اخیر بولتون، پمپئو و ترامپ جنبه نمایشی دارد تا تأثیر آن را در افکار عمومی ایران بسنجند و اوضاع اقتصادی را در داخل کشور به هم بریزند، زیرا تجربه چند ماهه گذشته نشان داده تنها کسی که تهدیدات نظامی آمریکا را جدی گرفته، اقتصاد ایران است!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار