کد خبر: 955524
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
پرونده لیگ هجدهــم با هت‌تریک یاران برانکو در قهرمانی و کوتاه ماندن دست سپاهان و قلعه‌نویی از جام بسته شد.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: لیگ امسال در حالی به پایان رسید که استقلال که تا هفته‌های پایانی یکی پای قهرمانی بود به کسب سهمیه اکتفا کرد و سپاهانی‌ها هم به دلیل برتری مدافع عنوان قهرمانی در گام آخر دست‌شان از جام کوتاه ماند. در این بین ناکام‌ترین تیم بی‌شک تراکتور بود. تیمی که با تساوی ۲-۲ مقابل فولاد حتی موفق به کسب سهمیه هم نشد. سهمیه‌ای که در صورت قهرمانی پرسپولیس یا سپاهان در جام حذفی به پدیده‌ای که با برتری ۲ بر یک مقابل ماشین‌سازی رده چهارم جدول را از آن خود کرده، می‌رسد. در پایین جدول، برخلاف استقلال خوزستان که تکلیف سقوط آن از هفته‌ها قبل مشخص شده بود، سپیدرود رشت و نفت مسجدسلیمان تا لحظه آخر برای بقا جنگیدند، اما دست‌آخر این نفتی‌های مسجدسلیمان بودند که با تساوی ۲-۲ مقابل ذوب‌آهن در لیگ ماندند و سپیدرود هم به واسطه شکست ۲ بر یک در آزادی برابر استقلال راهی لیگ یک شد. در دو دیدار بی‌حساسیت باقی مانده سایپا ۳ بر صفر به نفت آبادان باخت و پیکان هم ۲ بر صفر از نساجی مازندران شکست خورد.

بهشت جم
جم می‌توانست به جهنمی فراموش نشدنی برای برانکو و یارانش تبدیل شود. چهار مساوی پی‌در‌پی در لیگ که مدام قهرمانی سرخپوشان را به تأخیر می‌انداخت، جدیت سپاهان برای کسب ششمین قهرمانی و همچنین تلاش تارتار برای فرار از اتهام تبانی کافی بود تا کار برای هت‌تریک پرسپولیس دشوارتر شود، خصوصاً که سپاهان هم برخلاف بازی با پدیده برای پیروزی به میدان رفته بود که به دستش هم آورد، اما بودیمیری که در طول یک نیم‌فصل نتوانسته بود ثمری برای سرخپوشان داشته باشد با زدن تک‌گل پرسپولیس، ورزشگاه جم را به بهشت تبدیل کرد. بردی که شاگردان برانکو را مقتدرانه قهرمان لیگ هجدهم کرد تا سرخ‌ها این‌بار در کنار آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس جام را بالای سر ببرند.

لذت‌بخش‌ترین قهرمانی
برانکو که از نخستین روز حضورش در پرسپولیس وعده قهرمانی داده بود، تنها در نخستین فصل حضورش در جمع سرخپوشان، قهرمانی را آن هم با تفاضل گل کمتر از دست داد، اما در سه فصل بعدی موفق شد وعده‌ای را که داده بود، عملی کند. البته مرد کروات نیمکت سرخپوشان سومین قهرمانی را سخت‌تر و البته لذت‌بخش‌تر می‌داند: «سومین قهرمانی، سخت‌ترین قهرمانی است. این موضوع خود تأییدی برای کار مستمر ما و شیرین‌ترین قهرمانی است. تیم‌های کمی در دنیا هستند که توانسته باشند سه بار قهرمان شوند، مخصوصاً با شرایطی که ما داشتیم. مثل پارسال که محروم بودیم و نمی‌توانستیم بازیکن جدید بگیریم و همچنین برنامه فشرده‌ای که برخلاف سایر تیم‌ها در سه سال اخیر داشتیم، اما در تمامی مسابقات و جام‌ها موفق عمل کردیم. از همه شیرین‌تر اینکه هیچ‌کسی در راه قهرمانی به ما کمک نکرد و همه چیز را با جنگندگی در زمین به دست آوردیم و هیچ یک از عواملی که وجود داشت (از‌بی عدالتی گرفته تا خستگی و مسائل دیگر) نتوانست جلودار ما شود، آن هم در شرایطی که زمان کافی برای آماده‌سازی و استراحت بازیکنان وجود نداشت، اما به بهترین شکل ممکن همه این موارد را حل کردیم تا شاهد لبخند و شادی هوادارانمان باشیم.»

دوران طلایی برانکو
نام برانکو که به عنوان چهاردهمین مربی خارجی پرسپولیس اعلام شد، کمتر کسی تصورش را می‌کرد سرمربی سابق تیم ملی که به‌زعم بسیاری یک سرمربی محتاط بود، بتواند دوران خوبی را با سرخپوشان سپری کند، اما برخلاف تصور سه قهرمانی در لیگ، یک نایب‌قهرمانی لیگ (با تفاضل گل)، دو سوپر جام، یک نایب‌قهرمانی آسیا، نیمه‌نهایی آسیا و البته حضور در نیمه‌نهایی جام حذفی امسال که هنوز تکلیف آن مشخص نشده، افتخاراتی است که برانکو در طول چهار سال و نیم حضور خود در پرسپولیس به دست آورده تا به راستی دوران برانکو در پرسپولیس به عنوان دوران طلایی این باشگاه ثبت شود. در کنار این موفقیت‌ها، برانکو نه تنها توانست در این سال‌ها حواشی پرسپولیس را به خوبی مدیریت کند و با مشتی جوان بی‌نام و نشان در مسیر موفقیت گام بردارد، بلکه سکو‌ها را هم چنان یکدست کرد که جز موارد بسیار اندک، همواره حمایت صددرصدی آن‌ها را به همراه داشت تا جایی که در مقابل سرکشی برخی ستاره‌های پرسپولیس، کمپین هرچه برانکو بگوید به راه افتاد. با وجود آنکه در نیم‌فصل دوم امسال بازی‌های پرسپولیس و تصمیمات برانکو کمافی‌السابق چنگی به دل نمی‌زد، سکو‌ها تا آخرین لحظات دست از حمایت برانکو و پرسپولیس نکشیدند. درست مثل بازی با کاشیما که به‌رغم باخت، حمایت و تشویق‌های فراموش نشدنی را به تصویر کشید.

مرد رکورددار، تیم پرافتخار
برانکو در چهار سال و نیم حضورش در پرسپولیس یک نایب‌قهرمانی و سه قهرمانی به دست آورد و رکورد‌هایی قابل توجهی با سرخپوشان کسب کرد که از جمله آن می‌توان به رکورددار بیشترین برد و کمترین باخت، باکیفیت‌ترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر (از نظر میانگین امتیازی)، کمترین گل خورده در تاریخ لیگ برتر (بهترین خط دفاعی تاریخ لیگ برتر)، بیشترین فاصله با تیم دوم جدول، زودهنگام‌ترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر (مشترک با سپاهان)، بیشترین تعداد هفته صدرنشینی در تاریخ لیگ برتر، نخستین حضور در نیمه‌نهایی و نخستین نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا، باثبات‌ترین سرمربی تاریخ پرسپولیس با بیش از سه فصل حضور، بیشترین امتیاز و بهترین قهرمانی در طول نیم‌فصل تاریخ لیگ برتر ایران و نخستین هت‌تریک قهرمانی سرخپوشان اشاره کرد. البته در کنار این رکوردها، برانکو به یک رکورد جهانی بین مربیان کروات نیز دست پیدا کرد و نام خود را به عنوان نخستین مربی کرواتی که موفق به کسب سه قهرمانی با یک باشگاه خارجی (غیرکروات) شده، ثبت کرد. برانکو با این قهرمانی عنوان پرافتخار‌ترین تیم لیگ را هم از سپاهان گرفت. سرخ‌ها حالا با پنج قهرمانی، دو نایب‌قهرمانی و سه مقام سومی برترین تیم لیگ برتر هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار