کد خبر: 955502
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
یک مقام امنیتی عراقی هشدار داد
یک منبع امنیتی عراقی هشدار داد که امریکا به دنبال تشکیل یک نیروی بومی وابسته به خود تحت عنوان عشایر کرکوک با اهداف مشکوک است.
سرویس سیاست جوان آنلاین: این مسئول امنیتی عراق که خواستار عدم ذکر نام خود بود، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی به ایرنا گفت که نیرو‌های امریکایی مستقر در پایگاه «کی وان» در ۳۰ کیلومتری شمال کرکوک به تازگی تلاش خود را برای تشکیل یک نیروی بومی مورد حمایت و وابسته به خود تحت عنوان عشایر در این استان آغاز کرده‌اند. وی اضافه کرد که فرمانده نیرو‌های امریکایی در این پایگاه نظامی اخیراً سرپرست استانداری کرکوک را به این پایگاه نظامی دعوت کرده و از نیت امریکا برای تشکیل این نیروی بومی از عشایر منطقه پرده برداشته است. گفته می‌شود که امریکا به دنبال تکرار تجربه شورا‌های بیداری (۲۰۰۶ - ۲۰۰۸) در استان الانبار و کمربند بغداد از عشایر متمایل به سیاست‌های امریکا در کرکوک و دیگر مناطق عراق است تا به این صورت از حضور نیرو‌های الحشد الشعبی بکاهد و نیرو‌های الحشد الشعبی را تحت فشار این نیرو‌های مورد حمایت خود از این مناطق بیرون کند.
برخی از شخصیت‌های سیاسی عراق اخیراً از اقدام امریکا در ایجاد نیرو‌های مورد حمایت خود تحت عنوان عشایر در استان الانبار به شدت اعتراض کرده و آن را در راستای سیاست‌های مشکوک امریکا در عراق برای ناآرام کردن اوضاع داخلی کشورشان دانستند. امریکا در این راستا مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار نیز برای تشکیل این نیرو‌ها برای استان الانبار اختصاص داده است. منبع امنیتی عراق گفته است که امریکایی‌ها همانند آنچه در استان الانبار برای ایجاد نیرو‌های عشایر تحت عنوان «حشد عشایری» جریان دارد، درصدد تکرار این سناریو از عشایر وابسته به خود، در استان کرکوک نیز هستند. منبع امنیتی عراق برای نخستین بار از آمار واقعی تعداد نیرو‌های امریکایی موجود در پایگاه نظامی کی وان خبر داد و گفت که از حدود چند صد نفر تجاوز نمی‌کند. این در حالی است که برخی گزارش‌های غیررسمی، پیش‌تر تعداد این نیرو‌ها را هزاران نفر ذکر کرده بود. گزارش‌ها حاکی است که امریکا درصدد توسعه این طرح به مناطق استان نینوا و دیگر مناطق سنی‌نشین و همچنین استان دیاله در جوار مرز‌های جمهوری اسلامی ایران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار