کد خبر: 955498
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
عضو شورای ملی زعفران گفت: تولید زعفران قدمت سه هزار ساله در ایران دارد، اما قاچاق زعفران و پیاز زعفران تیشه به ریشه این صنعت می‌زند.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران «جوان» گفت: اگرچه دلالان به سبب منافع فعلی به خروج زعفران از مرز‌های کشور دلخوش هستند، اما این امر به ضرر بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران تمام می‌شود.
حسینی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد قاچاق زعفران از طریق افغانستان صورت می‌گیرد، بیان کرد: افغانستان از برخی تعرفه‌ها و بخشودگی‌ها در منطقه برخوردار است، بنابراین با قاچاق محصول و برندسازی زعفران ناب ایرانی به اسم خود، ضربه مهلکی به تولید و صادرات طلای سرخ کشور وارد می‌کند؛ چراکه با افزایش تولید و سطح زیر کشت محصول در افغانستان دیگر حرفی برای گفتن در بازار‌های هدف نخواهیم داشت.
عضو شورای ملی زعفران گفت: در سال حمایت از رونق تولید و شکوفایی اقتصاد باید توجه و حساسیت بیشتری نسبت به کالا‌هایی که قابلیت صادراتی دارند، صورت گیرد تا چرخ اقتصاد و صنعت بچرخد.
حسینی با تأکید بر این مسئله که دستگاه‌های مسئول باید حساسیت بیشتری نسبت به خروج غیرقانونی زعفران ایرانی از کشور داشته باشند، بیان کرد: وزارتخانه‌های ذی‌ربط همچون وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و گمرکات کشور باید با جدیت بیشتری مسئله جلوگیری از قاچاق زعفران از مرز‌های کشور را پیگیری کنند تا زیانی به تولید این محصول استراتژیک کشور وارد نشود.
این مقام مسئول نسبت به خروج پیاز زعفران طی روز‌های آتی از مرز‌های کشور هشدار داد و گفت: با توجه به فصل کشت زعفران از روز‌های آتی، خطر خروج پیاز از مرز‌های کشور همانند سال‌های گذشته گریبانگیر کشاورزان خواهد شد، از این رو مسئولان ذی‌ربط باید با جدیت بیشتری وارد میدان شوند و از این پدیده شوم که به ضرر تولید ملی تمام می‌شود، جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: اگرچه سال‌هاست که مسئولان و دولتمردان همانند مردم و کشاورزان نسبت به خروج زعفران و پیاز زعفران از مرز‌های کشور انتقاد می‌کنند، اما این موضوع کافی نیست و حتماً باید تمهیدات جدی برای جلوگیری از این نابسامانی‌ها بیندیشند.
حسینی در پایان با اشاره به اینکه باید از محصولاتی نظیر زعفران، پسته و فرش همانند چاه‌های نفت کشور مراقبت کرد، گفت: مسئولان همان قدری که نسبت به چاه‌های نفت حساسیت دارند، باید نسبت به زعفران به عنوان یکی از محصولات استراتژیک و تجدید‌پذیر حساسیت داشته باشند تا در سالی که با بحران تأمین ارز و صادرات روبه‌رو هستیم، اقتصاد کشاورزی و مناطق محروم دچار مشکل نشود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رویا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
1
0
باید به خدمت آقای حسینی عرض کنم که خروج و یا صادرات پیاز و گوجه فرنگی و امثالهم به نفع و منفعت کشاورز می باشد چون تازه قیمت تولید محصولات کشاورزی مثل سایر اقلام در کشور افزایش پیدا می کند و کشاورز رغبت تولید پیدا می کند.
قبل از این ماجرا کشاورز فقط پول کارگری دریافت می کرد که حتی کفاف هزینه روزانه اش را هم نمی کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار